Kosten webteksten: dit zijn de echte tarieven

De kosten voor webteksten laten schrijven reizen voor jou de pan uit? Misschien ga je voor een hoog tarief maar dat is hier niet nodig. Wel blijft de kwaliteit gewaarborgd. Weten wat webteksten moet kosten? Ontdek wat je allemaal kunt verwachten.

Dit zijn webteksten

Webteksten zijn teksten voor het internet (websites). Het maakt hierbij niet uit of het om een bedrijfswebsite, een webshop of een persoonlijke blog gaat.

Het doel van webteksten is het informeren, amuseren of overtuigen van de websitebezoeker. Maar er is meer want webteksten moeten ook meer zoekverkeer aantrekken. In dit geval spreek je ook wel van SEO webteksten: geoptimaliseerd volgens de richtlijnen van zoekmachines.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Kosten webteksten – prijzen door de jaren heen

In 1991, toen heel Nederland van het internet gebruik kon maken, lag het gemiddeld inkomen op € 1027 per maand. Voor webteksten betaalde je toen ongeveer € 15 tot € 20 per tekst. Het beroep (internet) tekstschrijver was toen nog heel erg nieuw.

De kosten voor webteksten zijn harder gestegen dan het salaris. In 2020 bedraagt het gemiddeld salaris € 2500 netto per maand. Voor een webtekst betaal je al snel € 200 tot € 250. Dit betekent dat in 30 jaar tijd de salarissen met ongeveer 150% zijn verhoogd, maar de kosten van webteksten met ruim 1150%!

Waarom zijn webteksten zo duur?

De tarieven voor webteksten loopt heel erg uiteen. Bij de een betaal je € 10 en bij de ander € 300. Waarom zijn SEO web teksten soms duur en kan dit goedkoper?

De kosten zijn afhankelijk van verschillende factoren. Bijvoorbeeld het werktempo. Betaal je bijvoorbeeld € 80 per uur en kost het schrijven van een tekst 4 uurtjes, dan ben je in totaal € 320 kwijt. Iemand anders met een uurtarief van € 80 kan in een uurtje klaar zijn, je betaalt dan € 80. Dat zijn wel grote verschillen.

Aan de andere kant is het ook een kwestie van vraag en aanbod. Het is een vrije markt en iedereen mag zijn eigen tarieven bepalen. Bij meer vraag dan aanbod zie je tarieven vaak stijgen. Is het aanbod groter dan de vraag dan kunnen tarieven zomaar dalen.

Kosten webteksten: de concurrentie

Laten we eerlijk zijn, als jij als timmerman € 500 voor een klus vraagt en een concurrerende timmerman vraagt voor diezelfde klus €800, dan wil je niet achterblijven. De kans is dan groot dat ook jij je tarieven verhoogt. Zo kan dit ook bij andere beroepen werken. Een beetje de tarieven bij elkaar afkijken en de eigen tarieven aanpassen. Ook dit kan de uiteindelijke prijs bepalen.

Prijsconcurrentie kan goed zijn

Vaak wordt gedacht dat prijsconcurrentie slecht is. De ondernemer moet dan op service bezuinigen of op kwaliteit inleveren. Niets is minder waar! Zo is supermarktketen Lidl een van de goedkoopste supermarkten maar ook gelijk een van de beste. Ze zijn al diverse malen met hun producten als beste uit de test gekomen.

Dit laat zien dat de moderne prijsconcurrentie goed is voor de consument en andere bedrijven. Je betaalt namelijk een stuk minder waarbij kwaliteit behouden blijft. Dat maakt het interessant om de webteksten kosten goed met elkaar te vergelijken.

Tarieven van Bianca zijn en blijven interessant!

Ik ben niet zo iemand die met tariefverhogingen meegaat. Dankzij een snelle werkwijze weet ik mijn tarieven nog steeds reëel te houden. Ben je benieuwd naar de kosten voor webteksten? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan. Hierop staan alle prijzen. Mocht je toch iets anders nodig hebben, neem dan gerust contact op. We zijn er natuurlijk om jou te helpen.

Zo zit het met de kwaliteit

Dat de kosten van webteksten interessant zijn is mooi, maar hoe zit het met de kwaliteit? Dat is ook weer zo een dingetje. Kwaliteit vind ik ontzettend belangrijk. Het is namelijk de bedoeling dat webteksten iets opleveren: meer bezoekers en een hogere conversie. Daarom steek ik al mijn kennis en ervaring in het schrijven van SEO webteksten.

De kwaliteit moet hoog blijven. Ik laat dit zien middels de eigen website: deze scoort goed in de organische zoekresultaten. Bovendien vind ik het belangrijk om iedereen te voorzien van de juiste informatie. Je bent namelijk niet verplicht om webteksten te laten schrijven. Met de vele praktische tips mag je altijd zelf een poging wagen. Dat bespaart ook nog eens op de kosten.

Heb je uiteindelijk toch hulp nodig? Geen probleem, vraag naar de werkwijze of de tarieven. Schrijf je in als (trouwe) opdrachtgevers: welkom in het team.

SEO teksten, blogs en nog veel meer

Wat heb je voor je website nodig? Met SEO teksten word je beter gevonden in de zoekmachines. Daarnaast zijn deze teksten ook nog eens overtuigend, iets dat natuurlijk in het aankoopproces van de klant helpt.

Blogs oftewel blogposts zijn ideaal voor het delen van jouw kennis, ervaring of mening. Maar dan wel op een persoonlijke manier, zo voelt de websitebezoeker zich meer betrokken. Zakelijk bloggen is helemaal de trend, doe jij dit al?

Je bedrijf maakt een ontwikkeling door. Hier hoort natuurlijk een interessant nieuwsbericht bij. Dit soort nieuwsberichten zijn geschikt voor plaatsing op de website, in een nieuwsbrief of op social media. Wil je dat je nieuwsbericht in de media komt, ga dan voor een persbericht.

Dan heb je ook nog de sociale media posts. Hiermee vergroot je de betrokkenheid met je volgers maar trek je ook nieuwe geïnteresseerden aan. Word jij al gezien op social media?

Informeer naar de kosten

Je weet nu meer over de kosten van webteksten en dat je zeker niet teveel hoeft te betalen. Wil je exact weten wat iets gaat kosten, bijvoorbeeld SEO webteksten, nieuwsberichten of social media posts? Vraag vrijblijvend informatie aan. Werk aan je online zichtbaarheid: dat doen we samen!

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.