Conversiegericht schrijven voor websites

Bijgewerkt: 20 oktober 2022

Conversie copywriting is overtuigend schrijven, met als doel om de lezer een actie te laten ondernemen. Conversiegericht schrijven heeft dan ook maar één doel: converteren. Dit hoeft niet direct een aankoop te zijn. Ook bellen of mailen of een offerte aanvragen behoort tot de conversies. Net als het abonneren op een nieuwsbrief of het bedrijf op social media volgen. Of misschien wel een andere wegpagina bezoeken.

Conversie copywriting gaat over duidelijke en overtuigende inhoud schrijven. Heldere en eenvoudige taal gebruiken, dat is belangrijk.

Omdat conversiegericht schrijven een uniek doel heeft, is het belangrijk om dit doel ook voor ogen te houden. Dit vraagt om een net iets andere aanpak dan bijvoorbeeld het schrijven van een SEO blogpost.

Vier tips voor conversiegericht schrijven

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Middels conversie copywriting is het de bedoeling om lezers te inspireren zodat ze een actie ondernemen wel. Dit blijkt vaak lastiger dan gedacht. De conversie ligt al jarenlang tussen de 3% en 4% voor webshops, en voor websites ergens tussen de 1% en 3%.

Een en ander is ook branche-afhankelijk. En het kan zelfs van het onderwerp afhangen. Wil je leren conversie gericht te schrijven? Hieronder vind je mijn vier belangrijkste tips.

1. Begin bij het einde

Het lijkt heel vreemd om omgekeerd te schrijven oftewel: beginnen bij het einde. Maar dat is wel het idee achter conversiegericht schrijven. De tekst, blog of webpagina begint met het tonen van de aanbieding. Dus niet eerst een hele lap tekst, laat gewoon direct zien wat je te bieden hebt. Het is praktisch wanneer de CTA-knop zo ver mogelijk bovenaan staat.

Feitelijk zou je rekening moeten houden met de plek ‘boven de vouw’. Dit is het gedeelte dat bezoekers zien zonder dat ze hoeven te scrollen. Boven de vouw plaats je het stukje copywriting inclusief een actieknop (CTA).

Een goed voorbeeld vind je op de over-ons pagina van mijn website. Hier zie je een stukje conversie copywriting inclusief een actieknop.

Wil je conversierecht schrijven binnen een blogpost, dan moet je aandacht besteden aan de eerste alinea. Vervolgens kun je, na de CTA, je blogpost verder uitbreiden.

2. Begrijp welke fases de koper doorloopt

Je kunt niet zomaar een webpagina creëren, hier een actieknop opzetten er ervan uitgaan dat de verkoopcijfers omhoog vliegen. Zo werkt dit niet. Je doet eerst onderzoek naar de doelgroep en wat de behoefte van potentiële klanten is.

Meestal lopen ze met een probleem rond en dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld dat ze een kapotte smartphone hebben en hier een oplossing voor zoeken. Misschien een reparatie of anders een nieuw toestel aanschaffen. Een ander probleem is overgewicht en op zoek gaan naar een dieet, of meer zichtbaar willen zijn in de organische zoekresultaten.

Problemen kunnen dus alle kanten opgaan. Wanneer je begrijpt wat de potentiële koper zoekt, dan kun je hier ook conversiegericht naar schrijven.

Vervolgens moet je begrijpen welke fases de potentiële klant doorloopt. Dit begint met bewustzijn van het probleem. Vervolgens zal de potentiële klant verschillende oplossingen bekijken. Hij overweegt welke oplossing de beste is. Uiteindelijk maakt de persoon een beslissing.

Binnen conversie copywriting moet je eerst een keuze maken in welke fase de klant zich bevindt. Is dit in de bewustzijnsfase, dan help je bezoekers met het vaststellen van hun probleem. Je voorziet het publiek van informatieve blogposts, video’s of andere content. Hierbij ga je dieper op het probleem in. Als je het goed doet dan verwijs je de klant door naar een andere webpagina waardoor hij in de overwegingsfase belandt.

Zit de klant in de overwegingsfase, dan moet je vooral de voordelen van je product of dienst tonen. In de beslissingsfase laat je juist zien dat jouw product of dienst (of merk) meer dan de moeite waard is. In deze fase toon je sociaal bewijs of je betrouwbaarheid.

3. Maak duidelijk wat je van de bezoeker verwacht

Je hebt een geweldige webpagina gemaakt, waarbij je conversie copywriting hebt toegepast. Maar wanneer je de bezoeker niet duidelijk maakt wat je van hem verwacht dan gebeurt er helemaal niets. Oftewel: de verwachte conversie blijft uit.

Je moet je call-to-actions goed op je website vastpinnen. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld direct bovenaan de pagina (zie mijn eerste). Dan nog eens halverwege de pagina of onderaan. Welke locatie je kiest hangt een beetje van de content af.

Het helpt ook om gebruik te maken van een pop-up. Toon deze niet direct bij binnenkomst, dit is de grootste fout die je kunt maken. De bezoeker is bij binnenkomst nog in de bewustzijnsfase. Geef hem eerst enkele seconden de tijd om met je webpagina kennis te maken. Na ongeveer 4 seconden, soms lig dit op wel 10 seconden, toon je de pop-up. Niet te opdringerig maar gewoon om te laten weten dat je er bent en hulp biedt.

4. Blijf altijd testen

Conversierecht schrijven voor websites is niet makkelijk. Wat voor de een geweldig werkt, zal voor de ander nauwelijks iets opleveren. Daarom is het aan te raden om met conversie copywriting te blijven testen. Het duurt soms meer dan een jaar voordat je uiteindelijk de juiste webpagina’s creëert.

A/B testen zou je hierbij kunnen helpen. Je maakt twee verschillende webpagina’s aan en toont deze aan willekeurige bezoekers. De ene helft krijgt webpagina A te zien en de andere helft webpagina B. Dit vraagt wel wat technische kennis omtrent je website.

Wanneer je die kennis niet hebt dan kun je nog steeds A/B testen. Toon de ene week webpagina A en de andere week webpagina B. Blijf meten en analyseren. Merk je niet veel verschil tussen de twee pagina’s? Misschien heeft dit met het seizoen of de omstandigheden te maken. In dit geval kun je de test verlengen, bijvoorbeeld gedurende vier weken de ene pagina en vier weken de andere pagina tonen.

Wanneer er nog steeds geen verschil tussen deze twee zit, dan is het aan te raden om eens met een derde webpagina te testen. Merk je dat de conversie nog steeds niet hoger ligt? Dan ligt het misschien aan de branche, niche of het product dat je aanbiedt.

Wanneer je met drie verschillende conversiegerichte webpagina’s hebt getest en er zijn geen verschillen, dan is testen niet meer nodig.

Conversiegerichte schrijver inschakelen

Of, en dat is misschien minder leuk om te horen, maak je continu dezelfde fout. Vaak ben je blind voor je eigen fouten of beschik je niet over de juiste kennis of ervaring. Er kan van alles aan de hand zijn waardoor je de conversie niet hoge krijgt.

In dit geval is het aan te raden om een conversiegerichte schrijver (copywriter) en in te schakelen. Wil je hier meer over weten of de tarieven inzien? Vraag gerust de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven