Influencers vinden en ze effectief inzetten

Bijgewerkt: 30 september 2022

Sinds de komst van social media zijn influencers ontstaan. Dit is iemand met een social media account en veel (relevante) volgers. Het gaat om personen die anderen in hun koopgedrag kunnen beïnvloeden.

Bekende influencers zijn Cristiano Ronaldo en Kim Kardashian. Deze personen promoten je product, dienst of merknaam voor flink wat geld. De allergrootste influencers ontvangen meer dan € 10.000 per promotie. Niet iedereen heeft dit budget, gelukkig zijn er ook veel goedkopere alternatieven.

Heb je moeite om de juiste influencers te vinden? Weet je niet hoe je ze effectief voor je bedrijf of website inzet? Lees dan zeker verder. Ik leg je uit hoe je de juiste personen tegenkomt, welk budget je nodig hebt en wat de effectiviteit van influence marketing is.

Iedereen kan influencer zijn

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Vroeger waren het alleen beroemdheden die tegen betaling op social media een product/merk/dienst in de picture zette. Tegenwoordig kan iedereen influencer zijn. Je hebt bijvoorbeeld micro influencers, die hebben tot 100.000 trouwe volgers. Het interessante hieraan is dat ze een hoge betrokkenheid hebben.

De grotere accounts hebben tussen de 100.000 en 500.000 volgers. Dit zijn de influencers die meer ervaring met marketing en het promoten van merken of producten hebben.

Je ziet, nagenoeg iedereen kan dit werk doen. Dit maakt het wel een stuk lastiger om de juiste influencer te vinden.

Vermijd accounts tot 5000 volgers of de allergrootste accounts

Het is niet verstandig om op zoek te gaan naar mili influencers. Dit zijn promotors met minder dan 5000 volgers. Deze mensen hebben vaak weinig ervaring met marketing of merken. Hoewel ze wat trouwe volgers hebben, en een redelijk hoge betrokkenheid, is het eigenlijk weggegooid geld.

Dit betekent echter niet dat mili influencers altijd slecht zijn. Wanneer je er een aantal goede uitpikt, en ze vragen weinig geld, dan is het interessant om bijvoorbeeld 10 of 15 van deze influencers aan het werk te zetten.

Voor de meeste ondernemers is het niet aantrekkelijk om de allergrootste accounts (influencers) te benaderen. Tenzij je meer dan 5000 euro voor een post wil betalen. Houd er rekening mee dat de betrokkenheid van dit soort grote accounts betrekkelijk laag is. Oftewel: veel geld voor weinig.

Enkele ideeën omtrent het vinden van influencers

Of ik ooit met influencers gewerkt heb om op die manier mijn bedrijf te promoten? Om eerlijk te zijn: nee. Mijn Instagram account had op een bepaald moment meer dan 12.000 volgers. Het leidde wel tot wat extra klanten, maar niet benoemenswaardig veel.

Het was een mooie testperiode om erachter te komen dat influence marketing niks voor een SEO’er is. Verkoop je een merk of product, en dan met name aan consumenten, dan is influence marketing zeker interessant.

Ik heb wat ideeën in mijn hoofd voor het vinden van goede influencers. Hieronder deel ik die ideeën met mijn bezoekers.

Een influencer netwerk

Sinds de populariteit van influence marketing is gegroeid, zijn er een aantal influencer netwerken opgebouwd. Bij een dergelijk netwerk heb je keuze uit meer dan 3000 influencers, soms loopt dit op tot meer dan 20.000. Bekende netwerken zijn Linkpizza, Woomio of Influentials.

Een groot voordeel van een influencer netwerk is dat je direct de juiste mensen tegenkomt. Je hoeft niet zelf zoek te gaan, dat doet het netwerk (of de aanbieder) voor jou. Je komt hier voornamelijk kleinere influencers tegen waarbij de kosten relatief laag zijn.

Als nadeel wil ik opmerken dat het gebruik van dit netwerk duurder is dan wanneer je rechtstreeks zaken met een influencer doet.

Zelf influencers benaderen

Soms zie je op social media staan dat iemand werkzaam is als influencer, of zijn/haar diensten aanbiedt. Het is altijd interessant om eens te vragen naar de mogelijkheden en de tarieven. Ga dan niet voor de allergrootste accounts of de meest populaire beroemdheden, hiervan weet je zeker dat je de hoofdprijs betaalt.

Zoek onder de #influencer

Influencers die hun diensten aanbieden maken dit vooral op social media bekend. Of je nu Twitter, Facebook of Instagram gebruikt, zoek eens met de hashtag #influencer. Grote kans dat je een aantal influencers vindt die perfect bij je doelstellingen passen.

Nieuwe influencers werven

Veel mensen die op social media actief zijn hebben een mooie aantal trouwe volgers opgebouwd. Vaak betreft dit vrienden, familie en kennissen. Wanneer zo iemand een post op social media plaatst dan weet je vrijwel zeker dat dit door zijn of haar volgers gelezen wordt.

Het is helemaal niet gek om een aantal van deze accounts te benaderen. Vraag of ze bereid zijn om tegen betaling je merk of product te promoten. Veel mensen willen best iets voor een extra zakcentje doen. Tegelijkertijd ben je vrij goedkoop uit, en ga je voor een influencer met een hoge betrokkenheid.

Hoeveel moet je uitgeven aan influence marketing?

Sommige bedrijven geven geen cent aan influence marketing uit. Anderen investeren tussen de € 20.000 voor en € 30.000 per campagne. Maar wat is nu een reëel bedrag? Bedrijven besteden gemiddeld tussen de € 2500 en € 15.000 aan influence marketing, per jaar.

Het gemiddeld aantal influencers waar bedrijven per campagne mee werken ligt tussen de 10 en 25. Een influencer marketing campagne duurt gemiddeld 4 weken. Maar ook een korte campagne van zeven dagen kan zeer effectief zijn.

Startende ondernemers hebben nog niet zo’n groot budget. Dan is het goed om deze vorm van marketing eerst uit te proberen. Het is namelijk niet voor iedere branche of niche geschikt. Start met een bedrag van maximaal € 500 per campagne, en kijk of dit resultaat heeft.

Het effect van de promotiecampagne

Het heeft geen zin om een enkele influencer in te zetten, of het moet echt een beroemdheid zijn. Het beste kun je met meerdere influencers samenwerken en deze allemaal op dezelfde campagne zetten. Een promotiecampagne kan zeer succesvol zijn. Hierbij is het wel belangrijk om een programmatijdlijn op te stellen.

Start campagnes op momenten dat dit goed uitkomt. Houd rekening met het onderwerp, het product, seizoen of speciale feestdagen. Zo zou je een promotiecampagne rondom Valentijnsdag, Moederdag of kerst op kunnen zetten. Uiteraard alleen wanneer je product of merk hier ook betrekking op heeft.

Dit soort campagnevluchten zijn succesvoller dan influence marketing het hele jaar door inzetten. Wil je dus tegen zo laag mogelijke kosten merkbekendheid of naamsbekendheid opbouwen, dan stel je een goede influence-marketingstrategie op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven