Je online bedrijf organisch laten groeien

Bijgewerkt: 19 juni 2023

Organische bedrijfsgroei betekent dat je eigen middelen van je bedrijf inzet. Je doet niks anders dan het verbeteren van processen en productiviteit. Met een klein budget laat jij je online bedrijf groeien. Vaak zegt organische groei iets over de prestaties van je bedrijf. Het is dus tijd om hier aandacht aan te besteden.

De definitie van een online bedrijf

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een online bedrijf heet ook wel een internetbedrijf. Dit is een bedrijf dat alleen via internet diensten of producten aanbiedt. Denk bijvoorbeeld aan een webshop, de virtuele assistant of de aanbieder van software. Ook de online marketeer, SEO tekstschrijver of de digitale kunstenaar heeft een online bedrijf.

Er zijn verschillende manieren om online te ondernemen. Talloze mensen hebben de sprong naar een online bedrijf gewaagd. Het opzetten van een internetbedrijf is niet moeilijk, maar het organisch laten groeien kan een uitdaging zijn.

Voordelen van organische bedrijfsgroei

Organische groei (interne groei) gaat over een omzetstijging van je bedrijf. Dit gebeurt naar aanleiding van het uitbreiden van de productie en verkoop. Het betekent dat je online bedrijf in staat is om op eigen kracht te groeien. Zonder dat je gebruikt maakt van adverteren of door middel van fusies of overnames.

Vaak gaat organische groei gepaard met organische herinvestering. De winst uit je bedrijf investeer je in het uitbreiden van je huidige activiteiten.

Organische groei vormt geen groot risico. Het is makkelijk te financieren middels de winst die je maakt. Verder is organische groei makkelijk te beheren te controleren.

Een aantal manieren om je online bedrijf organisch te laten groeien

Is adverteren op social media een manier om je bedrijf organisch te laten groeien? Nee dat is het niet, hoewel sommigen zullen zeggen dat dit erbij hoort. Het is namelijk de bedoeling dat je de focus op het verbeteren van je aanbod, productiviteit of bestaande klanten richt.

Hieronder vind je een aantal tips om je online bedrijf succesvol te laten groeien, en dan wel op een organische manier.

De klantenservice verbeteren

Een van de beste manieren is de klantenservice analyseren en verbeteren. Een veelgemaakte fout met de klantenservice is dat jouw bedrijf slecht bereikbaar is. Of dat er sprake is van een lange wachttijd. Klanten met een dringende vraag willen zo snel mogelijk geholpen worden. Een slechte bereikbaarheid en lange wachttijd behoort tot een van de grootste ergernissen van klanten.

Bij grote bedrijven speelt vaak nóg een probleem: een slechte communicatie tussen de verschillende teams. Hierdoor wordt de klant letterlijk van het kastje naar de muur gestuurd.

Kijk waar het bij jouw klantenservice misgaat en verbeter dit. Wanneer je een zzp’er bent kan het lastig zijn om, naast je activiteiten, ook nog eens de klantenservice te bemannen. Denk in dit geval aan een automatische chatbot, of schakel tijdelijk een virtuele assistent in.

Een nieuw businessmodel creëren

Wil je jouw online bedrijf sneller laten groeien? Denk dan eens aan het creëren van een nieuw businessmodel. Je zou bijvoorbeeld de focus meer op de prijzen of tarieven kunnen leggen. Of, naast een handelsmodel, ook voor een abonnementmodel te kiezen. Dit houdt in dat je niet alleen een product of dienst rechtstreeks aan de klant verkoopt, maar ook een abonnement aanbiedt. Bijvoorbeeld een abonnement op onderhoud, een tijdschrift dat je uitbrengt of iets anders.

Een nieuwe productlijn ontwikkelen

Wanneer je al een tijdje dezelfde producten verkoopt, is het goed om eens aan een nieuwe productlijn te denken. Dit is zeer interessant voor webshops, want hiermee kunnen ze hun online bedrijf door laten groeien.

Kijk eerst naar je huidige aanbod. Wellicht zijn er producten die hier perfect bijpassen. Zorg wel dat jouw doelgroep behoefte aan je nieuwe producten heeft.

Promoties aanbieden aan bestaande klanten

Wist je dat het veel makkelijker is om bestaande klanten opnieuw iets te laten kopen, dan dat je op zoek moet naar nieuwe klanten? Laat je bedrijf groeien en zorgt dat bestaande klanten meer geld uitgeven. Bied promoties aan, waardoor ze getriggerd worden om nog eens een product of dienst bij jou aan te schaffen.

Je zou ook aan een spaarprogramma voor loyale klanten kunnen denken. Zoiets als (online) spaarkaarten. Hierdoor komen klanten vaker bij jou terug.

Breid je klantenbestand uit

Iets dat je als online bedrijf altijd moet doen: je klantenbestand uitbreiden. Mond-op-mond reclame is de grootste bron van nieuwe klanten. Zorg dus dat bestaande klanten aanbevelingen doen.

Probeer een samenwerking met andere bedrijven aan te gaan. Hierbij profiteer je van het klantenbestand van het andere bedrijf. Begeef je ook op social media. Hier kom je in contact met je doelgroep.

Als je een klein online bedrijf hebt kan het lastig zijn om je klantenbestand uit te breiden. Daarom moet je groots denken. Benader grote bedrijven om mee samen te werken. Steeds meer grote bedrijven staan positief tegenover kleinere bedrijven, omdat deze lagere kosten met zich meebrengen.

Daarnaast is het goed om je bezig te houden met SEO. Dit houdt in dat je nieuwe klanten via Google en je website werft.

Optimaliseer je prijzen en verkooptechnieken

Als online bedrijf is het belangrijk om jezelf in de markt te zetten. Dit doe je door net wat beter te zijn dan je concurrenten. Je zou bijvoorbeeld aan lagere prijzen of tarieven dan die van concurrenten kunnen denken. Wanneer je juist duurder bent, moet je op een andere manier opvallen. Bijvoorbeeld door slimme verkooptechnieken.

Denk ook eens aan up- en cross-selling aan klanten. Je laat klanten, vlak voor het afrekenen, vergelijkbare producten zien. Of je laat ze hun product of dienst upgraden.

Kijk wat voor jou werkt. Wanneer bepaalde technieken niet werken moet je durven om dit los te laten. Er zijn tal van andere mogelijkheden om je bedrijf organisch te laten groeien.

Nadelen van organische groei

Het kost veel tijd om intern te groeien. Dat is dan ook een van de grootste nadelen. Verder kun je te maken krijgen met beperkingen van je middelen, zoals financiën of personeel.

Iets waar je ook voor moet uitkijken is dat je andere kansen niet laten liggen. Mogelijk ben je teveel bezig met interne groei, waardoor je andere dingen vergeet. Dit kan de groei van je bedrijf zelfs afremmen.

Wel is het zo dat organische groei minder risico’s met zich meebrengt dan anorganische groei. Dat laatste doe je door het openen van nieuwe winkels of filialen, een overname of een fusie.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven