Zoekopdrachten gerelateerd aan – wat kun je hiermee?

Bijgewerkt: 25 augustus 2023

Voer een zoekopdracht in Google in en je ziet onderaan staan: “zoekopdrachten gerelateerd aan”. Wat betekent dit en wat kun je hier eigenlijk mee? Voor mensen die een Google zoeken is dit al interessant, maar voor website-eigenaren helemaal.

Gerelateerde zoekopdrachten in zoekmachines

De optie zoekopdrachten gerelateerd aan zie je niet alleen in Google maar ook in andere zoekmachines. Alleen heet het hier dan anders, kijk maar:

  • Google: zoekopdrachten gerelateerd aan
  • Bing: verwante zoekopdrachten
  • Yahoo!: related searches

Dit betekent het

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Onderaan de zoekresultaten binnen Google zie je “zoekopdrachten gerelateerd aan” staan. Hieronder vind je een aantal zoektermen. Deze zoektermen worden ook veel door andere mensen gebruikt en zijn direct gerelateerd aan jouw zoekterm. Oftewel verwant aan jouw zoekterm.

Stel dat je binnen Google zoekt naar “kanarie”. Onderaan de eerste pagina met zoekresultaten staat het volgende:

Zoekopdrachten gerelateerd aan kanarie

Kanarie verzorging

Kanarie leeftijd

Gedrag kanarie

Wat kun je met gerelateerde zoekopdrachten?

De zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan die van jou zijn waarschijnlijk voor jou erg interessant. Je zocht op kanarie maar misschien wil je meer weten over de verzorging van een kanarie of het gedrag. Dankzij gerelateerde zoekopdrachten kom je dus meer over jouw favoriete onderwerp te weten.

Zoekmachines proberen altijd gerelateerde zoekopdrachten te tonen. Dit vergroot jouw gebruikerservaring met de zoekmachine. Grote kans dat je de volgende keer bij diezelfde zoekmachine terugkomt.

Overigens toont zoekmachine Duckduckgo, die bekend staat vanwege zijn hoge privacy, geen gerelateerde zoekopdrachten.

Zo bepaalt Google gerelateerde zoekopdrachten

Google bepaalt gerelateerde zoekopdrachten op basis van verschillende factoren. Het algoritme van Google gebruikt onder andere de volgende methoden:

  1. Zoekgeschiedenis: Google houdt bij welke zoekopdrachten je eerder hebt uitgevoerd en welke websites je hebt bezocht.
  2. Zoekintentie: Google probeert te begrijpen wat je bedoeling is achter een zoekopdracht. Als je zoekt naar “hondenvoer”, kan Google gerelateerde zoekopdrachten suggereren zoals “beste hondenvoer” of “hoeveel hondenvoer per dag”.
  3. Zoekgedrag van andere gebruikers: de zoekmachine analyseert het gedrag van andere gebruikers die vergelijkbare zoekopdrachten hebben uitgevoerd. Als veel mensen die “hondenvoer” zoeken ook zoeken naar “hondenvoer beoordelingen”, toont Google deze suggestie.
  4. Semantische verbanden: Google begrijpt synoniemen en semantische verbanden tussen woorden. Zoek je naar “muziekinstrumenten”, kan Google gerelateerde zoekopdrachten tonen zoals “piano” of “gitaar”.
  5. Actuele gebeurtenissen: Als er actuele gebeurtenissen zijn die verband houden met je zoekopdracht, toont Google gerelateerde informatie en zoekopdrachten.

Slimmer zoeken in Google

Wat kun je met die gerelateerde zoekopdrachten? Het geeft je de mogelijkheid om slimmer in Google (of andere zoekmachines) te zoeken. Dankzij zoekopdrachten gerelateerd aan kom je suggesties tegen waar je misschien zelf nog niet aan had gedacht. De kans is groter dat je beter vindt wat je zocht.

Je hoeft er weinig voor te doen om gebruik te maken van de suggesties: een kwestie van op een van de suggesties klikken. Je wordt direct doorgeleid naar de zoekresultaten die bij deze suggestie horen.

Zoekopdrachten gerelateerd aan: interessant voor webmasters

Die gerelateerde zoekopdrachten zijn ook heel interessant voor webmasters (website-eigenaren). Het is namelijk altijd lastig om een goed onderwerp voor je website te vinden. Wil je een artikel over de kanarie schrijven? Google dan op dit zoekwoord. Kijk onderaan naar gerelateerde zoekopdrachten, dit zijn namelijk heel interessante suggesties voor je artikel.

Zo is in de gerelateerde zoekopdrachten te zien dat mensen ook zoeken naar het gedrag of voeding van een kanarie. Allemaal onderwerpen om in je artikel mee te nemen! Wie een uitgebreid artikel schrijft heeft meer kans dat zoekmachines dit hoog waarderen. Wees als webmaster slim en maak gebruik van die gerelateerde zoekopdrachten, ze staan er gratis en voor niets.

Mensen zochten ook naar – suggesties in Google

Onderaan de pagina van de zoekresultaten vind je de gerelateerde zoekopdrachten. Maar vaak kom je halverwege de zoekresultaten nog iets tegen: “mensen zochten ook naar”. Dit is een blokje dat je ergens tussen het vierde en oudste zoekresultaat tegenkomt.

Wat is het verschil tussen “mensen zochten ook naar” en “zoekopdrachten gerelateerd aan”?

De gerelateerde zoekopdrachten hebben een directe relatie met jouw zoekopdracht. Als je naar het blokje “mensen zochten ook naar” kijkt dan zijn dit heel andere suggesties. Het gaat hier om zoekopdrachten die een link hebben met jouw zoekopdracht maar toch weer heel anders zijn.

Heb je hier als webmaster iets aan?

De vraag is of je met het blokje mensen zochten ook naar als webmaster iets kan. Ja, dit is namelijk ook ontzettend handig! Dankzij dit blokje vind je nieuwe onderwerpen voor je website. Dus niet een aanvulling op het artikel waar je al mee bezig bent maar onderwerpen voor een ander artikel.

Helaas kom je de optie ‘mensen zochten ook naar’ niet altijd tegen. Dit hangt een beetje van de populariteit van de zoekopdracht af en of Google hier suggesties bij kan doen.

Wanneer je een typefout in Google maakt

Een typefout is zo gemaakt, vooral wanneer je op je smartphone tikt. Gelukkig worden zoekmachines steeds slimmer. Zo struikelde ik over mijn toetsenbord en typte in “zoekopdrachten gerelsteers aa”. Google toont dan “resultaten voor zoekopdrachten gerelateerd aan”. Waarbij ze nog even laten zien welke typefout ze verbeterd hebben.

Zijn andere zoekmachines net zo slim? Wanneer je diezelfde fout in zoekmachine Bing intikt dan toont deze “inclusief resultaten voor zoekopdracht gerelateerd aa”. Bing kan van het woordje aa geen aan maken. Deze zoekmachine toont dan ook foutieve zoekresultaten.

Zoekmachine Yahoo! doet het beter en toont redelijk goede zoekresultaten, al kan het beter. Maar deze zoekmachine laat niet zien dat het een fout verbeterd heeft. Zoekmachine Duckduckgo weet helemaal niet met de fout om te gaan en toont hetzelfde als Bing.

Dit laat zien dat Google toch wel de meest geavanceerde zoekmachine wereldwijd is. Helaas is het ook een zoekmachine die veel gegevens over gebruikers verzamelt, waardoor ‘veilige’ zoekmachines zoals Duckduckgo steeds populairder worden.

Meer weten over hoge posities in zoekmachines en hoe je dit middels content bereikt? Neem contact op of lees verder op deze website: altijd interessant!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven