Wat doet een eindredacteur en hoe geeft deze vorm aan je product?

Een webtekst, advertentieteks,t een nieuwsbericht of een social mediapost. Het zijn allemaal producten voor je doelgroep. Maar die ‘producten’ (of teksten) moeten wel goed zijn. Grote mediabedrijven beschikken over een redactieteam, waaronder ook de eindredacteur. Die laatste is het hoogste lid van de redactie.

Content creëren is een van de lastigste onderdelen van (online) marketing. Al helemaal wanneer je het zelf doet of een externe tekstschrijver inhuurt. De eindredacteur stuurt het team van schrijvers aan of bepaalt het uiterlijk van de publicatie.

Hoe klein of groot je online activiteiten ook zijn, een eindredacteur legt de laatste controle op geschreven content. Feitelijk kun je niet zonder.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Bespaar tijd en geld met eindredactie

Een redacteur, tekstschrijver of copywriter creëert artikelen. Dit kan voor online of offline media zijn. Daarom zijn de benamingen ook zo verschillend:

  • Redacteur: nieuwsberichten of persberichten
  • Copywriter: advertentieteksten
  • Tekstschrijver: blogs, homepages en vergelijkbare teksten
  • SEO tekstschrijver: gericht op hoge posities in Google
  • Social media-schrijver: posts voor social media platformen

Welk type redacteur of tekstschrijver je ook nodig hebt, je bespaart geld met eindredactie. Dit effect is sterker wanneer je zelf content creëert of dit goedkoop laat doen (bijvoorbeeld een studentschrijver).

De eindredacteur is alert op fouten en controleert de inhoud op waarheden. Dit gebeurt vlak voor publicatie, zodat het artikel geoptimaliseerd is voor de doelgroep.

Maar waarom bespaart een eindredacteur geld? Wanneer een artikel fouten bevat, of het nu om taalfouten of onjuistheden gaat, zwakt dit het vertrouwen van lezers af. Ze geloven de inhoud niet, twijfelen aan de kwaliteit of vermijden de website of het bedrijf. Dit zorgt voor een verlies aan omzet. Een eindredacteur voorkomt dit soort problemen.

Ben je blind voor schrijffouten? Dan heb je een eindredacteur nodig

Stijgende energiekosten, minder boodschappen voor hetzelfde geld en ook ondernemen wordt steeds duurder. Het is logisch dat ondernemers op zoek zijn naar goedkope manieren om hun website, product of dienst onder de aandacht te brengen.

Zelf je teksten of artikelen schrijven is hier een goede keuze in. Helaas ben je bij het schrijven van teksten blind voor je eigen schrijffouten. De eindredacteur kijkt met een frisse blik tegen je creatie aan. Fouten of onjuistheden worden er veel makkelijker uitgepikt. Dit kan het verschil maken tussen een hoge of lage conversie.

Ook geschikt en misschien wel vooral voor journalisten

Binnen de journalistiek is eindredactie vrij normaal. Het zijn de eindredacteuren die de laatste puntjes op de i zetten. Maar ook het team van journalisten of tekstschrijvers aanstuurt. Artikelen of nieuwsberichten moeten perfect zijn. Ze moeten betrouwbaar, lekker leesbaar en informatief zijn.

Eindredactie is daarom uitermate geschikt voor journalisten of wanneer je een nieuwsbericht of persbericht publiceert. Het helpt je in het verhogen van aanzien en vertrouwen.

Een eindredacteur inhuren

Grote mediabedrijven hebben vaak een eigen eindredacteur in dienst. Kleinere mediabedrijven huren soms een externe eindredacteur. Maar wat doe je wanneer je zelf blogs voor je website schrijft, of productomschrijvingen maakt? Misschien wel enkele social media posts of een gastblog voor een andere website?

Als leider van de publicatie is de eindredacteur een belangrijk onderdeel van je contentstrategie. Laat je artikelen of teksten controleren en vertrouw op de volgende werkzaamheden:

  • Controle op spel- en grammaticafouten
  • Feitencontrole in artikelen, blogs en nieuwsberichten
  • Suggesties voor bewerkingen
  • Lay-out, de stijl en de toon beoordelen
  • Beslissingen nemen over artikelen voordat ze gepubliceerd worden

Twee verschillende vormen van eindredactie

Wil je niet alleen goed op je doelgroep overkomen maar ook hoog in Google staan? Dan ontkom je niet aan SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Daarom bieden we twee vormen van eindredactie aan:

Normale eindredactie

Checken op taal en spelling en feitencontrole. Hierbij worden wijzigingen doorgevoerd en ontvang je suggesties voor bewerkingen.

SEO eindredactie

Dezelfde werkzaamheden als hierboven, met zoekmachineoptimalisatie als toevoeging. De tekst wordt inhoudelijk geoptimaliseerd voor SEO. Dit betekent het controleren van aanwezige zoektermen, de manier van toepassen of het toevoegen van relevante zoektermen.

Het inhuren van een eindredacteur en de kosten

Voor kleine ondernemers kan het kostbaar zijn om een eindredacteur in te huren. Je betaalt al snel € 80 exclusief btw voor eindredactie tot 1000 woorden. Bij de wat goedkopere aanbieders ben je tussen de € 60 en € 70 kwijt.

We vinden dat ondernemen en met name SEO, dat voor groei van de onderneming zorgt, voor iedereen betaalbaar moet blijven. De indicatieve prijs voor eindredactie bedraagt € 20 per 500 woorden (of € 40 per 1000 woorden). SEO eindredactie vraagt wat meer werk, waardoor de kosten ook iets hoger liggen. De indicatieve prijs bedraagt € 28 per 500 woorden (of € 56 per 1000 woorden).

De prijs is van verschillende factoren afhankelijk. Is er zeer weinig eindredactie nodig, dan kunnen de kosten wat lager liggen. Bij meerwerk volgt er ook een meerprijs. Stuur je redactiewerk naar ons toe, dan kunnen we een betere inschatting van de kosten maken.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?