Geen zoekwoordenonderzoek voor blogs of artikelen

Bijgewerkt: 11 september 2022

Van veel SEO’ers krijg je te horen dat je een zoekwoordenonderzoek moet uitvoeren. Dit is een advies dat ik mijn lezers en klanten ook meegeef. Toch zijn er situaties waarbij je een zoekwoordenonderzoek beter achterwege kunt laten. Het legt namelijk teveel de nadruk op het onnatuurlijk gebruik van zoektermen.

Een andere reden om geen zoekwoordenonderzoek uit te voeren is omdat je de focus op de verkeerde zoektermen legt. Ik laat je zien waarom je geen zoekwoordenonderzoek voor je blogs of artikelen uit zou moeten voeren.

Altijd dezelfde informatie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een van de grootste nadelen van een zoekwoordenonderzoek is dat bijna iedereen gebruik maakt van dezelfde tools. Dit zijn Google Keyword Planner, Semrush, Ubbersuggest en Ahrefs. Waarschijnlijk ben je bekend met deze namen en weet je dat je niet de enige bent die deze tools gebruikt. Hierdoor heeft de halve wereld toegang tot dezelfde zoektermen.

Het is verkeerd om met z’n allen dezelfde informatie te gebruiken. De kans is groot dat je concurrent exact dezelfde zoektermen en onderwerpen vindt als jij. Hierdoor ben je niet meer uniek en wordt het steeds lastiger om een goede positie in zoekmachines te krijgen.

De neiging om hoge volume zoektermen te gebruiken

Een zoekwoordenonderzoek is geweldig om goede onderwerpen voor je website te vinden. Veel mensen zijn geneigd om alleen de hoge volume zoektermen te kiezen. Je kunt je wel voorstellen dat niet alleen jij maar ook je concurrenten dit doet. Hoe meer mensen over hetzelfde onderwerp schrijven, hoe lastiger het wordt om op te vallen.

Eigenlijk zou je voor de lage volume zoekwoorden moeten gaan. De concurrentie hierop is laag maar de zoekintentie ook. Dan lijkt het oninteressant om dit te kiezen, maar het tegenovergestelde is waar. Eindelijk ben je een uniek iemand, Google zal dit zeker waarderen.

Je speelt een spelletje met anderen

Toen ik hoog scoorde op de zoektermen ‘SEO-tekstschrijver’ viel het mij op dat er veel gelijkwaardige artikelen verschenen. Concurrenten probeerden op exact dezelfde zoektermen een hoge positie te bemachtigen. Dat is ze (gelukkig voor mij) niet gelukt. Maar het laat wel zien dat een goede organische positie anderen jaloers maakt. Het daagt ze ook uit om een spelletje te spelen.

Feitelijk gaat het om goede content maken en hopelijk op nummer één staan. Er komt echter een moment dat je verstoten wordt door een concurrent. Je begint met het optimaliseren van de content, linkbuilding en weer opnieuw op nummer één staan. Wanneer je voor de tweede keer verstoten wordt begint het spelletje van voor af aan. Dit brengt een hoop tijd maar ook frustratie met zich mee. Felbegeerde zoektermen zijn niks anders dan jezelf en anderen frustreren.

Onnatuurlijk ogende teksten

Wanneer je een zoektermenonderzoek uitvoert dan weet je ook welke zoekwoorden belangrijk zijn. Je bent al snel geneigd om deze zoekwoorden in je teksten of blogs te verwerken. Omdat je als hoogste wil scoren ga je waarschijnlijk de zoekterm meerdere keren in de tekst tevoorschijn laten komen.

Natuurlijk moet een zoekmachine weten wat het onderwerp van je tekst is. Dat doe je door het bedenken van een pakkende titel, en ook om de zoekterm minimaal eenmaal in de tekst te verwerken. Het gevaar zit hem in het onnatuurlijk gebruik van zoektermen. Vroeger werkte dit heel goed, tegenwoordig let Google op natuurlijk ogende teksten. Wanneer een tekst vanwege het gebruik van zoektermen niet lekker leest dan riskeer je een lagere positie in de zoekresultaten.

Dezelfde content als je concurrenten

Je ziet dat je concurrenten goed scoren in zoekmachines. Dat wil je natuurlijk ook. Dus analyseer je de website van je concurrent en voert een zoekwoordenonderzoek uit. Al snel kom je erachter op welke zoektermen je concurrent scoort en ga je deze ook gebruiken.

Feitelijk creëer je hiermee dezelfde content als je concurrent. Je denkt dat je hiermee de strijd gaat winnen maar het omgekeerde is waar: uiteindelijk zul je de verliezer zijn.

Het is niet verkeerd om websites van concurrenten in de gaten te houden. Soms haal je hier goede ideeën uit, maar dan is het wel belangrijk om geheel andere content rondom het idee of onderwerp te creëren.

Zorg dat je teksten beter zijn dan die van de concurrent, waardevoller en informatiever. Wedden dat Google je gaat belonen met een hogere positie in de organische zoekresultaten? Ik durf hier mijn hand voor in het vuur te steken. Niet letterlijk natuurlijk want ik heb mijn handen nodig voor het creëren van het beste SEO-teksten voor mijn eigen websites en voor klanten.

Mijn tip: kies voor een andere insteek

Je ontkomt er soms niet aan om het 100e artikel over een bepaald onderwerp te schrijven. Niet omdat anderen het doen maar omdat het onderwerp perfect bij je website, dienst of product aansluit. Het is dan belangrijk om voor een andere insteek te kiezen. Neem geen opbouw die concurrenten al gebruikt hebben. Kies voor andere woorden, leg het beter uit of ga dieper op het onderwerpen.

Het is belangrijk om je van de rest te onderscheiden. Het achterwege laten van een zoekwoordenonderzoek kan je hierbij helpen. Je schrijft vanuit je kennis en ervaring, niet rondom zoektermen. Geen zoekwoordenonderzoek uitvoeren voorkomt dat je tekst er precies hetzelfde als concurrenten uitziet.

Maak gebruik van het Google webmasterprogramma

Elke webmaster zou zich aan moeten melden bij Google Search Console. Dit is het webmasterprogramma om je website en losse URL’s in te dienen. Het biedt je ook de mogelijkheid om URL’s uit de zoekresultaten te verwijderen.

De beste functie van dit programma zijn de statistieken met betrekking tot het zoekverkeer. Je ziet op welke zoektermen je website is gevonden. Dit kunnen hele andere zoektermen zijn dan je in een keyword tool tegenkomt.

Het gebruik van een zoektermenonderzoek

Het is zeker niet verkeerd om een zoektermenonderzoek uit te voeren. Maar blijf wel logisch denken. Een keyword tool is een onderzoek naar zoektermen, het onderzoekt niet het gedrag van gebruikers of klanten. Wanneer je de focus alleen maar op zoekwoordenonderzoek hebt liggen dan mis je mogelijk belangrijke informatie.

Al jarenlang laat ik zoekwoordenonderzoeken links liggen. Ik pas het wel toe maar niet via de bekende tools. Tijdens het onderzoek maak ik vooral gebruik van logica, gezond verstand en psychologie. Dat is precies de reden waarom mijn websites de afgelopen jaren explosief zijn gegroeid.

Teksten laten schrijven die perfect aansluiten bij de intentie van je klanten of je website? Neem contact op. We bieden ook andere diensten aan waaronder linkbuilding, technische optimalisatie of social media marketing.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven