Zzp journalist voor al jouw content

Bijgewerkt: 16 april 2023

Het wordt steeds moeilijker om een zzp journalist in te schakelen. Enerzijds omdat een deel van de journalisten het werk niet meer wil doen. Anderzijds vanwege de ontzettend hoge tarieven. Een journalistiek stuk laten schrijven kost tegenwoordig al € 150 of meer. Ik maak de zzp journalist betaalbaar! Kwaliteit en betaalbaarheid gaan prima samen.

De freelance reporter

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Nieuwsartikelen, persberichten, blogs of algemene contentwriting. De freelance reporter is er voor elk bedrijf, groot en klein. En ook nog eens betaalbaar, want het leven is al duur genoeg.

Een zzp journalist is inzetbaar voor verschillende taken. Ik schrijf persberichten voor startende en gerenommeerde bedrijven. Deze persberichten zijn bedoeld voor verspreiding naar redacties. Aan de andere kant staan de nieuwsberichten, deze worden direct op een website, in een krant of tijdschrift gepubliceerd.

Publicaties van journalistieke stukken is voor eigen rekening. Desgewenst ontvang je advies over de juiste publicatiekanalen.

Regelmatig verse blogs

De zzp journalist is ook inzetbaar voor het creëren van verse blogposts. Dit is voor bedrijven ontzettend belangrijk. Blogs helpen bij het verbeteren van zoekmachine optimalisatie. Dit zorgt weer voor een betere positie in de organische zoekresultaten, zoals in zoekmachine Google. Met een hoge positie in Google trek je de aandacht en komt er veel verkeer op de website binnen.

Blogs zijn een effectieve manier om meer leads te genereren. Het delen van waardevolle inhoud, in combinatie met call-to-actions (CTA’s), spoort lezers aan om zich aan te melden voor een nieuwsbrief, contact op te nemen of een aankoop te doen.

Bloggen verhoogt de klantbetrokkenheid. Het stelt lezers in staat om contact op te nemen met het bedrijf. Natuurlijk is bloggen ook een goede manier om expertise en autoriteit op te bouwen. Hiermee win je het vertrouwen van de doelgroep of potentiële klanten.

De voordelen van een zzp journalist

Er zijn verschillende redenen waarom je als bedrijf een zzp journalist inhuurt:

Expertise: als freelance journalist ben ik gespecialiseerd in specifieke onderwerpen en branches. Erg praktisch wanneer je op zoek bent naar journalistieke content binnen een bepaalde specialisatie.

Flexibiliteit: de zzp journalist is op korte termijn beschikbaar, maar ook inzetbaar voor langetermijn projecten. Net waar je behoefte aan hebt.

Kostenbesparing: ik werk op basis van projecten of opdrachten en word hiervoor betaald. Dit tegen vooraf afgesproken tarieven. Daar komt nog bij dat ik van mening ben dat een zzp journalist niet zo duur hoeft te zijn.

Creativiteit en frisse perspectieven: door het inhuren van een freelance journalist maak je gebruik van een frisse blik en nieuwe ideeën. Ik ben, samen met mijn team, creatief in de benadering van verhalen.

Tijdsbesparing: zonder betrokken te zijn bij een vast dienstverband met loonadministratie, levert het inhuren van een freelancejournalist ontzettend veel tijdsbesparing op.

Flexibele samenwerking: werken vanuit verschillende locaties, dat is met de zzp journalist mogelijk. Ik ben in staat om mij gemakkelijk aan de werkwijze van de organisatie aan te passen.

Nadelen van een freelance journalist inhuren

Het is wel zo eerlijk om ook iets over de nadelen vertellen. Niet om mezelf in een kwaad daglicht stellen, maar het valt me op dat veel zzp journalisten helemaal niks over die nadelen durven te uiten. Nou, daar gaan we dan.

Een freelance journalist werkt op projectbasis en is hierdoor minder betrokken bij de cultuur van jouw bedrijf. Op zich wel logisch want je kunt geen vergelijking met vaste medewerkers maken.

Wanneer je een zzp journalist inhuurt ben je afhankelijk van externe bronnen. Dit kan ten koste gaan van de snelheid van het journalistieke werk. In dit geval helpt het om de zzp’er toegang te geven tot interne bronnen.

Mogelijk krijg je met hogere kosten per uur te maken. Elke zzp journalist hanteert een hoger uurtarief dan wanneer je iemand in dienstverband hebt. Dit komt omdat freelancers hun eigen kosten hebben zoals belastingen, verzekeringen en andere kosten. Dit leidt tot een hoger uurtarief.

Zo ziet een samenwerking met de zzp journalist eruit

Hoe fijn is dat, een freelancejournalist inhuren die op korte termijn beschikbaar is. Zonder op zoek te gaan naar personeel, een arbeidscontract op te stellen en met hoge loonkosten te maken krijgen.

De werkwijze is heel eenvoudig. Neem via de e-mail contact op of plan een belafspraak in (zie de homepage). Geef aan waar de behoeften en wensen liggen. Schroom niet om een zzp journalist voor een enkele klus in te schakelen, zoals een kort stukje tekst of een halve blog. Het is ook niet erg om voor langere periode op de journalist terug te vallen. Alles is mogelijk.

Samen bespreken we de behoefte aan journalistieke content, blogs, social mediabeheer of andere vormen van content. Ook bepaalde SEO-technieken behoren tot de mogelijkheden. We stellen een strategisch plan op en werken op deze manier naar de doelstelling toe.

Tussentijds bijsturen? Dat is altijd mogelijk. Afhankelijk van je wensen voeren we tussendoor een meting en analyse uit. Is het nodig om de samenwerking te beëindigen? Je zit nooit aan een contract vast: het opzeggen van de samenwerking is altijd mogelijk. Lopende opdrachten worden wel afgerond.

Dit betaal je per uur

Het gemiddeld uurtarief van de freelance journalist ligt op 55 euro per uur. Er zijn er ook die een uurtarief van € 75 hanteren. Terwijl startende journalisten op een gemiddelde van € 40 per uur uitkomen. Meer dan € 50 per uur betalen? Ik persoonlijk zou het er nooit voor over hebben, wetende wat het werk inhoudt. Een hoog uurtarief vragen is ook een kwestie van lef hebben en je opdrachtgever soms aftroeven.

Niet elke journalist werkt met een uurloon. Er zijn er ook die een bedrag per tekst, interview of project vragen. Daar zitten soms hele hoge tarieven bij. Bijvoorbeeld € 125 voor een blogpost of € 200 voor een eenvoudig interview. Het zijn bijna advocatentarieven.

Over tarieven kun je urenlang discussiëren. De dure freelance journalisten zullen altijd roepen dat journalistiek nóg duurder moet. Terwijl de betaalbare journalisten niks zeggen, glimlachen en rustig doorwerken.

Benieuwd naar de betaalbare tarieven? Neem voor meer informatie contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven