Bedrijfsjournalist: freelance journalist voor bedrijven

Bijgewerkt: 16 april 2023

Laat journalistieke content met betrekking tot het bedrijf door dé bedrijfsjournalist maken. Bianca (schrijver/ journalist en marketeer) en team staat voor jou klaar. Waarom schakel je mij in? Met een freelance bedrijfsjournalist ervaar je veel flexibiliteit. Tegelijkertijd maak je gebruik van mijn specialistische expertise en vaardigheden.

De werkzaamheden van de bedrijfsjournalist

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Sommige bedrijven hebben een bedrijfsjournalist in dienstverband. Praktisch wanneer je dagelijks journalistieke content nodig hebt. Denk hierbij aan nieuwsberichten, persberichten en de interne communicatie.

Heb je minder dan drie keer per week behoefte aan journalistieke content? Dan is het goedkoper om met een freelance bedrijfsjournalist samen te werken. Als journalist en (SEO) contentmaker voorzie ik, samen met mijn team, bedrijven van nieuwsberichten, persberichten, blogposts en andere vormen van content. Alles om jouw bedrijf te promoten of om informatie te verstrekken. Maar ook om reputatie van je bedrijf op te bouwen en te onderhouden.

Interviews af laten nemen

Uiteraard is het ook mogelijk om interviews af te laten nemen. Bijvoorbeeld met medewerkers en management, maar ook interviews buiten het bedrijf om. De werkzaamheden omvatten het uitvoeren van interviews en het uitwerken hiervan. Zodat er een kant-en-klaar en publiceerbaar artikel op tafel ligt.

Onderzoek van bedrijfsactiviteiten en analyseren van markttrends

Marketing is voor bedrijven ontzettend belangrijk. De juiste marketingstrategie zet het bedrijf op de kaart. Sommige bedrijven werken met verschillende partijen samen zoals een freelance journalist, een marketingbureau en SEO tekstschrijver.

Het is veel beter om samen te werken met de freelance bedrijfjournalist. Samen met mijn team voer ik verschillende taken uit, waaronder ook het onderzoeken van bedrijfsactiviteiten en het analyseren van markttrends.

Waarom is dit essentieel? Bij het creëren van content is het belangrijk om inzicht te krijgen in hoe een bedrijf functioneert. Dit verbetert de communicatie met bijvoorbeeld stakeholders, medewerkers en de doelgroep. Het geeft ook inzicht in de concurrentie, iets dat bij het creëren van content onmisbaar is.

Het analyseren van markttrends geeft ideeën voor het creëren van nieuwe content. Een markttrendanalyse identificeert nieuwe kansen. Maar het helpt ook om inzicht te krijgen in het gedrag, de behoeften en voorkeuren van (potentiële) klanten. Aan de hand van de markttrendanalyse ontstaat er een strategische contentplanning.

Het creëren van multimedia inhoud

Content omvat niet alleen geschreven content (zoals persberichten of blogs) maar ook video’s, afbeeldingen en infographics. Afhankelijk van de behoefte van het bedrijf is het mogelijk om multimedia inhoud te laten maken.

Dagelijks, wekelijks of maandelijks bloggen

Voor veel bedrijven is bloggen een onmisbaar onderdeel van de contentstrategie. Onderschat de kracht van bloggen niet! Het is een goede manier om bij te dragen aan zoekmachineoptimalisatie (SEO). Door regelmatig nieuwe inhoud op de website te publiceren, blijft deze up-to-date. Het vergroot de kansen op een hoge positie in de organische zoekresultaten.

Bedrijven die regelmatig bloggen positioneren zich als thought leaders of opinieleiders. Je toont je kennis en expertise en de doelgroep ziet je als een betrouwbare bron. Bloggen helpt bij het opbouwen van naamsbekendheid en het versterken van de reputatie.

Blogs publiceren is ook een goede methode om aan klantrelaties en betrokkenheid te werken. Afhankelijk van de reactiemogelijkheden onder een blog biedt het ook de mogelijkheid om de dialoog met de doelgroep aan te gaan.

Het beheer van social media

Steeds meer bedrijven zijn actief op social media. Goed om te zien want vrijwel de gehele doelgroep is met sociale media bezig. Voor bedrijven kan het lastig zijn om een of meerdere social media accounts te onderhouden. De freelance bedrijfsjournalist ondersteunt hierin.

Wat kun je verwachten? Denk aan het regelmatig publiceren van content vanaf de website, op social media. Hiermee breng je nieuwsberichten, persberichten of blogs bij een breed publiek onder de aandacht. Het zorgt voor meer verkeer op de website.

Er is nóg een reden om goed zichtbaar te zijn op social media. Het zorgt voor meer naamsbekendheid en vertrouwen. Bovendien verhoogt dit de klantenservice. Daarom gaat de bedrijfjournalist de interactie met het publiek aan.

De voordelen van een freelance bedrijfsjournalist

Wie personeel in dienst heeft weet als geen ander dat dit een van de grootste kostenplaatjes binnen het bedrijf is. Het inschakelen van een freelance bedrijfsjournalist biedt verschillende voordelen.

Een van die voordelen is de specialistische expertise zonder eigen personeel op te hoeven leiden. Dit bespaart veel tijd en geld. Je bent niet afhankelijk van personeel, loonkosten en verzekeringen. Een freelancer werkt zelfstandig en draagt de eigen verantwoordelijkheid voor werk en deadlines.

Een freelance bedrijfsjournalist is schaalbaar. Je huurt mij in op basis van specifieke behoefte. Hierdoor ben je als bedrijf erg flexibel en kun je opschalen of afschalen, net wat nodig is. Je zit nergens aan vast: we werken niet met maandcontracten of wat dan ook. Alles op basis van het aantal uur dat er behoefte is aan een journalist.

Het belangrijkste is de kosteneffectiviteit. Je betaalt alleen voor de daadwerkelijk geleverde diensten. Hier komen geen extra kosten bij zoals pensioenbijdragen, vakantiegeld of ziekteverlof. Een kerstpakket? Hoeft niet, maar wordt natuurlijk altijd gewaardeerd. Maar daar ga ik niet vanuit, een prettige samenwerking is veel belangrijker.

Wat is goedkoper: een vaste bedrijfsjournalist of een freelancer?

Het is lastig te zeggen welke van deze twee goedkoper is. Dat hangt namelijk van verschillende factoren af. Denk hierbij aan de aard van het werk en de duur van het project. Maar ook specifieke behoeften. Met het inhuren van personeel krijg je te maken met salaris, arbeidsvoorwaarden, vakantiegeld, pensioenbijdragen en ziekteverlof. Deze kosten kunnen flink oplopen.

Kiezen voor een freelance bedrijfsjournalist? Je betaalt op basis van een uurtarief of een projectprijs. Dit spreken we van tevoren af. Er zijn geen contractuele verplichtingen en je bespaart op wervingskosten. Er zijn geen arbeidsvoorwaarden van toepassing.

Over het uurtarief (of de projectprijs)

De journalistiek is de laatste jaren fors duurder geworden. Nog steeds zijn journalisten ontevreden: ze willen meer en meer betaald krijgen. Daar doen wij niet aan mee! Al jarenlang houd ik de kosten zo reëel mogelijk. Dit betekent dat ik concurrerende tarieven hanteer. Ook wanneer je een bedrijfsjournalist nodig hebt. Vraag vrijblijvend meer informatie aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven