Zo herken je een blogamateur

Bijgewerkt: 30 april 2024

Het is helemaal niet verkeerd om een amateur blog te hebben. Het gaat dan om iemand die niet voor zijn beroep of bedrijf blog. Maar een blogamateur, dat is toch weer wat anders. Je hebt het dan over iemand die heel amateuristisch (knullig) te werk gaat. Benieuwd hoe je zo iemand herkent? Ik zet 12 specifieke kenmerken op een rij.

Onprofessioneel en prutserig

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Knullig, onbeholpen, onprofessioneel of prutserig. Allemaal benamingen voor een blogamateur. Hartstikke zonde want bloggen kan juist ontzettend veel opleveren. Niet alleen financieel maar ook wanneer je naar het opbouwen van naamsbekendheid of merkbekendheid kijkt.

Ben jij een professionele blogger of een blogamateur? Hieronder 12 kenmerken waardoor je weet of je amateuristisch bezig bent (of juist niet).

1. Een gratis website

Veel blogamateurs hebben een gratis website. Te herkennen aan de volgende domeinnamen:

  • voorbeeld.jouwweb.nl
  • voorbeeld.site123.com
  • voorbeeld.wordpress.com
  • site.google.com/voorbeeld

Dit zijn allemaal gratis subdomeinen. Een blogamateur zal niet zo snel voor een professionele (en dus een betaalde) website kiezen. Een gratis subdomein scoort vaak vrij laag in de organische zoekresultaten. Het levert je dus nauwelijks iets op.

2. Een gejat webdesign

Het ontwerpen van een website kost veel tijd en vraagt ook het nodige van je creativiteit. Een amateuristische website heeft een webdesign dat wel verdacht veel op dat van een ander lijkt. Meestal wordt het design afgekeken van een grote of populaire website in dezelfde niche.

Het lijkt heel makkelijk om het ontwerp van een ander te jatten. Maar wanneer de licentiehouder of eigenaar hierachter komt kun je een flinke boete verwachten.

3. Geen duidelijke niche

Goed, sommige artikelensites of vergelijkingssites bespreken verschillende onderwerpen. Dit soort websites buiten beschouwen gelaten, zal een blogamateur vaak over van alles en nog wat bloggen. Er is geen duidelijke niche of focus aanwezig. Hierdoor wordt de inhoud onsamenhangend.

Of dit wat uitmaakt? Ja, websites met een duidelijke niche scoren vaak beter voor hun belangrijke zoektermen.

4. Geen over-mij/ons pagina

Op veel amateuristische blogs ontbreekt het aan een over-mij of over-ons pagina. Natuurlijk is zoiets niet verplicht, maar het toont wel aan hoe professioneel je bezig bent. Amateurs blijven liever anoniem, of verschuilen zich achter een valse profielfoto en verzonnen naam.

Overigens is het niet verboden om een auteursnaam te bedenken en ben je nooit verplicht om je foto op je blogwebsite te tonen. Maar wil je serieus overkomen dan zorgt je dat er een duidelijke over-mij pagina aanwezig is. Zonder dat je over allerlei dingen liegt.

5. Onregelmatige publicaties

Iets dat echt aan een blogamateur opvalt zijn de onregelmatige publicaties. Er is geen duidelijk schema of planning aanwezig. De ene week worden vijf blogs gepubliceerd, de andere week slechts een enkele blogs. Soms zit er zelfs een periode van enkele weken tussen de twee laatste blogs.

6. Weinig kennis van SEO

Veel amateurs scoren slecht in de organische zoekresultaten. Dit komt omdat ze weinig kennis van SEO hebben. Ze begrijpen niet hoe je een blog optimaliseert voor gebruikers en zoekmachines. Gelukkig maar, want dit soort blogs wil je ook niet onder ogen krijgen. Laat ze dus maar lekker onderaan in de zoekresultaten staan.

7. Weinig aandacht voor promotie

Er zijn best veel dingen waaraan je een blog amateur herkent. Wanneer iemand heel weinig aan promotie doet, dan weet je bijna zeker dat het hier om een hobbyist gaat. Zonder promotie is het moeilijk om een groot publiek en vertrouwen op te bouwen.

8. Niet in zichzelf investeren

Veel amateur bloggers verspillen ontzettend veel tijd aan het schrijven van teksten. Het is een van de grootste fouten die ze maken. Ze zijn geobsedeerd door alles wat gratis is. Hierdoor weigeren ze om geld uit te geven aan een website, hulp bij SEO of een training om te leren bloggen.

Aan jou de keuze of je tijd in jezelf wil investeren. En waarschijnlijk ook een beetje geld, maar het zorgt er wel voor dat je een professional wordt. Volg de individuele training SEO & Social Media en leer hoe je:

  • De beste SEO-blogs maakt
  • Je website optimaliseert
  • Je blogs op social media promoot
  • Concurrenten voor blijft
  • Op de juiste manier met je doelgroep communiceert

Schrijf je in voor deze training en ontwikkel vaardigheden waar je echt wat aan hebt.

9. Geen e-mail lijst starten

Wanneer je pas begint met bloggen denk je er nog niet over na om een e-mail lijst te starten. Maar uiteindelijk zou je dit wel moeten doen. Een e-mail lijst is niks anders dan een geldlijst. Het stelt je in staat om contact te houden met je lezers of potentiële klanten.

Een blogamateur zou niet weten hoe hij of zij een e-mail lijst opstart. Daarnaast weet zo iemand niet eens wat hij met de e-maillijst moet doen.

9. Geen contact met andere bloggers

Amateur bloggers houden niet van netwerken. Ze hebben geen contact met andere bloggers. Dit betekent dus dat ze ook met niemand samenwerken. Het zijn de einzelgängers van de samenleving. Een beetje als Remy van alleen op de wereld.

Het is juist goed om met andere bloggers samen te werken. Reageer bijvoorbeeld op blogs en social media binnen je niche. Vraag aan bloggers met een goede naamsbekendheid of je hier als gast iets mag posten. Word ook lid van relevante groepen en forums binnen je niche.

10. Te specifieke onderwerpen

Sommige amateurbloggers schrijven over van alles en nog wat, waardoor de niche niet duidelijk is. Maar je kunt ook te specifiek zijn. Bijvoorbeeld alleen bloggen over zwarte paarden of Samsung tablets. Dan ben je wel heel specifiek bezig. Mogelijk word je gezien als een expert over dit onderwerp, maar je niche is niet breed genoeg om jarenlang een blog per week te kunnen publiceren. Je bent al snel uitgepraat.

11. Niet gericht op gebruikerservaring

Er zijn best veel fouten die blogamateurs maken. Een van die fouten is zich niet richten op gebruikerservaring. Terwijl dit wel ontzettend belangrijk is. Wat is gebruikerservaring precies? Stel dat je op een website komt en je moet zeker 10 seconden wachten voordat de webpagina geladen is. Wat doe je dan? Juist ja, je bent al lang weer vertrokken.

Blogamateurs hebben hier schijt aan. Ze stellen de ervaring van hun gebruikers niet voorop. Vaak zie je dat dit soort websites ontzettend traag laadt, of niet mobielvriendelijk zijn. Het kan ook dat de verbinding niet beveiligd is. Niet alleen slecht voor gebruikerservaringen, ook Google wordt hier niet vrolijk van. Waardoor je niet hoger in de organische zoekresultaten komt.

12. Te vroeg of te veel advertenties plaatsen

Een aantal amateurs blogt om hier geld mee te verdienen. Daar is niks mis mee! Maar het is wel verkeerd om veel te vroeg advertenties te plaatsen. Ze doen dit soms wanneer ze slechts 500 paginaweergaven per maand hebben.

Typisch gevalletje van spammen met advertenties. Bron: nugevonden.nl

Wacht tot zeker 10.000 paginaweergaven per maand hebt, en dat hoeft echt niet om unieke paginaweergaven te zijn. Om het om te rekenen naar het aantal weergaven per dag: dit moeten er ongeveer 333 zijn.

Te veel advertenties plaatsen is net zo fout. De gebruikers op je website vinden advertenties hinderlijk, al helemaal wanneer ze hiermee gespamd worden.

Nog een advies: probeer niet alles tegelijk uit. Richt je eerst op één niche en website, waarbij je goed over de onderwerpen nadenkt. Concentreer je vooral op SEO en social media, zodat je website naamsbekendheid opbouwt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven