WooCommerce shortcodes: een praktisch overzicht

Bijgewerkt: 6 september 2023

WooCommerce-shortcodes zijn stukjes code die je toevoegt aan de inhoud van je WordPress-pagina’s, berichten of widgets. Dit doe je om specifieke functionaliteit en informatie met betrekking tot je e-commerce winkel weer te geven.

Er staan veel WooCommerce shortcodes tot je beschikking. Je kunt bijvoorbeeld een klantaccountgedeelte met bestelgeschiedenis en profielgegevens aanmaken. Of de winkelwagen en het afrekenformulier in een pagina opnemen. Of wat dacht je van een handige functie om klanten door productlijsten te leiden?

Voor een beginner kan het lastig zijn om met WooCommerce shortcodes te werken. Daarom vind je in dit artikel een uitgebreide lijst van de meest populaire shortcodes, en waarvoor je ze gebruikt.

Voordelen en nadelen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Shortcodes maken het makkelijk om complexe functionaliteiten toe te voegen. Hierbij heb je geen programmeerkennis nodig. Bovendien bepaal je waar en op welke manier content wordt weergegeven. Je hoeft de feitelijke inhoud te wijzigen om toch extra elementen toe te voegen of om iets te tonen.

Shortcodes maken het beheer van je WooCommerce webshop er een stuk makkelijker op. Maar voor beginners kunnen ze verwarrend zijn. Bovendien zijn sommige shortcodes gekoppeld aan een specifieke plug-in. Wanneer je deze plug-in uitschakelt of verwijdert, veroorzaakt dit problemen. Als laatste moet je er rekening mee houden dat sommige shortcodes conflicteren met bepaalde plug-ins of thema’s.

Handleiding WooCommerce shortcodes gebruiken

Wil je de functionaliteiten van je webshop uitbreiden en de inhoud op een gestructureerde manier weergegeven? Dan zijn shortcodes en handige manier om dit te realiseren. Voordat ik je de meest gebruikte WooCommerce shortcodes laat zien, vind je hieronder een algemene handleiding.

  • Ga naar je WordPress-dashboard en klik op “Pagina’s” of “Berichten
  • Kies of bewerk de pagina of het bericht waar je de inhoud wilt weergeven
  • Voeg de gewenste WooCommerce-shortcode toe aan de inhoud van de pagina of het bericht

Bijvoorbeeld, als je producten wilt weergeven, gebruik je de [products] shortcode. Als je de winkelwagen wilt weergeven, gebruik je de [cart] shortcode.

Je kunt shortcodes aanpassen met extra parameters, om specifieke informatie of opties weer te geven.

Denk je dat je alles goed hebt ingesteld? Bekijk de pagina of het bericht waar je de shortcode hebt toegevoegd. De inhoud wordt nu weergegeven volgens de opgegeven shortcode en parameters.

Overzicht van WooCommerce-shortcodes

Laten we aan de slag gaan met WooCommerce-shortcodes! Hieronder vind je een overzicht van de meest populaire shortcodes, inclusief een duidelijke omschrijving.

Producten weergeven

Met de [products] shortcode geef je eenvoudig producten op je website weergeven. Deze functie stelt je in staat om productlijsten, afbeeldingen, prijzen en beschrijvingen op specifieke pagina’s, in categorieën of bij tag te tonen.

Hiermee creëer je aantrekkelijke productgalerijen en maak je het voor je bezoekers gemakkelijk om door je aanbod te bladeren en producten te bekijken. Dit verbetert de gebruikerservaring en helpt bij het verhogen van de verkoop op je e-commerce website. Met slechts een paar eenvoudige shortcode-aanpassingen, pas je de weergave van producten naar wens aan.

Productcategorieën en -tags

De shortcodes [product_categories], [product_category] en [product_tags] zijn handige hulpmiddelen in WooCommerce. Bedoeld voor het weergeven van categorieën en tags van producten.

[product_categories]: Met deze shortcode maak je een lijst van productcategorieën. Dit geeft bezoekers snel toegang tot verschillende productcategorieën.

[product_category]: Deze shortcode stelt je in staat om de producten van een specifieke categorie weer te geven. Heb je bijvoorbeeld een “Kleding” categorie, kun je met deze shortcode alle kledingproducten op een pagina weergeven.

[product_tags]: Hiermee maak je een lijst van producttags weergeven. Tags helpen bij het categoriseren en organiseren van producten, op basis van specifieke kenmerken.

Winkelwagen en afrekenen

Met [cart] en [checkout] kun je de winkelwagen en het afrekenformulier in een pagina opnemen.

Product zoeken

De [product_search] shortcode in WooCommerce voegt een zoekveld voor producten toe. Dit kan op elke willekeurige pagina van je webshop. Het zoekveld is gebruiksvriendelijk en biedt realtime zoekresultaten. Deze functie is vooral praktisch voor webshops met een groot productaanbod.

Mijn account

De [my_account] shortcode maakt een klantaccountgedeelte met bestelgeschiedenis, downloads en profielgegevens. Dit biedt klanten een centrale hub waar ze hun bestelgeschiedenis controleren om eerdere aankopen te bekijken. Ook hebben ze toegang tot digitale downloads van producten die ze hebben aangeschaft. Daarnaast kunnen ze hun profielgegevens bijwerken. Denk hierbij aan verzendadressen en contactinformatie.

Accountinformatie

Met [edit_account] en [change_password] bied je klanten de mogelijkheid om hun accountgegevens en wachtwoord te bewerken.

Privacy is hierbij belangrijk. Als webwinkelier moet je strenge privacyregels volgen om klantgegevens te beschermen. Zorg voor een duidelijke privacyverklaring. Implementeer beveiligingsmaatregelen om gevoelige informatie te beschermen.

Productbeoordelingen

[product_reviews] laat klantbeoordelingen en recensies van specifieke producten zien.

Winkelinformatie

[store_notice] geeft belangrijke meldingen weer voor klanten, zoals kortingen of speciale aanbiedingen.

Recente beoordelingen

[recent_reviews] toont de meest recente productbeoordelingen.

Paginering

[next_page] en [previous_page] gebruik je om klanten door productlijsten te leiden. Lange productlijsten zijn te overweldigend. Met paginering kunnen bezoekers makkelijk door de lijstbladeren. Door de productlijst in meerdere pagina’s te verdelen, verkocht je de laadtijd.

Productattributen

[product_attribute] toont producten op basis van specifieke attributen en waarden.

Aanbevolen producten op basis van één product

[upsell_products] laat aanbevolen producten zien op basis van een specifiek product. Dit is een goede manier om de verkoop te stimuleren. Je moedigt klanten aan om meer te kopen. Dit is altijd goed voor jouw omzet!

Stel je voor dat een klant een mooie jurk bekijkt. Met de [upsell_products] shortcode laat je andere producten, zoals bijpassende schoenen of accessoires, zien. Deze aanbevelingen verschijnen vaak als suggesties onderaan de productpagina of in de winkelwagen.

Bestelstatus volgen

[order_tracking] stelt klanten in staat om de status van hun bestelling te volgen.

Gerelateerde producten van één product

[related_products] toont producten die gerelateerd zijn aan een specifiek product. Dit betekent dat het producten laat zien die vergelijkbaar zijn of vaak samen met het geselecteerde product worden gekocht. Hierdoor ontdekken klanten gemakkelijk gerelateerde producten. Dit verbetert de verkoop en de algehele gebruikerservaring.

Winkelwagenknoppen

[add_to_cart] voegt een knop toe om producten aan de winkelwagen toe te voegen. Hierdoor is het voor bezoekers gemakkelijk om aankopen te doen.

Meldingen voor geslaagde acties

[woocommerce_message] toont meldingen wanneer een actie met succes is voltooid, zoals het toevoegen van een product aan de winkelwagen.

Shortcode WooCommerce werkt niet: problemen en oplossingen

Soms werkt een shortcode niet. Meestal komt het omdat je shortcodes verkeerd hebt ingevoerd. Of je maakt gebruik van verouderde of niet-ondersteunende shortcodes. De oplossing is eenvoudig: gebruik de juiste en werkende shortcodes.

Een andere oorzaak zijn conflicten met Javascript code. Controleer foutmeldingen en los eventuele conflicten op.

Soms ontstaat er een conflict tussen verschillende plug-ins op je website. Hierdoor kunnen shortcodes in WooCommerce niet werken. Schakel de plug-ins één voor één uit en controleer of hiermee het probleem is opgelost.

Sommige shortcodes werken alleen in combinatie met plug-ins of thema’s. Zorg dat je de benodigde plug-ins geïnstalleerd hebt. Of dat je gebruikt maakt van een thema dat dit ondersteunt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven