SEO in WooCommerce

Bijgewerkt: 22 augustus 2021

WooCommerce is misschien wel de meest gekozen e-commerce plug-in voor webshops. Sommige webshop eigenaren hebben moeiten om SEO in WooCommerce toe te passen. Toch is het helemaal niet moeilijk om de website of webshop een SEO boost te geven. Snel aan de slag met zoekmachine optimalisatie.

De invloed van SEO

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


SEO oftewel zoekmachine optimalisatie is onmisbaar: het helpt de website naar een hogere ranking in de organische zoekresultaten. Wil je hoger scoren in Google dan moet je de website optimaliseren. Dit doe je vooral met behulp van zoekwoorden of zoektermen. Deze verwerk je in productpagina’s, categoriepagina’s, afbeeldingsnamen en in URL’s.

Wat levert een hoge posities in Google op? Sta je op een bepaalde zoekterm bovenaan in Google dan trek je tot wel 45% van het zoekverkeer aan. Stel je voor dat die zoekterm maandelijks goed is voor 20.000 zoekopdrachten. Wanneer je 25% tot 45% van het zoekverkeer aantrekt dan betekent dit 9000 maandelijkse bezoekers extra!

WooCommerce is SEO vriendelijk

De vraag is of je SEO in WooCommerce kunt toepassen of dat je hier iets extra’s voor nodig hebt. Het antwoord is eenvoudig: WooCommerce is SEO vriendelijk. Deze WordPress plug-in werkt namelijk hetzelfde als WordPress zelf. Het maakt automatisch SEO-vriendelijke URL’s aan en geeft de mogelijkheid om zowel een meta titel als meta beschrijving in te voeren.

Een webshop maakt veel gebruik van afbeeldingen. Geef de juiste bestandsnaam en alternatieve tekst aan een afbeelding mee, dan wordt deze ook binnen Google afbeeldingen (images) gevonden. Ook dit kan dankzij de WooCommerce plug-in.

Tips om SEO in WooCommerce toe te passen

Feitelijk werkt SEO in WooCommerce niet anders dan bij elke andere website. Hieronder vind je alle belangrijke tips waarmee je zeker aan de slag moet gaan.

Tip 1: maak gebruik van zoektermen

Voor de eerste heb je niet direct WooCommerce, WordPress of wat dan ook nodig. Zoektermen moet je namelijk zelf verzamelen en in teksten verwerken. Alleen zo word je door potentiële klanten gevonden. Verkoop je bijvoorbeeld een metalen barkruk? Dan moet de omschrijving bij dit product zeker zoektermen als ‘metalen barkruk’ of ‘barkruk van metaal’ bevatten. Laat een zoektermenonderzoek en het maken van productomschrijvingen aan een professional over. Vraag hiervoor de tarievenkaart aan.

Tip 2: maak altijd productomschrijvingen en categoriepagina’s

Je kunt natuurlijk alleen wat afbeeldingen van het product plaatsen maar de kans dat je iets verkoopt is vrij klein. Bezoekers willen namelijk weten uit welk materiaal het product bestaat, wat ze ermee kunnen en wat er de voordelen van zijn. Dit heeft niet direct met SEO te maken maar wel met het verhogen van de conversie.

Categoriepagina’s mag je zeker niet vergeten. Dit is een pagina met een verzameling van producten die bij elkaar horen. Bijvoorbeeld alle tafels of alle vogelaccessoires. Met categoriepagina’s kun je goed in zoekmachines scoren, dus dit valt wel weer onder SEO.

Tip 3: gebruik geen bestaande teksten

Wil je SEO in WooCommerce goed toepassen dan zorg je voor unieke teksten. Zelfs wanneer je toestemming van de fabrikant of leverancier hebt om diens teksten te gebruiken, doe je dit toch niet. Google ziet namelijk overeenkomsten tussen twee websites. Hierbij zal de oudste website het in veel gevallen winnen. Het gevolg is dat je webshops in de zoekresultaten wegzakt. Laat daarom altijd je niet de teksten schrijven.

Tip 4: beschrijvende paginatitels

De titel van een pagina moet direct omschrijven wat er te halen valt. Niet alleen praktisch voor websitebezoekers, ook zoekmachines willen dit weten. Vermijd misleidende paginatitels. In het begin kan dit veel bezoekers opleveren maar wanneer ze zich misleid voelen dan verlaten ze de webshop. Die potentiële klanten zie je nooit meer terug. Bovendien beoordeelt Google dit soort websites met een lage score.

Tip 5: broodkruimels op de webshop

Vergeet niet om broodkruimels (breadcrumbs) oftewel een broodkruimelpad aan te leggen. Hiermee geef je bezoekers de kans om belangrijke pagina’s terug te vinden. Broodkruimels zien er ongeveer zo uit:

Zolonda >  Kleding > Dameskleding > Broeken

De bezoeker bekijkt dus de categorie pagina’s damesbroeken. Dankzij de broodkruimels kan de bezoeker makkelijk terug naar de subcategorie dameskleding, de hoofdcategorie kleding of naar de voorpagina van de webshop. Broodkruimels maak je niet alleen voor je bezoekers maar ook voor zoekmachines. Die begrijpen dan beter waar een pagina thuishoort en wat de samenhang met andere pagina’s is.

Tip 6: meta beschrijvingen

Het gebruik van een meta titel en meta beschrijving is niet van invloed op de positie in zoekmachines. Wel helpt het de bezoeker bepalen of je webshop aan diens verwachtingen voldoet. Daarom is het belangrijk om elke pagina te voorzien van een meta titel en meta omschrijving. Maar dan wel de juiste beschrijvingen, anders voldoe je weer niet aan de verwachtingen van de bezoeker. Je moet altijd voorkomen dat bezoekers teleurgesteld raken.

Tip 7: SEO plug-ins voor WooCommerce

Wie gebruik maakt van WooCommerce kan kiezen uit honderden (SEO) plug-ins. Deze helpen bij het uitbreiden en verbeteren van de webshop. Een bekende SEO plug-in is Yoast. Wanneer je hier de premiumversie van neemt heb je best wel veel mogelijkheden. Daarnaast heb je plug-ins om problemen op te lossen zoals dubbele inhoud, dode links of voor het maken van rich snippets.

WooCommerce webshop laten maken

Het grootste voordeel van WooCommerce is dat bijna iedereen ermee kan werken. Het is gebruiksvriendelijk en het kost niet veel tijd om alles onder de knie te krijgen. WooCommerce kun je gratis downloaden, er hangen in principe geen kosten aan vast.

Wanneer je een beetje handig bent kun je heel goed zelf een WooCommerce website maken. Helaas lopen de meesten al snel tegen problemen aan. Daarom is het soms beter om een WooCommerce webshop te laten maken. De kosten hiervoor variëren van € 250 tot € 5000. Een en ander is afhankelijk van de aantal pagina’s, lay-out of designs en specifieke wensen.

Een WooCommerce webshop laten maken of SEO-teksten nodig? Neem voor een of meerdere van deze diensten vrijblijvend contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven