Werkt Exact Match Domain (EMD) nog steeds voor SEO?

Bijgewerkt: 25 augustus 2023

Een Exact Match Domain (EMD) is een domeinnaam met een overeenkomende zoekterm. Bijvoorbeeld wanneer je de focus legt op de zoekterm ‘appeltaart maken’. Dan is de URL appeltaartmaken.nl een goede EMD. De exacte zoekterm komt in de domeinnaam voor.

Vroeger kon je met een Exact Match Domain heel hoog in Google ranken. In 2012 heeft Google een algoritme update doorgevoerd, waardoor veel EMD’s zijn afgeschaft.

Misschien denk je erover om een Exact Match Domain te registreren of van een handelaar over te kopen. Voordat je dit doet is het handig om je te verdiepen in dit soort domeinnamen. Ik laat je zien of het nog steeds voor SEO werkt.

Een goed voorbeeld van een werkende Exact Match Domain

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Al meer dan 27 jaar bestaat de website hotels.com. Het is een typisch voorbeeld van een Exact Match Domain. De domeinnaam zegt eigenlijk al wat je kunt verwachten: hotels. Het bevat een database van duizenden hotels wereldwijd. Of je nu een hotel in Amsterdam, Berlijn of in New York zoekt, hotels.com heeft het.

Waarom is deze website zo succesvol? Enerzijds door de exact matchende domeinnaam. Hiermee maak je het je publiek heel makkelijk. De domeinnaam is makkelijk te onthouden en in te typen. Bovendien staat het voor wat het aanbiedt.

Aan de andere kant doet deze website veel aan marketing en branding. Hierdoor hebben ze in 27 jaar tijd ontzettend veel naamsbekendheid opgebouwd. Dit heeft ervoor gezorgd dat ze hoe een zoekmachines ranken. Maar ook dat mensen deze website weten te vinden, zonder gebruik te maken van een zoekmachine.

Dus Exact Match Domains werken goed voor SEO?

Deze vraag moet ik dubbel beantwoorden. Ja, een Exact Match Domain kan heel goed zijn voor SEO. Maar het is niet zo dat je met alleen een EMD hoog in Google rankt.

Voordat je erover nadenkt om een domeinnaam zoals bootverzekeringen.nl te kopen, moet je even je wilde ideeën aan de kant schuiven. Ik wil je namelijk laten zien welke invloed een EMD op SEO heeft.

Waarom EMD werkt voor rankings

In een casestudy die ik begin 2023 uitvoerde, vielen mij een aantal dingen op.

  • Na de eerste 14 dagen meer dan 30 organische kliks per dag
  • Na de eerste maand in totaal meer dan 1000 organische kliks behaald
  • In de eerste maand meer dan 3000 vertoningen voor de organische zoekopdracht
  • Na drie maanden meer dan 100 organische kliks per dag
  • Een hogere ranking voor de synoniemen van de zoekopdracht

Gedurende drie maanden publiceerde ik elke dag nieuwe content. Het ging om één artikel per dag. Na het eerste kwartaal stopte ik met het publiceren van artikelen. Op dat moment begon de website langzaam in ranking te dalen. Zes maanden na de start van het project werd de website bijna niet meer in de organische zoekresultaten gevonden.

Mijn casestudy laat zien dat het middels een EMD makkelijker is om voor een bepaalde zoekopdracht te ranken. Maar hier moet wel het publiceren van kwalitatieve content tegenover staan, en ook met grote regelmaat.

Hoe zoekmachines omgaan met Exact Match Domains

Wanneer je een specifieke zoekterm in je websitenaam opneemt, kun je hier sneller op rangschikken. Dit komt omdat zoekmachines verschillende factoren in overweging nemen voor hun indexering. Enerzijds is inhoud, aan de andere kant kijken ze ook naar backlinks.

Wat veel mensen vergeten is dat zoekmachines ook naar URL’s kijken. De domeinnaam heeft hier meer invloed op dan het pad. Kijk maar eens hoe een zoekterm op verschillende manieren in een URL kan worden opgenomen.

  • Loodgieteramsterdam.nl/diensten
  • Janssen.nl/loodgieter-amsterdam

Ondanks dat beide URL’s de zoekterm ‘loodgieter Amsterdam’ bevatten, is er wel degelijk een verschil tussen deze twee.

De eerste URL betreft een Excat Match Domain. De domeinnaam komt overeen met een populaire zoekterm. De tweede URL heeft de zoekterm in het pad (slug) opgenomen. Maar het is geen EMD. Dat zou het wel kunnen zijn voor de zoekterm ‘Janssen’. In hoeverre mensen daar ook echt op zoeken.

Zoekmachines begrijpen de relevantie van woorden in een domeinnaam. Dit wordt gebruikt om een zoekterm aan een zoekopdracht koppelen.

Waarom het niet werkt

Ondanks het concurrentievoordeel dat je eruit kan halen, werkt een Excat Match Domain net zo vaak niet als wel. De kans op succes is ongeveer 50%. Wanneer je alleen maar de zoekterm in het domein opneemt en je doet er verder niks mee, kun je er niet mee ranken.

Bijvoorbeeld loodgieteramsterdam.nl, die op zijn website autowasservice diensten aanbiedt. Zowel de dienstenpagina’s als de blogs draaien om de autowasservice. Google kijkt vooral naar inhoud van pagina’s. Het probeert de inhoud te matchen met zoekopdrachten. Wanneer de inhoud aansluit op een zoekopdracht omtrent een autowasservice, dan zal deze pagina hierop ranken. Maar niet op loodgieter Amsterdam, ondanks dat dit in de domeinnaam staat.

Het SEO-project moet vooral op de merkwaarde gericht zijn. Bijvoorbeeld door prominente onderwerpen vanaf de startpagina te tonen. Hiermee versterk je de autoriteit van het merk (of de zoekterm).

Kijk je bijvoorbeeld naar de startpagina van hotels.com, dan staan er veel verwijzingen naar verschillende hotels. Onderaan de pagina maken ze gebruik van interne linkjes met heel vaak de ankertekst ‘Hotel’. Dit helpt om de focus op deze zoekterm te leggen.

Daarnaast draait het om kwalitatieve inhoud. Wanneer je alleen maar artikelen schrijft om hier hoog mee in zoekmachines te scoren, is het een verloren zaak. Google wil dat je behulpzaam bent door mensen, niet voor zoekmachines.

Conclusie: werkt een Excact Matching Domain voor SEO?

Wanneer je het goed aanpakt kun je met een Excact Matching Domain heel hoog scoren. Het is een SEO-techniek die misschien verouderd lijkt, maar nog steeds de nodige effectiviteit met zich meebrengt. Hieronder wat tips om van een Excact Matching Domain een succes te maken.

  • Zorg dat de domeinnaam een merknaam is of een begrip gaat worden
  • Gebruik de zoekterm niet alleen op de homepage maar ook op andere webpagina’s.
  • Begrijp de zoekintentie van de gebruiker.
  • Wees waakzaam voor dezelfde domeinnaam met verschillende domeinextensies (bijvoorbeeld looggieter.nl en loodgieter.be), omdat jullie met elkaar kunnen gaan concurreren.
  • Maak geen misbruik van bestaande merken, dit heeft vervelende juridische gevolgen.
  • Voeg alleen interne links toe wanneer deze relevant zijn.
  • Probeer geen backlinks te krijgen van websites die niet gerelateerd zijn aan de EMD.
  • Maak sociale media accounts aan om meer merkwaarde te creëren.

Het is belangrijk om misleidende EMD’s te voorkomen. Het gaat hier om domeinen waren de zoekterm is opgenomen, maar die niet in de inhoud van de webpagina’s terugkomt. Dat is een manier om het zoekgedrag van gebruikers te beïnvloeden. Het kan op de korte termijn werken, maar uiteindelijk zal Google dit afstraffen.

Gebruik ook synoniemen voor de zoekterm. Bijvoorbeeld wanneer je een EMD kiest zoals toetsenbordkopen.nl. Gebruik niet alleen de zoekterm toetsenbord kopen op je webpagina’s, maar ook synoniemen zoals ‘toetsenbord aanschaffen’ of ‘toetsenbord bestellen’. Door gebruik te maken van deze synoniemen is de kans groot dat je hier ook op gaat scoren.

Misschien kan ik jou helpen bij het vinden van een EMD, of het schrijven van content voor je nieuwe website. Ik heb meer dan 500 bedrijven geholpen aan goede posities in Google en andere zoekmachines. Kun je mijn hulp ook gebruiken, neem dan contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven