Website personaliseren en hiermee conversie verhogen

Bijgewerkt: 4 oktober 2022

Waarschijnlijk ben je zeer tevreden over je website. Dat jij tevreden bent wil niet zeggen dat je bezoekers dit ook zijn. Heb je er al eens over gedacht om de website te personaliseren? Hiermee verander je de lay-out zodat deze meer aansluit bij wat de bezoeker wil zien.

Een website personaliseren is iets anders dan hem persoonlijk maken. Wat vakantiekiekjes op je site delen of iets over je gezin vertellen is persoonlijk, dat klopt. Maar personaliseren is de lay-out afstemmen op de behoefte van de bezoeker.

Hoe grote bedrijven hiermee omgaan

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het is altijd goed om te kijken hoe grote bedrijven dit aanpakken. Laten we bol.com erbij nemen, de webwinkel waar iedereen bekend mee is. Het is niet zomaar dat bol.com een groot succes is geworden. Ze hebben een zeer doordachte marketingstrategie.

Ook personaliseren ze de site zodat elke bezoeker andere content krijgt te zien. Toen ik een tijd geleden zocht naar een Google Chromecast en een elektrische verwarming, heeft bol.com dit onthouden. Wanneer ik nu de webshop bezoek krijg ik deze producten als persoonlijke aanbeveling te zien. Slim toch?

Veel andere webshops doen dit ook. Ze tonen content op basis van de interesse van de individuele bezoeker. Dit is echter alleen mogelijk na het plaatsen van tracking-coockies, iets waar de bezoeker toestemming voor moet geven.

Toon populaire producten

Je wil niet alleen de terugkerende bezoeker verleiden maar vooral nieuwe bezoekers vangen. Dat kan niet op basis van hun historie of interesses, want je hebt nog geen data verzameld. Hoe krijg je die nieuwe bezoeker in je vangnet middels personalisatie? Het is een beetje schieten met losse flodders maar je zou het meest populaire product van dit moment kunnen tonen.

Zoek uit wat de hardlopers zijn. Toon op je site een van die hardlopers (=goed verkopende producten), in de hoop dat een deel van de bezoekers hierdoor getriggerd wordt. Wanneer slechts 2% van de bezoekers je aanbeveling wel ziet zitten en een aankoop doet van € 25, dan levert dit op basis van 1000 bezoekers per dag toch nog € 500 extra op.

Daarom is deze methode ook geschikt voor kleine webshops of websites die diensten aanbieden.

Hoe je aan die gegevens komt? Dat doe je aan de hand van verkooplijsten, voorraad, winkelwagengegevens of offertes.

Bied een korting bij aankoop van meer producten

Deze methode vind ik goed voor webshops werken: bied korting wanneer klanten meer producten kopen. Bijvoorbeeld gratis verzending bij bestelling vanaf € 25. Het kan klanten over de streep trekken om net wat meer aan hun winkelwagen toe te voegen.

Tijdelijke korting op diensten

Voor dienstaanbieders zijn er ook methoden om de website te personaliseren. Werk met een tijdelijke korting op diensten. Bijvoorbeeld ‘alleen deze week geldig’. Of ‘speciale kerstaanbieding’. Het is voor de twijfelende bezoeker heel moeilijk om deze verleiding te weerstaan.

Pop-up om vertrekkende bezoeker terug te halen

Staat de bezoeker op het punt om te vertrekken? Ho even! Trek hem aan zijn jas, tackel hem en zorg dat hij blijft. Via de digitale weg doe je dit middels een pop-up die verschijnt zodra de bezoeker je website wil verlaten. “Weet je het zeker? Wil je onze aanbieding écht niet?” Niet elke bezoeker trapt hierin, maar wellicht kun je er toch nog een paar overhalen.

In een pop-up kun je een heel persoonlijke boodschap verwerken, afhankelijk van de pagina die de bezoeker bekeek.

Toon het gevulde winkelwagentje bij een volgend bezoek

Steeds meer mensen gebruiken het online winkelwagentje om producten in op te slaan, zonder de intentie om daadwerkelijk te kopen.

Een gepersonaliseerde website toont de inhoud van het winkelwagentje bij het eerstvolgende bezoek. De kans is aanwezig dat de bezoeker de producten elders nog niet gekocht heeft. Of misschien slechts een gedeelte. Door de inhoud van het winkelwagentje te tonen haal je herinneringen naar boven. Wie weet koopt de bezoeker toch nog een of meerdere artikelen. Niet geschoten is altijd mis.

Op basis van locatie

Misschien bied je producten of diensten aan op basis van locatie. Bijvoorbeeld autoverhuur of kortingsbonnen voor pretparken. Toon aanbiedingen op basis van locatie van de bezoeker. Er zijn verschillende tools die voor personalisatie zorgen en hiermee de juiste content tonen. Een goed voorbeeld hiervan is uMarketingSuite.

Het jaar, de dag of het tijdstip

Je kunt ook een boodschap of aanbieding tonen op basis van het jaar, seizoen, dag van de week of het tijdstip. Gebruik een script om persoonlijke boodschappen of aanbiedingen op een bepaald moment te tonen. Denk hierbij aan feestdagen, seizoenen of bijzondere gebeurtenissen.

Als alternatief toon je boodschappen op basis van het apparaat van de gebruiker. Zo kun je iPhone-gebruikers aanbiedingen omtrent Apple Airpods laten zien, en Samsung-gebruikers de Samsung Galaxy smartwatch.

Wat je nodig hebt voor gepersonaliseerde content

Om gepersonaliseerde content te maken moet je eerst de kenmerken en het gedrag van bezoekers weten. Dit start bij het gebruik van Google Analytics, waarbij je een duidelijk inzicht krijgt in verkeersbronnen. Deze tool geeft ook een goed beeld van het gedrag van bezoekers. Meet met Google Analytics ook de conversie.

Verder maak je gebruik van Analytics op het gebied van verkoopcijfers, producten of diensten en de gemiddelde transactiewaarde. Houd de maandelijkse groei van het bedrijf bij, dit laat zien of je in de juiste richting beweegt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven