Waarom concurrenten mij als SEO-tekstschrijver haten

Bijgewerkt: 20 augustus 2022

Veel ondernemers zijn jaloers op hun succesvolle concurrenten. Voor anderen is dat succes juist een inspiratiebron. Lage tarieven en hoge posities in zoekmachines maakt dat sommigen mij als SEO-tekstschrijver haten. Het maakt het lastig voor ze om te concurreren zonder op winst in te leveren. Toch zijn er veel manieren om dit probleem op te lossen.

Alsmaar hoger in Google

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je bent vast geïnteresseerd in mijn succesverhaal, maar een goede ondernemer houdt dit geheim. Laten we zeggen dat ik van het begin af aan in SEO geloof. Dat zoekmachine optimalisatie door de jaren heen is veranderd dat klopt, en het is ook waar dat sommigen hier helemaal in doorslaan.

Mijn succes begon eind jaren 90, het lukte om als volkomen onervaren schrijver een nieuwe website bovenaan in Lycos te plaatsen. Geheel per ongeluk maar het triggerde om te achterhalen waarom dit gebeurde. Toen zoekmachine Google de markt overnam en er steeds meer websites bijkwamen, werd het moeilijker om hoge posities in de organische zoekresultaten te halen.

SEO is geen ingewikkelde wetenschap. Het is bedacht door mensen zoals ik, die naar een manier zoeken om boven concurrenten in Google te staan. Door de jaren heen heeft Google zelf een aantal SEO richtlijnen opgesteld. Die heb ik gemixt met mijn eigen onderzoeken en ideeën. Dat is de voedingsbodem van mijn succesverhaal geworden.

Een hekel aan SEO tekstschrijvers

Sommige schrijvers hebben een hekel aan SEO-tekstschrijvers. Ze denken dat je een tekst vol met zoekwoorden moet stoppen. De beste SEO tekstschrijver weet wel beter, die gaat zeer praktisch met zoekwoorden om. Dat heb ik keer op keer kunnen bewijzen, gezien de hoge posities op verschillende zoektermen. Wanneer een schrijver niet de kennis in huis heeft om hetzelfde te bereiken, dan leidt dit tot frustratie en misschien wel tot haat.

Lagere tarieven dan concurrenten

Naast goede posities in zoekmachines heb ik nog een concurrentievoordeel: lagere tarieven. Dit is een van de grootste problemen voor tekstschrijvers. Veel klanten zijn op zoek naar de goedkoopste oplossing. Dit betekent dat ze niet voor de dure maar voor de goedkopere schrijver kiezen.

Concurrenten moeten waarde aan het aanbod toevoegen om toch meer geld te kunnen vragen. Dankzij die waarde weet de klant waarom hij voor de duurdere schrijver moet kiezen. Voor sommige tekstschrijvers is dit moeilijk, want wanneer je SEO diensten aanbiedt en een stuk lager dan de goedkopere concurrent in Google staat, hoe kun je dan verklaren dat je SEO-waarde toevoegt?

De productiviteit verhogen

Een andere manier waarop concurrenten me niet hoeven te haten, is door het verhogen van hun productiviteit. Hierdoor ontstaan er lagere kosten en kan de schrijver een minder hoge rekening presenteren. Toen ik dagelijks vier teksten schreef, tegen een bedrag van € 70 per tekst, leverde dit € 280 per dag op. Maar door de productiviteit naar 12 teksten per dag op te schroeven, tegen een bedrag van € 50 per tekst, leidt dit tot goedkopere tarieven en toch meer opbrengsten.

Taal en spelling versus SEO

Sommigen zijn boos omdat de taal of spelling niet perfect is. Met een hoge productiviteit kun je geen 100% foutloze teksten afleveren. Laten we zeggen dat ze voor 98% foutloos zijn. De klant moet zich afvragen wat belangrijker is: een 100% foutloos voorkomen of een hoge positie in Google. Taal en spelling kan samengaan met SEO, maar dit leidt tot zeer hoge productiekosten. Enkel een perfecte taal en spelling is ook vrij duur, hier is heel veel tijd voor nodig.

Wat je ziet is wat je krijgt. Ik leg mijn klanten uit dat ze teksten krijgen zoals die op mijn website staan. Teksten die goed in Google scoren maar soms wel een foutje kunnen bevatten. Het geeft uiteraard geen garantie dat een dure tekstschrijver geheel foutloos schrijft. Fouten maken is nu eenmaal menselijk.

Veel klanten kiezen uiteindelijk toch voor SEO in combinatie met een lage prijs. Dit is wellicht het antwoord voor concurrenten, die niet willen verliezen aan winstgevendheid.

In een positie bevinden om de prijzen te verlagen

Europa stimuleert de concurrentie tussen ondernemers. Daarom is kartelvorming verboden: dit is het maken van prijsafspraken tussen ondernemers. Omdat sommigen mij als SEO tekstschrijver haten, probeer ik ze uit te leggen wanneer je in de positie bent om je prijzen te verlagen. Sommigen doen dit omdat ze willen voorkomen dat ze failliet gaan. Anderen willen hiermee meer klanten aantrekken.

De beste groep en dat is mijn favoriet, kan dit doen omdat de productiviteit omhoog kan, en het aanbod aan klanten groot genoeg is.

Is een van deze posities niet mogelijk, dan is het belangrijk om na te denken over verbeteringen met betrekking tot service of kwaliteit. Het verhogen van de waarde zorgt voor een betere concurrentiepositie. Hiermee bewijst iemand dat hij een betere keuze is dan de goedkopere SEO tekstschrijver. Dat is de tip die ik concurrenten of, zoals ze tegenwoordig concollega’s zeggen, meegeef.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven