U of je op een website?

Professioneel, dat ben jij. Dat wil je ook graag online uitstralen, maar gebruik je u of je op een website? Het zal je vast wel zijn opgevallen dat steeds meer (bedrijfs)websites tutoyeren. Niet alleen omdat het een trend is maar ook omdat je liever niet als een strak zittend maatpak overkomt. Toch hangt het een beetje van je doelgroep af of je u of jij gebruikt.

Met ‘u’ creëer je net dat beetje afstand

Natuurlijk, je bent opgegroeid met het idee dat ‘u’ zeggen wel zo netjes is. Dat is in principe ook zo, maar het creëert ook de nodige afstand. Tegen je partner, je kinderen, de buurman en collega’s zeg je namelijk geen u maar jij.

Waarom je dit doet? Omdat het woordje ‘u’ gewoon niet zo lekker bekt. Wanneer je iemand met u aanspreekt dan voel je zelf ook die afstand. Je voelt je zakelijk en misschien ook wel een stijve hark. Terwijl je helemaal niet als stijve hark over wilt komen. Maar is het dan wel netjes om een (potentiële) klant of opdrachtgever met ‘je’ aan te spreken?

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Vousvouyeren heeft niks met professionaliteit te maken

Vousvoyeren, ik moet dan altijd een beetje aan het woord voyeur denken. Vergeef me deze afdwaling, want vousvoyeren betekent dat je iemand met ‘u’ aanspreekt. Wanneer je besluit om je doelgroep met ‘je’ of ‘jij’ aan te spreken dan noem je dit tutoyeren.

Veel ondernemers denken dat vousvouyeren veel professioneler overkomt. Die ondernemers moeten toch echt even iets leren over goede omgangsvormen. Iemand met u aanspreken heeft namelijk helemaal niks met professionaliteit te maken. Je kunt je klanten gerust met je en jij aanspreken en toch veel professioneler overkomen dan die collega die zijn klanten met u aanspreekt.

Dichter bij je klanten met je/ jij

Hoeveel mensen in jouw omgeving spreek je met u aan? Waarschijnlijk is dit een klein select groepje waaronder je oma of opa, de gepensioneerde overbuurman of die autoverkoper met zijn te strak zittende maatpak.

U zeggen heeft vaak met gewoonte te maken: vooral oudere mensen worden nog veel met u aangesproken. Dit komt omdat dit in de 20e eeuw heel normaal was. Is het je inmiddels opgevallen dat we niet meer in de 20e eeuw maar in de 21e eeuw zitten? De jeugd zegt al lang geen u meer. De leraar heet geen meester of juf maar wordt bij de voornaam aangesproken. De caissière vraagt of ‘jij’ zegeltjes wil en de telefonisch verkoper wil weten of ‘je’ even tijd hebt.

Veel mensen voelen zich niet meer goed bij ‘u’ en ‘uw’. Tutoyeren zorgt ervoor dat je dichter bij je klanten staat. Maar ook dichter bij jezelf, want voor jezelf voelt het ook veel prettiger aan.

Dit is wanneer je toch u op je website zegt

Moet je het ge-u dan maar helemaal achterwege laten? Nee, in sommige gevallen kun je toch echt beter voor u als aanspreekvorm kiezen. Toen ik werd benaderd door de website Thuiszorgstudent, met als doelgroep ouderen, wist ik het zeker: dit wordt een u-website. Omdat je deze mensen in het echte leven ook met u aanspreekt.

Wanneer gebruik je nog meer u op je website? Wanneer je dit ook in het dagelijks leven doet. Stel dat je in een winkel schoenen staat te verkopen. Er komt een klant binnen en je zegt: „Goedemorgen mevrouw, hoe kan ik u helpen?“ Zou je de klant echt zo aanspreken? Dan gebruik je de u-vorm ook op je website. Gewoon omdat het in je zit.

In deze gevallen zeg je liever je of jij

„Hallo, fijn dat je interesse toont.“ Zo begint de e-mail die je naar een potentiële opdrachtgever stuurt. Of je loopt de supermarkt in en vraagt aan de manager: „kun je mij vertellen waar de ketchup staat?“ Je bent een echte je-zegger. Dan ga je jouw websitebezoekers niet met u aanspreken. Dat doe je niet, want je moet gewoon jezelf blijven. Niet met u-zeggen jezelf beter voordoen dan je bent. Want zo kom je dus echt als een stijve hark over.

Hoe ik zelf de fout inging

Als startende ondernemer leek het mij hartstikke deftig en professioneel om mijn websitebezoekers met u aan te spreken. Het voelde voor mij niet zo prettig want ik ben niet echt een u-zegger. Ik ben wel als u-zegger opgevoed hoor. We zeiden u tegen onze ouders, de buurman, de caissière of wie dan ook.

Vanuit deze opvoeding dacht ik dan ook dat ik mijn potentiële opdrachtgevers met u moest aanspreken. Om er vervolgens achter te komen dat al mijn opdrachtgevers gewoon je of jij tegen mij zeiden. Dat laatste vond ik veel prettiger aanvoelen. Ik kwam tot het besef dat ik met mijn u-website gigantisch de fout in was gegaan. Als tekstschrijver moet je de doelgroep niet met u aanspreken, tenzij je afstandelijk over wil komen.

Het roer ging om, alle teksten werden omgezet van u naar je. Sinds die tijd voel ik ook veel minder afstand in de relatie tussen mij en de opdrachtgever. Er is zelfs ruimte voor een grapje, het liefst aangevuld met smileys of emoticons. Sorry, ik ben nu eenmaal helemaal weg van emoticons. Vooral die drol-emoticon, maar dat vind ik weer net iets te ver gaan om dat naar een opdrachtgever te sturen.

Teksten voor je website laten schrijven

Of je kiest voor u of je op je website maakt mij geen drolletje uit (daar is hij weer), ik vind het belangrijk dat jij je er prettig bij voelt. Natuurlijk heb ik er wel mijn idee over en wil ik dit idee gerust met je delen. Teksten laten schrijven voor je website? Laat mij je helpen met een betere online vindbaarheid. Maar ook door je doelgroep op de juiste manier aan te spreken, zodat ze zich op jouw website écht thuisvoelen.


⛔️ Wanneer mag je tutoyeren?

Het is altijd netjes om een oudere met u aan te spreken, maar dit hangt ook van de situatie af. Steeds meer ouderen vinden het stiekem wel prettig wanneer je ze met ‘je’ aanspreekt. Lees ook: jezelf voorstellen op je website.

⚠️ Wanneer schrijf je u met een hoofdletter?

Vroeger schreef je u altijd met een hoofdletter, tegenwoordig niet meer. Je gebruikt alleen een hoofdletter aan het begin van een zin. Zie ook: zo herken je perfecte teksten.

✅ Wat doet een tekstschrijver?

Een tekstschrijver creëert grotendeels teksten voor websites en webshops, maar soms ook voor printmedia. Een SEO tekstschrijver is gespecialiseerd in het vindbaar maken van teksten in zoekmachines.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.