Vrouw in de media

Bijgewerkt: 2 mei 2023

Ben je onderneemster? Je doet veel aan je online zichtbaarheid. Maar eigenlijk wil je offline óók zichtbaar zijn. Zonder hier gelijk veel voor te moeten betalen. Als vrouw in de media trek je de aandacht. Maar het is niet altijd de juiste methode om je bedrijf in de picture te zetten. Kijk hoe je als vrouw in de media komt, en wat verkeerde methoden zijn.

De kracht van media-aandacht

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een vrouw in de media, je ziet het steeds vaker. En dat is maar goed ook want het aantal vrouwelijke ondernemers groeit snel. Media-aandacht is namelijk erg krachtig voor bedrijven. In onderstaande tabel zie je de voordelen van media-aandacht.

RedenBeschrijving
Verhoogde zichtbaarheidMedia-aandacht vergroot het bereik van een bedrijf en het aantal potentiële klanten.
Vertrouwen en reputatieHet vergroot het vertrouwen en de geloofwaardigheid van je bedrijf, door je te presenteren als een expert in de branche.
Mogelijkheid om te groeienMedia-aandacht helpt bij het aantrekken van investeerders, het verkrijgen van financiering en het vergroten van de zakelijke mogelijkheden.
Gratis publiciteitHet is een kosteneffectieve manier om publiciteit te genereren, zonder de kosten van traditionele reclame.
Onderscheidend vermogenMedia-aandacht onderscheidt een bedrijf van zijn concurrenten. Je positioneert jezelf als een leider in de branche.

De nadelen om als vrouw in de media te verschijnen

Sommige vrouwen maken er een topsport van om alleen maar in de media te verschijnen. Zo zag ik eens op tv dat een bekende Nederlander zich hieraan stoorde. Hij deed een uitspraak zoals ‘die vrouw doet er alles aan om in de media te verschijnen’. Wanneer anderen dit over jou gaan zeggen ben je eigenlijk teveel met media-aandacht bezig. Hierdoor kunnen mensen aan je geloofwaardigheid gaan twijfelen.

Een groot nadeel is het korte termijn effect. Zonder vervolgactie zijn mensen je heel snel vergeten. Je zou dus eigenlijk wekelijks in de media moeten verschijnen, en het liefst bij hetzelfde kanaal, voordat het effect krijgt. Wanneer je de focus op te veel verschillende kanalen legt dan heeft dit een averechts effect.

Waarom is dit? Dit komt omdat je telkens weer bij een ander publiek onder de aandacht komt. En telkens maar eenmalig of veel te weinig. Dus heeft al die media-aandacht totaal geen zin.

Identificeer jouw verhaal

Wil je als vrouw in de media verschijnen? Dan is het eerst belangrijk om te bedenken welk verhaal je wil vertellen. Maar ook welke boodschap je over wil brengen. Bijvoorbeeld over je carrière en hoe je succes hebt behaald. Maar ook om andere vrouwen te inspireren om hun dromen na te jagen.

Daarnaast kan het dat je een bepaald onderwerp onder de aandacht wil brengen. Met name populaire en actuele onderwerpen doen het altijd goed. Denk hierbij aan het klimaat of discriminatie.

Bouw een mediabibliotheek op

De volgende stap is het opbouwen van een media bibliotheek. Dit betekent dat je voor vermeldingen van jouw bedrijf in de media gaat. Zo laat je aan journalisten zien dat je een betrouwbare bron voor verhalen en interviews bent.

  • Zoek online naar vermeldingen van jouw bedrijf in de media en sla deze op in een map.
  • Maak screenshots of kopieën van artikelen en verhalen waarin jouw bedrijf wordt vermeld. Bewaar deze in je mediabibliotheek.
  • Houd een lijst bij van de media-outlets en journalisten die over jouw bedrijf hebben geschreven. Voeg nieuwe contacten toe naarmate je relaties opbouwt met journalisten.
  • Voeg links naar online artikelen en verhalen aan je mediabibliotheek toe. Zorg ervoor dat deze up-to-date zijn.
  • Maak een ​​persmap met informatie over jouw bedrijf, inclusief recente persberichten, logo’s en afbeeldingen. Stel deze beschikbaar voor journalisten.
  • Promoot je mediabibliotheek op je website en sociale media-kanalen. Zo kunnen journalisten en potentiële klanten deze gemakkelijk vinden.
  • Houd je mediabibliotheek regelmatig bij en zorg ervoor dat deze up-to-date is.

Wanneer je nog niet zo bekend bent als vrouw in de media, dan is je mediabibliotheek net zomin indrukwekkend. Maar het is wel belangrijk om hier nu al mee te beginnen.

Identificeer jouw doelgroep

Voor een effectieve communicatie moet je begrip hebben van de doelgroep. Bijvoorbeeld wie je publiek is en waar ze hun informatie vandaan halen. Zo ga je op zoek naar gerichte mediacontacten. Dit vergroot de kans dat je de boodschap aan de juiste mensen overbrengt.

Maak een mediakit

Een mediakit voorziet journalisten van informatie over jouw bedrijf, je verhaal en hoe ze contact met je kunnen opnemen. Elke mediakit bestaat uit verschillende elementen. In onderstaande tabel zie je welke elementen dit zijn.

Elementen van een mediakitBeschrijving
BedrijfsinformatieEen korte samenvatting van de belangrijkste feiten en cijfers over je bedrijf
Persoonlijke biografieënInformatie over de oprichters, leiders en belangrijke medewerkers van je bedrijf
PersberichtenRecente nieuwsberichten en persberichten over het bedrijf
Visuele elementenLogo’s, afbeeldingen en andere grafische elementen die het merk vertegenwoordigen
ContactgegevensE-mailadressen, telefoonnummers en adressen waarop journalisten contact kunnen opnemen
Referenties en testimonialsPositieve feedback van klanten, partners of andere relevante personen
ProductinformatieInformatie over je assortiment en andere relevante productdetails
Awards en onderscheidingenEen lijst van onderscheidingen en erkenningen die je bedrijf heeft ontvangen
Sociale media-accountsLinks naar sociale media-accounts van je bedrijf

Identificeer relevante mediacontacten

Nu volgt een stappenplan om relevante media contacten te vinden.

  1. Maak een lijst van de media jouw doelgroep gebruikt. Denk hierbij aan blogs, sociale media, kranten en tijdschriften.
  2. Zoek naar journalisten die over relevante onderwerpen schrijven. Maak hierbij gebruik van zoekmachines en sociale media.
  3. Bekijk de artikelen van deze journalisten. Past hun stijl en voorkeur bij de boodschap die je over wil brengen?
  4. Leg vervolgens contact met de journalisten. Benader ze met een persoonlijke e-mail of een telefoontje. Bespreek de opties voor een interview of informatie verstrekken.
  5. Houd contact met de journalisten. Stuur ze regelmatig een update over je bedrijf. Zo bouw je een goede relatie op.

Bereid je voor op interviews

Een interview met een journalist is een goede manier om je verhaal met een breed publiek te delen. Helaas kan het interview ook intimiderend zijn. Daarom is het belangrijk om je goed op voor te bereiden.

Oefen je verhaal en bedenk wat je wilt communiceren. Houd rekening met verschillende vragen die de journalist kan stellen. Bereid je goed op de antwoorden voor.

Wanneer je het interview hebt is het belangrijk om duidelijk te communiceren. Je moet de boodschap op een heldere en eenvoudige manier overbrengen. Bedenk dat er altijd nog follow-up vragen kunnen komen.

Bij moeilijke vragen is het belangrijk om toch professioneel te blijven. Het is helemaal niet erg om te zeggen dat je momenteel geen antwoord op deze vraag hebt. Blijf zeker vriendelijk!

Meet je succes

Je wil als vrouw in de media. Dan is het belangrijk om je succes in termen van media-aandacht te meten. Dit doe je door het bijhouden van vermeldingen in de media (zie hierboven).

Kijk ook altijd of media-aandacht leidt tot meer verkeer naar je website. Volg de social media activiteiten en kijk of er over je gepraat wordt. Merk je dat er niet meer verkeer naar je website komt? Of dat bijna niemand het op social media over jou heeft? Dit betekent dat je het verkeerd aanpakt. En dat je verbeteringen aan moet brengen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven