Tekstbureau tarieven

Bijgewerkt: 11 augustus 2021

“De tekstbureau tarieven worden me te duur”, zei de ondernemer. Het tekstbureau keek de ondernemer vragend aan.

Laten we eerlijk zijn: sinds de coronacrisis is er een wildgroei aan SEO specialisten en tekstbureaus. Dit maakt het lastig om met een goede partij in zee te gaan. Natuurlijk kijk je naar de tekstbureau tarieven. Er is echter nog veel meer waar je op moet letten. Een investering moet zich namelijk terugverdienen. Lees meer over de tekstbureau tarieven en wat écht belangrijk is.

Verschil tussen tekstbureau en tekstschrijver

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Is er verschil tussen een tekstbureau en tekstschrijver? Feitelijk niet. Een zzp tekstschrijver mag zich namelijk tekstbureau noemen en dit ook in de handelsnaam gebruiken. De benaming tekstbureau zegt dus niets over het aantal medewerkers.

Waarom veel zzp’ers de benaming tekstbureau gebruiken is eenvoudig: het ziet professioneler en groter uit. Aan de andere kant kan een tekstbureau natuurlijk wél meerdere tekstschrijvers in dienst hebben. Hoe dan ook, je gaat voor een goede prijs en de beste kwaliteit. Goed punt!

Tekstbureau tarieven

Goed, je bent dus op zoek naar de tekstbureau tarieven. Wat betaal je voor het laten schrijven van een tekst, artikel of blogpost?

De tekstbureau tarieven zijn van verschillende factoren afhankelijk. Zo is een productomschrijving van 200 woorden goedkoper dan een blogpost van 2000 woorden. Ook de tekstvorm of tekstsoort bepaalt de prijs.

Dit zijn de gemiddelde tarieven van het tekstbureau

Waarschuwing: onderstaande tarieven kunnen voor spontane hartklachten zorgen. Onderaan het artikel vind je betere alternatieven.

Ga maar eens via Google op zoek naar de tekstbureau tarieven. Wanneer je alle websites erbij neemt dan kom je op het volgende uit:

  • Productomschrijving 200 woorden: tussen de € 25 en € 100
  • Blogpost 500 woorden: tussen de € 50 en € 280

Ja echt, dat zijn enorme verschillen met betrekking tot tekstbureau tarieven. Goedkoop is duurkoop? Duur is beter? Vergeet het maar, prijs zegt namelijk niets over kwaliteit.

“Goedkoop is duurkoop” riep de dure ondernemer

Vrijwel elk dure ondernemer zal deze woorden in de mond nemen: “goedkoop is duurkoop”. Natuurlijk, zo iemand moet met lede ogen toezien hoe een goedkope ondernemer meer opdrachten binnenhaalt.

Kijk, we letten allemaal op de centen. Zelfs wanneer je bulkt van het geld ga je voor goedkope oplossingen. Niemand geeft voor de grap bakken met geld uit. Mocht je dit wel grappig vinden, dan mag je mij best wat geld op de rekening storten.

Een goedkope oplossing is een goedkope tekstschrijver. Nou ja, niet die allergoedkoopste. Want AliExpress rommel, daar zit je ook niet op te wachten. Een goed tekstbureau zorgt ervoor dat je website hoger in Google scoort. Niet dat deze juist wegzakt.

Wat zijn reële tekstbureau tarieven?

Een goede tekstschrijver biedt meerwaarde voor je website. Wil je het helemaal goed aanpakken dan ga je voor de beste SEO tekstschrijver. Maar ja, waar vind je die en tegen welke tarieven?

Eerst iets over die tekstbureau tarieven. Kijk je naar de hoeveelheid werk voor het schrijven van een blogpost of artikel, dan kom je hier op reële tarieven uit:

  • Productomschrijving 200 woorden: € 25 tot € 45
  • Blogpost 500 woorden: € 70 tot € 100

“Veel te goedkoop, dit maakt de markt kapot”, riep de dure ondernemer. De goedkopere ondernemer glimlachte en bestelde een cocktail.

(Toevallig hou ik van cocktails)

Hoger in Google dankzij de tekstschrijver

Kijk, eigenlijk heb je maar één doel voor ogen: zoveel mogelijk omzet draaien. Dan ben je een gedreven ondernemer. Ik wou bijna zeggen een ondernemer in hart en nieren maar ik weet niet hoe het met je gezondheid is.

De beste tekstschrijver zorgt ervoor dat je hoger in Google verschijnt. Je website of webshop dan, want een hoge positie in Google levert je veel zoekverkeer op. Met veel websitebezoekers zie je ook de omzet stijgen.

Eerst even checken

Het is heel leuk om voor lage of juist hoge tekstbureau tarieven te gaan. Kijk echter wat het op de eindstreep oplevert. Hoe je dat doet? Elk tekstbureau heeft een eigen website. Check deze website in tools als Ahrefs, SEMrush of misschien wel Ubersuggest (die laatste loopt qua data minstens een maand achter en cijfers kloppen vaak niet).

Kijk naar het aantal websitebezoekers van het tekstbureau. Een goede website trekt toch wel 10.000 bezoekers per maand trekken. Het liefst nog meer. Dit toont aan dat er aandacht is besteed aan zoekmachine optimalisatie, precies wat jij nodig hebt.

Tekstbureau tarieven versus kwaliteit

Ik durf te wedden dat je ondertussen deze website ook even hebt gecheckt. En, hoeveel maandelijkse bezoekers? In mei 2021 zijn dat er 40.000. Geen idee welke dag het vandaag is maar hopelijk zien de bezoekersaantallen er nog steeds goed uit.

“Ja maar Bianca, als je zo goed bent dan ben je ook duur”. Ik schudde mijn hoofd en nam een slok van mijn cocktail. “Waarom denk je dat?” vroeg ik.

Ik ben iemand met een uitgesproken mening. Die mening is dat aan hoge kwaliteit geen hoog prijskaartje hoeft te hangen. Zolang het maar reëel is. Betaalbaar voor de ondernemer of webmaster én een tarief waar de tekstschrijver goed van rondkomt. Dan zijn alle partijen tevreden.

Vraag de tarievenkaart aan

Zullen we onder het genot van een cocktail de tekstbureau tarieven bespreken? Grapje, we drinken niet onder werktijd. Bovendien is het veel makkelijker om de tarievenkaart aan te vragen. Dit doe je gewoon online, wel zo makkelijk. Mocht je vragen hebben naar aanleiding van de tarievenkaart dan neem je gewoon contact op.

Handig: je betaalt niet per uur. Dit is een oneerlijke werkwijze want een tekstschrijver kan makkelijk 5 uur voor een blogpost uittrekken waarbij je misschien wel 5 x € 100 = € 500 betaalt. Betaal gewoon per tekst/blog, je weet vooraf waar je aan toe bent.

Ik ben geen tekstbureau maar tekstschrijver

Voordat je de tarieven opvraagt: ik ben geen tekstbureau maar SEO tekstschrijver. Het is maar net welke naam je eraan geeft. Maar goed, met betrekking tot prijs en kwaliteit maakt dit totaal geen verschil. Test het zelf.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven