Snel hoog in Google: óók in 2020 lukt dit!

Met een nieuwe of bestaande website snel hoog in Google. Denk jij dat dit onmogelijk is? Nee hoor, mijn methode om snel hoog in Google te komen werkt al jaren. Binnen vier weken zie jij jezelf op de eerste pagina van zoekmachines verschijnen. Ondertussen de concurrent achter je latend.

Dit is waarom je bovenaan wil staan

Natuurlijk wil je bovenaan in Google, Bing en andere zoekmachines staan. Ten eerste omdat het heel erg gaaf uitziet om je eigen website daar tegen te komen. Maar ook omdat het je meer websitebezoekers oplevert. Of je nu een rekenknobbel hebt of niet: meer websitebezoekers betekent een hogere conversie en omzet.

Hoe kan ik snel hoog in Google komen?

Eerst de belangrijkste stap om met een nieuwe website snel hoog in zoekmachines te komen: aanmelden. Voor nieuwe website is het belangrijk dat deze zijn aangemeld bij de belangrijkste zoekmachines. Doe je dit niet, dan kan het best lang duren voordat er eens een zoekmachinebotje langskomt om jouw website te indexeren. Je website meld je aan bij het webmasterprogramma van de betreffende zoekmachine.

Sta je al eenmaal in zoekmachines dan betekent dit dat jouw website hier ook bekend is. Je hoeft deze niet meer aan te melden. Door naar stap 2.

Teksten schrijven en je website vullen

Je kunt nog zo’n mooie website met een oogverblindend design hebben, zonder teksten blijft het een lege website. Alleen afbeeldingen of video’s zijn leuk maar geen toegevoegde waarde voor zoekmachines. Daarom begin je met het schrijven van teksten en hier je website mee te vullen.

Zorg in ieder geval dat je website een stukje tekst op de homepage, de contactpagina en eventueel op de over ons pagina heeft staan. Google geeft de voorkeur aan websites met over ons pagina’s (of over mij), omdat dit een stuk betrouwbaarder overkomt.

Maar goed, na een aantal teksten staat je website nog steeds niet bovenaan in zoekmachines. Snel door naar de volgende stap.

Mik op zoektermen met een laag zoekvolume

Deze methode werkt hartstikke goed bij gloednieuwe websites. Ik heb momenteel zes websites die allemaal binnen een maand goed zichtbaar waren in zoekmachines. Dit doe je door je te richten op zoektermen met een laag zoekvolume.

Natuurlijk wil je gevonden worden op korte zoektermen (short tail zoekwoorden) zoals bijvoorbeeld smartphone. Maar heej, dat willen 2 miljard andere webpagina’s ook. Om specifieker te zijn: 25 miljoen webpagina’s hebben het woord smartphone in hun titel staan. Dat veel websites hiervoor kiezen er is omdat het woord smartphone een maandelijks zoekvolume van 27.000 heeft (Nederland). Logisch dat je daarop wil mikken, maar je mag dus met 25 miljoen andere pagina’s gaan concurreren. Minstens.

Wees specifieker. Zoek niet de grote concurrentie maar de kleinere concurrenten op. Zoektermen waar veel minder zoekvolume op is zorgt ervoor dat ook minder websites zich hierop richten. Behalve jij, want jij bent niet voor niets op deze website uitgekomen.

Beste smartphone bijvoorbeeld. Dit heeft een maandelijks zoekvolume van 2900. Waarbij 6450 webpagina’s dit in hun titel hebben staan. Kijk, je concurrentie wordt al gelijk een stuk kleiner.

Snel hoog in Google met nóg minder zoekvolume

Nu blijft het met 6000 concurrerende webpagina’s nog steeds lastig om snel hoog in Google te komen, vooral wanneer je een nieuwe website hebt. Daarom moet je naar zoektermen uitkijken die nóg minder zoekvolume hebben.

Maar dan krijg ik toch geen websitebezoekers? Daar is natuurlijk wel wat over te zeggen. Stel dat je een zoekterm vindt met een maandelijks zoekvolume van 20. Dat is natuurlijk helemaal niet veel. Maar stel je nu ook eens voor dat er slechts drie concurrerende website zijn. Met een knalgoede SEO tekst versla je die drie concurrenten met twee vingers in je neus. Ten eerste sta jij bovenaan in Google en ten tweede ontvang je toch zeker de helft van het maandelijkse volume. Een perfecte manier om snel hoog in Google te komen en je eerste websitebezoekers te ontvangen.

Is het niet slecht om op deze manier hoog in Google te staan?

Daar sta je dan, snel hoog in Google gekomen. Jouw website staat helemaal bovenaan of in ieder geval op de tweede of derde plaats! En nu, want je hebt op zoektermen met een laag zoekvolume gemikt. Is dat niet slecht?

Nee hoor, helemaal niet. Bekijk het zo: je richt je op een algemene zoekterm en schrijft hier twee artikelen over. Deze artikelen staan in het gunstige geval op plek 11 en 36. Je ontvangt dan gemiddeld  0.25 procent van het zoekverkeer. Want wie verder dan plek 8 staat kan het eigenlijk wel vergeten.

Wanneer het maandelijks zoekvolume 9.000 bedraagt dan ontvang je maandelijks dus 22 bezoekers. So far so good.

Je pakt het anders aan en gaat voor een andere zoekterm met een laag zoekvolume van 100 per maand. Jouw twee artikelen staan nu op plek 1 en 2. De eerste plek ontvangt tussen de 25% en 45% en de tweede plek rond de 12%. Dat kan in totaal dus zomaar 55% van het zoekverkeer zijn. Oftewel  45 tot 55 bezoekers per maand. Dat is meer dan die 22 per maand. En laat bij die extra bezoekers nu nét een goed betalende nieuwe klant zitten.

Snel hoog in Google, maar alleen met goede teksten

Je hebt gezien dat het best mogelijk is om snel hoog in Google te komen. Bovenstaande methode werkt echt goed voor nieuwe websites. Wanneer je website eenmaal een mooie positie te pakken heeft kun jij je gaan richten op meer algemene zoektermen.

Deze methode pas ik niet alleen bij mijn eigen websites toe, ook adviseer ik deze aan opdrachtgevers. Je moet natuurlijk zelf weten wat je met het advies doet. Snel hoog in Google komen lukt alleen met goed geschreven teksten, anders staat jouw concurrent alsnog hoger. Je mag twijfelen maar vraag ondertussen gerust een offerte aan. Dan weet je waar je aan toe bent.