Scrollen en infinite scrolling, de invloed op je website

Bijgewerkt: 8 oktober 2022

Iedereen heeft wel eens van scrollen gehoord, dit is het bewegen van de schuifbalk op een webpagina. Hierdoor komt er meer content in beeld. Scrolling is op bijna elke webpagina nodig.

Een andere term is infinite scrolling, dit is het oneindig scrollen. Feitelijk is de webpagina oneindig want telkens wanneer de gebruiker de onderkant van de pagina bereikt er aan weer nieuwe content geladen. Infinite scrolling is een functie die je bij de Google zoekresultaten tegenkomt. Daarnaast is het bekend van social media en kom je het ook op steeds meer websites tegen.

Ondanks wat voordelen heeft oneindig scrolling met name voor websites een hoop nadelen. Het nadeel kan zo groot zijn dat dit van invloed is op de ranking in de organische zoekresultaten.

De techniek achter infinite scrolling

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Meestal wordt infinite scrolling met behulp van JavaScript gerealiseerd. Dit script verzendt het verzoek om telkens nieuwe content te laden. Dit gebeurt zonder de server te overbelasten.

Een JavaScript is een lichtgewicht implementatie en sluit goed aan bij de behoeften van de website. Een JavaScript dat infinte scrolling realiseert herken je vaak aan <div id=”loader”> dat in de broncode van de webpagina terug te vinden is. Naast markeren met HTML wordt er ook gebruik gemaakt van styling met CSS.

Voor WordPress websites zijn er ook infinite scrolling plug-ins. Bijvoorbeeld WordPress Infinite Scroll – Ajax Load More of YITH Infinite Scrolling.

De voordelen van oneindig scrollen

Infinite scrolling zorgt vooral voor een groter gebruiksgemak. Door oneindig te scrollen kunnen gebruikers sneller verschillende resultaten met elkaar vergelijken. Ook hoeven ze minder over de website te navigeren. In één oogopslag zijn de resultaten zichtbaar.

Een ander voordeel is dat het de bezoektijd op de website verlengt. Doordat de gebruiker telkens nieuwe content ziet wordt hij getriggerd om te blijven kijken. Een lange bezoektijd is goed voor SEO.

Daarnaast zijn mensen gewend geraakt aan het oneindig scrollen door pagina’s. Het is bekend van social media dus ze zijn er vertrouwd mee.

Nadelen van infinite scrolling

Helaas is deze implementatie niet voor elke website geschikt. Wanneer je belangrijke informatie in de footer van de site hebt staan, dan gaat deze informatie verloren. De gebruiker zal immers nooit de onderkant van de webpagina bereiken.

Ook kan het bij sommige gebruikers frustratie opwekken. Ze willen de onderkant van de pagina zien, vaak om te kijken of hier nog meer informatie staat. Maar ze gaan die onderkant nooit halen. Ook kan het een verloren gevoel met zich meebrengen. De webpagina is niet afgebakend dus het veilige gevoel verdwijnt naar de achtergrond. Vooral ouderen die gewend zijn aan de standaard webpagina’s hebben meer moeite met infinite scrolling.

Nog een nadeel: de gebruiker kan geen bladwijzer maken

Wanneer een gebruiker interessante content op een website vindt, dan wil hij dit voor later bewaren. Of misschien wel met anderen delen. Het probleem met infinite scrolling is dat de gebruiker er geen bladwijzer van kan maken. Natuurlijk kan de URL wel gedeeld worden, maar de ontvanger zal de content niet terug kunnen vinden. Hij of zij moet oneindig lang scrollen, en dit leidt tot frustratie.

Wanneer gebruikers gefrustreerd raken willen ze de website niet opnieuw bezoeken. Zelfs niet wanneer ze je in de organische zoekresultaten tegenkomen, want ze zullen je negeren. Dit heeft een slechte invloed op je ranking.

Denk dus goed na of oneindig scrollen wel geschikt is voor je site. Mijn tip: wanneer je veel deelbare content publiceert, zou je zeker niet voor infinite scrolling moeten kiezen.

Het effect op SEO – zoekmachineoptimalisatie

De vraag is nu of infinite scrolling effect heeft op SEO. Het antwoord hierop is ja, het heeft wel degelijk een (minimaal) effect. Het is een goede oplossing voor websites met veel visuele content. Door de gebruiker telkens nieuwe content te laten zien dwing je hem tot actie. Dit vergroot de betrokkenheid en zorgt voor een langere bezoektijd.

Het heeft soms een negatief effect wanneer je geschreven content (artikelen of blogs) deelt. Infinite scrolling leidt dan eerder tot gefrustreerde bezoekers, en dat is nadelig voor SEO. In dit geval kun je beter voor paginering kiezen (afzonderlijke webpagina’s met een begin en einde).

Google werkt ook met oneindig scrollen, welke voordelen heeft dit?

Vroeger werden de zoekresultaten in Google per pagina weergegeven. Elke pagina bestond uit 10 zoekresultaten, en nog wat advertenties erbij. Sinds eind 2021 is oneindig scrollen op Google mogelijk. Of nou ja, gedeeltelijk. Google toont de eerste 3 tot 4 webpagina’s achter elkaar. Gebruikers kunnen door deze pagina’s scrollen zonder naar de volgende pagina te hoeven klikken.

Dit kan voordelig zijn voor websites die en 11e positie of lager in de organische zoekresultaten hebben. Wanneer gebruikers door de zoekresultaten scrollen komen ze wat sneller bij de lager geplaatste zoekresultaten uit.

Of dit echt een heel groot voordeel is? Matig, want meestal klikken gebruikers toch op een van de eerste drie zoekresultaten. Waarbij het eerste zoekresultaat het meeste zoekverkeer ontvangt.

Het is dus niet zo dat je door Google’s infinite scrolling ineens verrassend meer zoekverkeer ontvangt, maar het kan zeker tot enkele bezoekers per maand meer leiden. Alle kleine beetjes helpen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven