SEO optimalisatie kosten (of zelf doen?)

Bijgewerkt: 13 augustus 2021

SEO optimalisatie, het zorgt voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. Wanneer je het goed aanpakt dan sta je zelfs bovenaan in de organische zoekresultaten! Wat zijn de SEO optimalisatie kosten? Of kun je SEO zelf doen? Vragen waar je vandaag antwoord op krijgt.

Dit is SEO optimalisatie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Eigenlijk klopt de benaming SEO optimalisatie niet helemaal want SEO staat voor search engine optimazation. Met SEO optimalisatie zeg je eigenlijk zoekmachineoptimalisatie- optimalisatie. Een beetje dubbel, net als met Apk-keuring (auto periodieke keuring- keuring).

Maar goed, SEO (of SEO optimalisatie) bestaat uit een verzameling van technieken om websites hoger in Google te krijgen. Of in andere zoekmachines, maar SEO richt zich voornamelijk op Google. Dit is namelijk de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd (uitgezonderd China).

SEO optimalisatie kosten

SEO is geen goedkoop grapje. In de organische zoekresultaten staan is gratis maar wanneer je bovenaan wilt staan dan is hier veel voor nodig. Bedrijven, ondernemers of webmasters gaan dan vaak voor betaalde SEO.

Dit betekent dat een SEO specialist of een online marketing bureau de SEO technieken toepast. Overigens kun je hiervoor ook bij een SEO tekstschrijver terecht, content is namelijk het belangrijkste onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Wat zijn de SEO optimalisatie kosten? In ieder geval niet goedkoop! Met online marketing ben je al snel € 1000 of meer per maand kwijt. SEO optimalisatie kosten van € 2000 per maand zijn dan ook helemaal niet vreemd. Tja, je moet wat over hebben voor die hoge positie in de zoekresultaten.

Waarom is dit zo duur?

De SEO optimalisatie kosten rijzen de laatste jaren de pan uit. Dit komt omdat bedrijven steeds meer bereid zijn om de hoogste prijs voor een goede ranking te betalen. Enerzijds heeft dit met de moordende concurrentie op het internet te maken. Had je vroeger nog vijf slotenmakers met een website, tegenwoordig zijn dit al 500 slotenmakers.

Anderzijds is het de markt die de SEO optimalisatie kosten bepaalt. Als bedrijf A bereid is om hier € 1000 per maand voor neer te leggen, dan wil bedrijf B hier best € 1200 per maand voor betalen. Zolang bedrijf B maar beter vindbaar is dan bedrijf A. Zou niemand meer interesse hebben in betaalde SEO dan zouden de SEO optimalisatie kosten ook enorm dalen.

SEO optimalisatie zelf doen

Om op de SEO optimalisatie kosten te besparen kun je natuurlijk ook SEO optimalisatie zelf doen. Wanneer je kijkt naar de technieken die hier aan te pas komen dan zijn er altijd wat werkzaamheden die je zelf uit kunt voeren.

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie belangrijke pijlers:

  1. Technische optimalisatie
  2. Content
  3. Linkbuilding

Over nummer 3, linkbuilding, bestaat de laatste tijd veel twijfel. Persoonlijk ben ik van mening dat je geen linkbuilding moet toepassen. Het actief verkrijgen van backlinks door middel van betalingen of linkruil is namelijk niet toegestaan. Toch gebeurt dit nog steeds op grote schaal, simpelweg omdat het werkt. In 2020 zijn er wél al wat websites op linkbuilding afgestraft. Dit zal vanaf 2021 alleen maar toenemen.

Hoe je SEO optimalisatie zelf doet? Hieronder enkele tips.

Een mobielvriendelijke website

Je website moet hartstikke mobielvriendelijk zijn. Meer dan 80% van de mensen surft tegenwoordig via smartphone over het internet. Alleen bedrijfsmatig wordt er meer gebruik gemaakt van desktop PC of laptop.

Google en andere zoekmachines vinden dat een website altijd mobielvriendelijk moet zijn. Wanneer jouw website dat is dan rank je hoger dan concurrenten, maar alleen wanneer de rest van je website ook in orde is. Het mobielvriendelijk maken van de website is niet zo moeilijk: bij gebruik van een CMS zoals WordPress gebeurt dit automatisch. In andere gevallen hoef je slechts een stukje code in de website toe te voegen.

SEO optimalisatie zelf doen? Een korte laadtijd!

Misschien is dit wel een lastig onderdeel van SEO optimalisatie zelf doen. Je website moet namelijk een korte laadtijd hebben. Hier heb je wat technische kennis voor nodig, bijvoorbeeld voor het aanpassen van scripts. Lukt het niet om je website sneller te krijgen, schakel dan een professional in.

Kwalitatieve content toevoegen

Een website zonder content kun je geen website noemen. Het hele internet draait om het delen van content. Het belangrijkste onderdeel van content zijn de teksten. Een homepage, over ons pagina, informatieve artikelen of interessante blogs. Met content voeg je meerwaarde aan het internet toe. Maar ook meerwaarde voor de websitebezoeker.

Google geeft aan dat het de voorkeur heeft voor kwalitatieve content. Dit zijn teksten met een goede opmaak, pakkende inhoud, juiste spelling en nog veel meer. Voeg regelmatig kwalitatieve content toe. Wanneer jouw content niet goed genoeg is en die van jouw concurrent wel, dan kun jij je wel voorstellen wie hoger in de organische zoekresultaten rankt.

Linkbuilding of natuurlijke backlinks

Sommige webmasters zweren bij linkbuilding. Hierbij wordt betaald voor het verkrijgen van backlinks. Ook het ruilen van backlinks valt onder linkbuilding. Het probleem is dat Google steeds vaker aangeeft dat het geen linkbuilding wil zien. Nu maar ook in de toekomst worden websites hierop afgestraft. Hierdoor zak je flink in de zoekresultaten weg.

Wanneer je regelmatig kwalitatieve content toevoegt dan komen de backlinks vanzelf. Dat is precies hoe het hoort! Natuurlijke backlinks hebben uiteindelijk meer waarde dan ingekochte backlinks.

Hulp bij SEO content voor de website

SEO optimalisatie zelf doen is niet heel moeilijk, hoewel je niet alles zelf kunt doen. Om op de SEO optimalisatie kosten te besparen is het altijd een goed idee om je website zelf technisch in orde te houden en contact te leggen met relevante websites. Misschien krijg je op deze manier wel backlinks.

Die content, dat is wel een dingetje. Sommige webmasters of bedrijven beginnen zelf content te schrijven. Vaak is deze content niet kwalitatief genoeg en zie je dat je concurrent het beter doet. Wil je echt goed vindbaar zijn in zoekmachines en de websitebezoeker overtuigen? Schakel dan een SEO tekstschrijver in. Dit kan hier tegen voordelige tarieven. Vraag meer informatie of de vrijblijvende tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven