SEO marketing – resultaat!

Houd jij je al bezig met SEO marketing? Hierbij richt jij je op een betere online vindbaarheid. Marketing is een breed begrip, met SEO marketing ligt je focus bij zoekmachines. Een lastig onderdeel waar niet iedereen verstand van heeft.

De werking van SEO marketing

Marketing zijn alle handelingen om een product, dienst of merk beter in de markt te zetten. Denk maar eens aan televisiereclame, radioreclame, het versturen van e-mails (acquisitie mail) maar ook relatiegeschenken.

Online marketing is helemaal gericht op het internet. Hieronder vallen het adverteren middels banners, gastbloggen of linkbuilding.

SEO marketing is een onderdeel van online marketing. Doel van SEO marketing is een hogere positie in zoekmachines behalen. Dit heeft natuurlijk een aantal interessante voordelen.

Dit is waarom je bovenaan in zoekmachines moet staan

Sta je al bovenaan in de zoekresultaten van Google en Bing? Niet? Jammer, want dit is echt een gemiste kans. De nummer 1 positie in de organische zoekresultaten van Google levert namelijk een doorklikpercentage van 25% tot 32% op. Het percentage is een beetje afhankelijk van de niche en het onderwerp.

Die eerste positie in zoekmachines is dus ontzettend belangrijk. Maar ook met een tweede positie doe je het niet verkeerd. Wanneer je als tweede in de zoekresultaten verschijnt dan ontvang je ongeveer 17% van het zoekverkeer. Een derde positie is goed voor een dikke 11%.

Zelfs wanneer je vierde tot en met zevende staat heb je niks te klagen: goed voor 8% (nummer 4) tot 3,5% (nummer 7). Maar goed, je ziet dat de nummers 1 tot en met 3 toch het belangrijkst zijn.

Met SEO marketing meer websitebezoekers

Door SEO marketing goed in te zetten behaal je een hogere positie in de zoekresultaten. Een hoge positie betekent automatisch meer websitebezoekers. Verkoop je een product of dienst? Dan behaal je met meer websitebezoekers ook een hogere omzet.

Zelf SEO toepassen

Hoe moeilijk is het om zelf SEO oftewel SEO marketing toe te passen? Iedereen kan iets over SEO (zoekmachine optimalisatie) leren. Maar iets leren en uitvoeren, dat zijn twee verschillende dingen.

SEO bestaat grofweg uit drie pijlers. Ten eerste is dit de technische optimalisatie van een website. Zo moet een website een snelle laadtijd hebben, zowel op desktop als mobiel. Websites die te traag zijn verliezen veel bezoekers. Dit komt omdat de moderne mens niet het geduld heeft om 5 seconden te wachten op een website die nog moet laden.

Dat mobiel is ook nog wel een ding. Ik zie nog steeds websites voorbijkomen die niet mobielvriendelijk zijn. Hierdoor krijg je een desktopversie op je smartphone te zien. Je moet de website helemaal inzoomen om iets te kunnen lezen. Zoekmachines kijken hier ook naar. Websites die niet mobielvriendelijk zijn verschijnen lager in de zoekresultaten.

Je kunt zelf SEO marketing toepassen door ervoor te zorgen dat je website snel en mobielvriendelijke is. Met veel CMS-systemen zoals WordPress, Joomla en Woocommerce bereik je dit automatisch.

Linkbuilding – het opbouwen van een linkprofiel

Het tweede onderdeel van SEO marketing is linkbuilding. Dit onderdeel valt een beetje in een grijs gebied. De een is er fan van en de ander is er huiverig voor. Dit komt omdat zoekmachine Google heel kritisch naar linkbuilding kijkt.

Bij linkbuilding benader je actief andere websites en vraagt of deze een link naar jouw website willen plaatsen. In principe is dit alleen toegestaan wanneer je hier niet voor betaalt. Daar zit hem net het probleem: met linkbuilding betaal je een andere website voor de verwijzing naar jouw website.

Er zijn aardig wat websites op linkbuilding afgestraft. Dit betekent een flinke daling in de ranking zoekresultaten. Zelf ben ik geen voorstander van linkbuilding. Een kwalitatief goede website wordt vanzelf gevonden waarbij anderen linkjes naar jouw website gaan delen. Hiermee bouw je een natuurlijk linkprofiel op, iets dat veel waardevoller is.

SEO marketing middels content

Het belangrijkste onderdeel van SEO marketing is content. Dit onderdeel mag je echt niet overslaan! Content is inhoud van een website. De grootste inhoud bestaat uit teksten, aangevuld met afbeeldingen, video’s en documenten.

Zoekmachines zijn dol op content, maar alleen wanneer deze content van een hoge kwaliteit is. SEO marketing middels content kun je zelf doen, maar wil je dit ook? Slecht geschreven content zorgt er namelijk voor dat je lager in de zoekresultaten blijft staan. Gekopieerde content (duplicate content) kan je zelfs een flinke daling of een afstraffing opleveren.

Content moet uniek geschreven zijn. Daarnaast is de content van een hoge kwaliteit. Om zoekmachines te laten weten waar de content over gaat bevat deze wat belangrijke zoektermen. Maar wel op zo een manier dat het er natuurlijk uitziet.

SEO content door een professional laten schrijven

Het probleem met zelf content schrijven is dat dit niet altijd van de allerbeste kwaliteit is. Jouw concurrent huurt zeer waarschijnlijk een SEO tekstschrijver in. Dat is dan ook gelijk de reden waarom jouw concurrent hoger in de zoekresultaten scoort.

Het is continu een gevecht om die hoogste posities in de zoekresultaten. Degene met de juiste instelling (en een budget) wint het van anderen. Wil je ook een hogere positie in Google en andere zoekmachines? Probeer dan eens een samenwerking met een SEO tekstschrijver. Je zult zien dat de geschreven SEO teksten heel anders zijn dan wanneer je deze zelf schrijft. Dit is de beste SEO marketing die je kunt bedenken.

Probeer het uit! Neem vrijblijvend contact op.