SEO management: succes voor de lange termijn

Bijgewerkt: 2 oktober 2023

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een effectieve manier om meer bezoekers en potentiële klanten te trekken. SEO richt zich op zoekmachine Google, maar ook Bing en Yahoo spelen een belangrijke rol. De focus ligt op de lange termijn, dus niet even snel hoog in zoekmachines ranken.

SEO management helpt je bij het opbouwen van een online bedrijf. Beheer van zoekmachineoptimalisatie is namelijk ontzettend belangrijk. Blijf lezen om de basisprincipes van SEO-beheer te begrijpen.

Wat is SEO?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


SEO is de (Engelse) afkorting van zoekmachine optimalisatie. Het is het optimaliseren van webpagina’s. Hiermee verbeter je de zichtbaarheid op relevante pagina’s met zoekresultaten.

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit veel verschillende technieken. Wat je moet weten is dat het niet van de ene op de andere dag voor resultaten zorgt. Het duurt enkele maanden voordat je resultaat ziet. Maar het is meer dan de moeite waard om hierop te wachten.

Wat is SEO-management?

Een SEO-manager houdt zich bezig met het analyseren, begrijpen en uitvoeren van taken die met de organische vindbaarheid in zoekmachines te maken heeft. Dit betreft niet alleen zoekmachine Google maar ook Bing, Yahoo en YouTube.

SEO management houdt in dat je de SEO-strategie continu analyseert en aanpast. Dit allemaal om de belangrijkste bedrijfsdoelen te bereiken.

Mijn klanten hebben in totaal enkele miljoenen euro’s verdiend, alleen maar door het toepassen van de juiste SEO-strategieën. Het leverde ze niet alleen meer websitebezoekers op maar ook vele transacties. En dat alleen al in de periode 2016-2023.

Veel interne marketingafdelingen hebben geen achtergrond in SEO. Daarom is het gebruikelijk om SEO management uit te besteden. Meer dan 53% van de Nederlandse bedrijven werkt met een extern SEO-bureau of een SEO-marketeer samen.

De kern is samenwerken

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende specialismen. Het is vaak lastig om in je eentje voldoende kennis te hebben omtrent content, linkbuilding, technische SEO en nog veel meer. Een samenwerking tussen verschillende SEO-specialisten is daarom onmisbaar.

Dat is ook de reden waarom ik, expert in contentproductie, samenwerk met specialisten op het gebied van webdesign, ICT en linkbuilding. Want kennis hebben van alles tegelijk is kennis hebben van helemaal niks.

Een goede SEO-manager werkt daarom altijd nauw samen met een team. Dat team heb ik door de jaren heen zorgvuldig samengesteld. We werken samen om de brandingdoelstellingen van je bedrijf te stimuleren. Het resultaat is hogere posities in de organische zoekresultaten.

De strategie bepalen

SEO-management begint met onderzoek doen naar de doelgroep. Tegelijkertijd kijk ik naar je online concurrentie. Je moet weten dat je online concurrenten soms anders zijn dan in het werkelijke bedrijfsleven.

Zo kan in de fysieke wereld de bakkerij om de hoek jouw concurrent zijn, wanneer je zelf een bakkerij hebt. Maar op het internet kan een blogsite met recepten voor brood en gebak ook een concurrent zijn. Zonder dat die blogsite producten verkoopt. Maar die blogger concurreert wél met jou om hoge posities in zoekmachines.


Ik volg het online gedrag en trends van jouw doelgroep. Welke problemen hebben ze en hoe lost jouw product of dienst de problemen op? Welke problemen heeft je doelgroep met andere aanbieders?

Dit stelt me in staat om een goede content marketingstrategie op te stellen, met bijbehorende thema’s en zoekwoorden.

Afhankelijk van je huidige posities en je doelstellingen, overleg ik met mijn team over de taken. Dit wordt altijd naar de opdrachtgever teruggekoppeld, inclusief een prijsopgaaf.

Het teambeheer

SEO-management werkt niet door je op slechts één taak te richten. Het laten groeien van een website vraagt om een doordachte strategie. Hierbij is het vooral belangrijk om slimmer te zijn dan je online concurrenten.

Ik geef dan ook prioriteit aan het op de hoogte blijven van de nieuwste SEO-trends en het SEO-programma aan te passen aan de laatste ontwikkelingen.

Het optimaliseren van de website

Het begin van het proces bestaat uit het verbeteren van de SEO van een website. Dit proces neemt enkele dagen tot weken in beslag. Een en ander is afhankelijk van de doelen, maar ook de grootte van de website. Heeft een site bijvoorbeeld 50 pagina’s, dan is het voor een manager niet haalbaar om optimalisatie binnen vier weken te realiseren.

Optimaliseren bestaat uit onder andere de titel van pagina’s, koppen, afbeeldingen, metabeschrijvingen en het aanpassen van inhoud. Het kan dat inhoud zodanig veranderd wordt, dat het origineel niet meer herkenbaar is. Maar het is wel nodig om slechte SEO-praktijken te vermijden. Die houden namelijk je online groei tegen.

Nieuwe inhoud publiceren

Voor zoekmachines is het belangrijk dat een website actief is en blijft. Enerzijds betekent dit verouderde informatie actualiseren. Aan de andere kant nieuwe inhoud publiceren. Zo blijft informatie altijd vers, en van de eerste hand.

Nieuwe inhoud maken kost veel tijd. Maar het is vaak makkelijker om nieuwe inhoud te optimaliseren, dan bestaande inhoud SEO-vriendelijk te maken. Dit komt omdat bij bestaande inhoud vaak ontzettend veel aanpassingen nodig zijn. Terwijl nieuwe inhoud creëren al direct van de nodige aanpassingen is voorzien.

Ook nieuwe inhoud heeft enkele weken tot maanden tijd nodig, voordat het resultaten oplevert.


SEO management intern of extern uitvoeren

Voor veel bedrijven is het lastig om te bepalen of ze SEO-beheer intern uitvoeren, of uitbesteden. Bij intern beheer is het belangrijk dat er een routineschema wordt opgesteld. Strategie en prestaties controleren en meten is hierbij onmisbaar.

Wanneer je op een extern SEO-management team vertrouwt, weet je dat alles in goede banen wordt geleid. Bovendien heeft extern SEO-beheer nog een voordeel: we kijken objectief tegen je bedrijf aan. Wanneer je te dicht met je neus op een bedrijf zit, kan dit namelijk tot fouten leiden. Meestal omdat het interne team het vanuit de visie van het bedrijf bekijkt, en niet vanuit de visie van de doelgroep.

Maandelijkse rapportage

Als SEO-manager zorg ik niet alleen voor het optimaliseren van huidige content en het creëren van nieuwe content, maar ook het volgende:

  • Posities in zoekmachines analyseren
  • Concurrenten in de gaten blijven houden
  • Linkprofiel analyseren
  • Eventueel backlinks optimaliseren of verzamelen
  • Conversiepercentage verbeteren
  • Technische aanpassingen van de website

Afhankelijk van de behoeften verschijnt er regelmatig een rapportage. Hierbij wordt gekeken naar de stijgingen op het gebied van organisch verkeer, posities in de zoekresultaten, backlinks en conversies.

Hierbij is het belangrijk dat mijn team toegang krijgt tot je Google Analytics en Google Search Console. Rapportage maakt onderdeel uit van SEO-beheer.

Vraag de tarievenkaart aan

Is SEO-management duur? Voor alles geldt: je kunt het zo duur maken als je zelf wil. Het probleem met SEO is dat er vaak hoge prijzen worden gevraagd. Neem nu bijvoorbeeld de copywriter die € 150 voor een blog van 600 woorden in rekening brengt. Of de linkbuilder die € 100 per backlink afrekent.

Vaak wordt gezegd dat kwaliteit duur moet zijn. Maar op het gebied van SEO-diensten is dit onzin. Iemand met veel ervaring kan de kosten laag houden, en dus ook reële tarieven aan klanten doorberekenen.

Het is mijn missie om bedrijven aan betaalbare SEO diensten te helpen. Enerzijds doe ik dit middels educatie en trainingen. Anderzijds met diensten die toegankelijk zijn voor zzp’ers en het MKB.

Meer weten over de tarieven? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan. Liever eerst sparen over SEO-beheer, dan is dit ook mogelijk. Stuur mij een mailtje.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven