Rich media advertenties moedigen interactie aan

Bijgewerkt: 16 oktober 2022

De meeste adverterende bedrijven maken gebruik van de standaard tekstadvertenties. Als alternatief zijn er de display-advertenties, waar afbeeldingen centraal staan. Rich media avertising is een ondergeschoven kindje: het wordt weinig toegepast terwijl het zeer effectief is.

Het probleem met rich media advertising is dat het om complexe advertenties gaat, en het is lastig om het zelf te maken. Meestal worden rich media advertenties ingekocht zoals het Google Display Netwerk. Het is uiteindelijk de website die de advertentieruimte ter beschikking moet stellen.

Maar is deze manier van adverteren wel interessant genoeg? Ja, dit advertentietype verdient meer aandacht.

Advertentie met geavanceerde technologie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Iedereen kent wel de standaard tekstbanner. Een (gekleurd) kadertje met tekst trekt de aandacht van de bezoeker. De tekst moet overtuigen en aanzetten tot actie. Dan heb je ook nog de display- advertentie waarbij een afbeelding de aandacht trekt. Dit zijn twee veelvoorkomende banners die je bijna overal tegenkomt: in zoekmachines, op websites en social media.

Een rich media advertentie maakt gebruik van geavanceerde technologie. Dit moet de bezoeker sneller verleiden tot het ondernemen van een actie, bijvoorbeeld doorklikken naar een website of een aankoop doen.

Maar hoe ziet die technologie er dan uit? Binnen de advertentie is er de mogelijkheid om video of audio toe te voegen. Feitelijk gaat het dan om een interactieve advertentie. Ook kan de banner zweven waardoor deze meebeweegt met het scrolgedrag van de gebruiker. Of er kunnen meer klikbare delen inzitten. Of misschien wel een invulbaar element of een poll.

De voordelen van rich media advertising

Rich media advertenties presteren ruim 260% beter dan de standaard banners. Dit soort ads helpt ondernemers om een hogere ROI te behalen (hoger rendement op de investering).

Vaak wordt gedacht dat reclame of advertenties slecht zijn, de doelgroep zou hier een hekel aan hebben. Maar dit is niet zo, de doelgroep heeft een hekel aan SLECHTE reclame. Goede reclame leidt tot een hogere betrokkenheid.

Er zijn verschillende voordelen van rich media advertising op te noemen. Ik zet de drie belangrijkste voordelen op een rij.

1. Een hogere CTR (klikratio)

Het is een feit dat rich media een hogere klikratio realiseert. Dit kan oplopen tot 260% meer dan de standaard advertenties. Dit onderzoek is afkomstig van emarketer.com, uitgevoerd in 2022.

Wat ik vooral prettig vind is dat dit type advertentie een krachtig brandhulpmiddel is. Zelfs wanneer mensen niet op de advertentie klikken valt hij wel op, waardoor je een stempel op je merk drukt.

2. Meer statistieken en inzichten

Nog een voordeel is dat je dankzij de rich media technologie toegang hebt tot statistieken en inzichten. Dit biedt je de mogelijkheid om met campagnes te testen en aan te passen, zodat je de beste resultaten behaalt.

Statistieken uit rich media advertenties betreffen onder andere vertoningen, weergavetijd, het aantal mensen dat de video geheel afkijkt, het percentage-interactie maar ook het scherm waarop de advertentie wordt weergegeven.

3. Een 1,20% hogere koopintentie

Ondanks het hogere klikpercentage ligt de koopintentie niet veel hoger dan bij standaard advertenties. Het verschil bedraagt ongeveer 1,20%. Is dit dan een nadeel? Nee, want 1,20% levert toch meer omzet op. Vooral voor grote bedrijven kan dit het verschil maken: dagelijks € 10.000 per dag aan omzet of € 10.120. De advertentie verdient zich op deze manier vanzelf terug.

Nadelen van rich media advertenties

Een groot nadeel is dat steeds meer gebruikers advertenties blokkeren. Zelfs Google heeft hier een tool voor, waardoor het een gedeelte van de eigen rich media ads voor gebruikers blokkeert.

Daarnaast heb je toch wel wat kennis en creativiteit nodig om een rich media ad te maken. Er zijn ook website-eigenaren of advertentie-uitgevers die dit voor de adverteerder doen, maar dit gaat met hogere kosten gepaard.

Een ander nadeel is dat dit soort advertenties meer zichtbaar zijn. Wanneer de inhoud van de advertentie niet aansluit bij de behoefte van de gebruiker, leidt dit tot irritatie. Daarom is het goed om de advertentie regelmatig te wijzigen, dit voorkomt ergernis bij gebruikers.

Als laatste kan ik melden dat dit type advertenties groter zijn, en dan heb ik het over het bestandsformaat. Hierdoor hebben ze meer tijd nodig om te downloaden. Wanneer de advertentie op een trage webpagina staat dan wordt alles vertraagd, en dit irriteert de bezoeker. Mogelijk verlaat hij de webpagina voortijdig, zonder de advertentie gezien te hebben.

Interactie met gebruikers en klanten verbeteren

Waarom maken bedrijven gebruik van rich media advertenties? Omdat ze voor interactie zorgen. Het is een goede manier om te communiceren met gebruikers en (potentiële) klanten. Het is ook een goede manier om een online netwerk op te bouwen.

Bovendien is het een perfecte methode om naamsbekendheid onder je doelgroep op te bouwen. Ook is het inzetbaar voor remarketing. Dit slaat op het opnieuw benaderen van eerdere bezoekers. Meestal met behulp van een advertentie, daarom leent rich media zich hier uitstekend voor.

Waarin verschillen rich media advertenties van andere advertentie-indelingen?

Er zijn verschillende soorten rich media ads, waaronder banneradvertenties, dynamische ads, lightbox, zwevende advertenties, uitvouwende ads of videoadvertenties. Al deze rich media is onderscheidend omdat je hier je creativiteit in kunt stoppen.

Het grootste verschil is dat kijkers dol zijn op dit soort advertenties. Het heeft interactieve elementen en is dan ook de toekomst op het gebied van reclame maken. Wanneer je nog geen rich media gebruikt is dit het juiste moment om hiermee te starten. Een goed reclamebureau kan je hiermee helpen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven