Tekstschrijver persbericht: professioneel geschreven

Bijgewerkt: 14 augustus 2021

Een tekstschrijver persbericht inschakelen? Met professionele persberichten haal je het nieuws in online of offline media. Dagelijks stromen er tientallen persberichten bij redacties van kranten en nieuwswebsites binnen. De tekstschrijver voor persberichten trekt de aandacht van redacteurs: dit vergroot de kans op plaatsing.

Persbericht: alleen wanneer dit nodig is

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Er wordt heel licht over persberichten gedacht: even indienen en hij verschijnt in de krant of op online media. Fout! Redacteurs van kranten of nieuwswebsite krijgen dagelijks veel persberichten te verwerken. Het is helaas niet mogelijk om al deze berichten te plaatsen. Daarom zijn redacteurs/ journalisten zeer selectief.

Is het bericht in de ogen van de journalist niet nieuwswaardig genoeg? Dan verschijnt hier ook geen publicatie van. Verspreid een persbericht daarom alleen wanneer het ook om een interessant nieuwsfeit gaat.

Het juiste moment van indienen

Een nieuwtje heet van de naald, dat verdient de voorkeur. Het is echter niet aan te bevelen om ‘s avonds laat nog een persbericht in te dienen. In de ochtend indienen geeft de journalist voldoende tijd om het persbericht aan te passen. Zo verschijnt het de volgende dag in de media.

Welke dag van de week is het juiste moment om een persbericht in te dienen? Als persbericht schrijver adviseer ik: op maandag. Dit is namelijk de dag waarop er vrij weinig persberichten worden ingediend.

Vrijdag is een minder goede dag, al helemaal met het oog op het weekend. Wanneer je op zondagavond een persbericht instuurt dan heb je kans dat journalisten hier overheen kijken: op vrijdag en zaterdag komt er ook al genoeg binnen en is de opzet van de media in grote lijnen al gereed. Verstuur liever ook geen persbericht op woensdag: tegenwoordig zijn veel journalisten dan thuis voor de kinderen. Grote kans dat ze je persbericht helemaal niet binnen zien komen.

Tekstschrijver persbericht inschakelen

Waarom een tekstschrijver persbericht inschakelen? Het schrijven van een persbericht vraagt om een goede voorbereiding maar ook om de juiste opzet. Als tekstschrijver voor persberichten hanteer ik de ABABA-formule. Hierbij wordt er gekeken naar actualiteit, belangrijk, afwijkend, belangstelling en autoriteit.

Aan de hand van bovenstaande formule bepaal ik de slagingskans van het persbericht. Het is immers zonde om onnodig geld uit te geven. Heeft het persbericht kans van slagen? Dan gaan we naar de opzet van het bericht.

Een professioneel persbericht

Hoe professioneler het persbericht hoe beter. Journalisten geven de voorkeur aan kant en klare nieuwsberichten. Wanneer het persbericht de juiste opzet en opbouw heeft dan kost het de journalist weinig tijd om hier een nieuwsbericht van te maken.

Dat is ook de reden waarom het zo belangrijk is om een tekstschrijver voor je persbericht in te schakelen. Om tot een professioneel eindresultaat te raken gaan we voor de 7 W’s:

  1. Wie
  2. Wat
  3. Waar
  4. Waarom
  5. Wanneer
  6. Waardoor
  7. Hoe (welke wijze)

Een goed persbericht geeft antwoord op elk van bovenstaande vragen. Natuurlijk zijn ook de titel en de inleiding belangrijk. Hierbij moet de belangrijkste informatie ‘boven de vouw’ komen.

Het belang van actueel nieuws

Wat vandaag nieuws is zal morgen alweer geschiedenis zijn. Actueel nieuws deel je zo snel mogelijk, het liefst gisteren nog. Journalisten houden niet van oud nieuws dus zorg dat je er als eerste bij bent. Dankzij het (laten) schrijven en verspreiden van een persbericht breng je de ambities of ontwikkelingen van je bedrijf naar buiten. Maar dan wel op een toegankelijke manier.

Is een persbericht tegenwoordig nog wel doeltreffend? Jazeker, naast sociale media zijn kranten en nieuwswebsite de belangrijkste platformen voor het delen van nieuws.

Kosten tekstschrijver persbericht

Een tekstschrijver persbericht inschakelen, wat moet dat kosten? ANP Pers Support hanteert een prijs vanaf € 350 (peildatum september 2020). Het laten redigeren van een persbericht kost hier € 175.

Elders liggen de kosten voor het laten schrijven van een persbericht weer heel anders. Wil je weten wat het laten schrijven van een persbericht kost, vraag dan de tarievenkaart aan.

Dit doe je middels het invullen van het om contactformulier, of stuur een e-mail. Je krijgt de kaart binnen 1-3 werkdagen toegestuurd. Op de kaart vind je alle geldende tarieven, ook wanneer je andere soorten teksten nodig hebt. Alle genoemde prijzen zijn exclusief btw.

Werkwijze persbericht te laten schrijven

Je weet als geen ander wat je te vertellen hebt. Lever per e-mail of telefonisch je input aan. Het gaat hierbij om een conceptversie, achtergrondinformatie maar het kan ook om alleen wat steekwoorden gaan. Zorg dat je bereikbaar bent: bij onduidelijkheden of aanvullende vragen is het belangrijk dat de tekstschrijver contact kan opnemen.

Je ontvangt het persbericht bij spoed binnen één dag. Zit er grote haast achter? Lever de input dan zo vroeg mogelijk aan. Voor persberichten die binnen 3 uur gereed moeten zijn kan een toeslag in rekening worden gebracht: dit wordt van tevoren gecommuniceerd.

Reageer na ontvangst van het persbericht zo spoedig mogelijk: eventuele wijzigingen kunnen dan direct worden aangebracht.

Het verspreiden van het persbericht verzorg je via ANP Pers Support, de eigen website, social media of verstuur je naar de redactie van een krant, tijdschrift of nieuwswebsite. Het verspreiden van persberichten verzorgen we tegenwoordig niet meer.

Tekstschrijver persbericht – vandaag nog regelen

Wacht niet te lang met het verspreiden van je persbericht. Laat vooraf bepalen of het bericht echt nieuwswaardig is en kans van slagen heeft. Dit advies is gratis en verplicht je tot niets. Deze werkwijze is een stuk eerlijker dan klakkeloos elke opdracht aannemen: dit zorgt voor onnodig hoge kosten voor ondernemingen. Laten we ondernemen juist betaalbaar houden.

Nog vragen of direct aan de slag? Neem telefonisch of via de e-mail contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven