Persbericht laten schrijven en versturen

Heb je een interessant nieuwsfeit te melden? Verstuur dit via een persbericht. Hiermee breng je het nieuwsfeit goed onder de aandacht. Dit kan veel voordeel voor het bedrijf opleveren. Met publiciteit verhoog je de omzet, maar je gaat natuurlijk ook voor meer naamsbekendheid.

Een persbericht wordt niet zomaar overgenomen door journalisten en redacties. Het is belangrijk dat het persbericht daadwerkelijk een nieuwsfeit bevat. Daarnaast moet het bericht goed zijn opgesteld. Dit alles verhoogt de kans dat het persbericht ook daadwerkelijk wordt overgenomen. Een persbericht laten schrijven voorkomt dat het bericht bij journalisten direct in de prullenbak verdwijnt.

Wanneer een persbericht laten schrijven?

Media-aandacht is onmisbaar voor ondernemers en bedrijven. Hiermee maak je een product of dienst bekend. Je kunt op twee manieren de media-aandacht opzoeken: door middel van betaald adverteren, maar ook door het verspreiden van een persbericht. Het is belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken tussen deze twee. Een zelfgeschreven persbericht neigt al snel naar een advertentie. Je kunt je voorstellen dat dit soort persberichten genegeerd worden door redacties en journalisten.

In de volgende gevallen kan een persbericht zinvol zijn:

  • Als bekende onderneming heb je een grote order binnengehaald
  • Je hebt een nieuw producten of dienst ontwikkeld
  • Het bedrijf houdt zich bezig met een wetenschappelijk onderzoek of ontwikkeling
  • De onderneming wordt overgenomen, gaat fuseren of ondergaat een naamsverandering
  • Er staat een bijzondere activiteit, optreden of festival op het programma
  • Je springt in op actuele nieuwsfeiten

Een persbericht zelf schrijven

Je kunt een persbericht zelf schrijven en verspreiden. Bedenk dat het schrijven van een persbericht een vak apart is. Het is belangrijk dat een persbericht voldoet aan de ANP richtlijnen. Het Algemeen Nederlands Persbureau is het grootste persbureau van Nederland. Jaarlijks verspreidt het ANP ruim 160.000 nieuwsberichten. Een slecht geschreven persbericht wordt amper gelezen en verdwijnt al zeer snel naar de achtergrond.

Met een persbericht laten schrijven ben je verzekerd van kwaliteit. Een professioneel geschreven persbericht voldoet aan alle eisen die aan een goed persbericht gesteld worden. Journalisten, redacties en bloggers zijn dol op professioneel geschreven berichten, simpelweg omdat ze hier minder werk aan hebben.

Een door jezelf geschreven persbericht neigt zeer snel naar reclame. Eigenlijk wel logisch, want je wilt jouw bedrijf of dienst zo goed mogelijk onder de aandacht brengen. Juist daarom is het beter om het bericht door een professional te laten schrijven. Deze kijkt er met een heldere en nuchtere blik tegenaan, en weet reclame en nieuws zeer goed van elkaar te scheiden.

Kosten persbericht laten schrijven

Het laten schrijven van persberichten kan een flinke investering zijn. Onderstaand heb ik we een overzicht gemaakt van een aantal aanbieders:

  • ANP pers support vanaf €350
  • Verschillende tekstenbureaus: tussen €200 en €300
  • Student schrijvers: tussen €25 en €75 (geen aanrader)

Laat je persbericht vakkundig schrijven voor een bedrag van slechts €180. Als tekstschrijver/ copywriter ben ik werkzaam in zowel de journalistiek als reclamewereld.

Eerder schreef ik persberichten voor onder andere:

  • Fitness Expo Amsterdam, groot jaarlijks evenement met nationale en internationale topsporters
  • Eurowhole.com, het Europese AliExpress/ Alibaba
  • Bokstherapie.nl, aanbieder van een van de nieuwste lichaamstherapieën
  • Allesineenpakketten.nl, vergelijker van internet, tv en telefonie
  • Stressplein.eu, populaire website over stress

Daarnaast heb ik diverse artikelen geschreven voor de website Persberichtenpubliceren.nl, verspreider van persberichten.

Persbericht laten verspreiden

Je mag niet zomaar willekeurig een persbericht verspreiden. Het verspreiden van berichten en ook persberichten valt sinds 1 oktober 2009 onder het Spamverbod. Er zijn drie manieren om een persbericht via de legale weg te verspreiden.

  1. Het kopen van e-mailadressen of e-mail bestand, zowel business to consumer als business to business email adressen. De kosten bedragen gemiddeld 20 cent tot €1 per contactpersoon.
  2. Naar redacties die hier vooraf toestemming voor geven. Houd er rekening mee dat deze redacties dagelijks veel persberichten binnenkrijgen.
  3. Via officiële persberichten websites. Grote spelers op dit gebied zijn ANP pers support en het inmiddels verdwenen Nieuwsbank. Bij deze twee staan zeer veel journalisten, redactie en bloggers ingeschreven.

Persbericht gratis verspreiden

Je kunt een persbericht ook gratis verspreiden. Dit kan veelal bij kleinere persberichten websites. Houd er rekening mee dat deze websites weinig bezoekers trekken. Bovendien vallen deze kleinere website vaak onder artikel marketing, en daarmee onder linkbuilding of reclame. De serieuze redacties en journalistiek zijn hier niet bij aangesloten.

Het gratis verspreiden van een persbericht via sommige websites heeft een groot nadeel. Geïnteresseerden moeten betalen om het persbericht te kunnen lezen. Journalisten en redacties zijn alleen bereid om hiervoor te betalen als het ook echt om spetterend nieuws gaat (Nederland in oorlog, helft Nederlanders moet uit de EU verdwijnen etc). Dit komt zeer zelden voor. Mijn advies is dan ook om een persbericht niet gratis te verspreiden, dit is zonde van je tijd en investering.

Kosten persbericht laten verspreiden

Ik raad aan om een persbericht altijd via ANP pers support te verspreiden. Hier zijn nagenoeg alle redacties, kranten, tijdschriften en journalisten bij aangesloten. Het verspreiden van een persbericht via ANP pers support kost gemiddeld €450.

Het verspreiden van persberichten via Nieuwsbank of Persberichten.nl is niet meer mogelijk.

Korting verspreiden persbericht

Persbericht laten schrijven? Tot 2019 gaf ik de mogelijkheid om tegen gereduceerd tarief het bericht te laten verspreiden via Nieuwsbank. Hiermee bespaarde je €40%. Omdat Nieuwsbank deze dienst heeft afgestoten, kan ik dit niet meer aanbieden.

Vanwege de vrij hoge kosten met betrekking tot het verspreiden via ANP perssupport koop ik hier geen plaatsen in. Het verspreiden van een persbericht komt geheel voor eigen rekening (deze dienst bied ik niet meer aan).

Aanmelden voor het laten schrijven/ verspreiden van een persbericht kan via info@biancawalraven.nl

Op een andere manier de publiciteit opzoeken

Een persbericht laten schrijven en verspreiden, het verdwijnt steeds meer naar de achtergrond. Een nieuw product dat op de markt komt is al lang niet interessant meer. Of die onderneming die gaat fuseren, daar zit ook niemand op te wachten. De kans is aanwezig dat het duur betaalde persbericht totaal niet wordt opgepikt. Verspreid daarom je persbericht zelf: op de bedrijfswebsite, social media of via nieuwsbrieven.