Outside the box en out of the box

Bijgewerkt: 27 juni 2023

Ze lijken beide veel op elkaar. Het heeft iets met doos en hierbuiten te maken, toch? Ja en nee, want het heeft verschillende betekenissen. Enerzijds gaat het om buiten het kader denken. Anderzijds om iets dat rechtstreeks uit een doos komt. Wat hebben deze twee dan met elkaar te maken? Tja, eigenlijk niet zoveel. Maar die eerste, die is voor de meeste ondernemers best interessant.

Outside the box: de betekenis

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Laat ik beginnen met het meest interessante: outside the box. Dit betekent buiten het kader denken. Vooral binnen organisaties zijn mensen geneigd om allemaal hetzelfde denken. Ze nemen te makkelijk iets van anderen aan. Hierdoor ontstaat er weinig creativiteit.

Outside the box betekent buiten de normale denkkaders treden. Oftewel iets origineels bedenken. Toegeven, dat doe je niet zomaar. Al helemaal niet wanneer je in oude gewoontes vastzet.

Neem nou SEO. Iedereen (en ik ook) heeft het over content, linkbuilding en technische optimalisatie. Er worden standaardtechnieken ingezet. Zoals het gebruik van Ahrefs of Semrush voor een zoektermenonderzoek. Of dat een website mobielvriendelijk en veilig moet zijn. Blogs moeten voorzien zijn van zoektermen, niet teveel en niet te weinig. Oh ja en elke blog moet waardevol zijn voor de bezoekers en een probleem oplossen. BLABLABLA.

Ja ik weet het, dit soort tips deel ik ook op mijn website. Simpelweg omdat mensen het nu eenmaal graag willen weten. Ze hebben moeite met outside the box denken. Maar dat is wel precies wat ik deelnemers aan mijn individuele training SEO & Social Media leer. Hoe ze buiten de normale denkkaders treden en hierdoor online veel meer opvallen.

Niet langer brainstormen maar creatief denken

Het probleem met SEO is dat hier veel over gepraat wordt. Juist door al die verhalen, blijft iedereen hetzelfde doen. Rond het jaar 2003 was ik de eerste die het over spraakgestuurde zoekopdrachten had. De website die ik toen beheerde, paste ik hierop aan. Anderen verklaarden mij voor gek, want ik dacht teveel buiten de normale SEO-grenzen.

En toch kreeg ik gelijk. Net als mijn voorspelling over de komst van AI-tekstschrijvers. En heel vroeger, ergens in de jaren 80, had ik het over hele kleine apparaatjes waarop we, al liggend in bed, filmpjes konden kijken. Dat werd later de smartphone.

Ik heb altijd al een creatief brein gehad. Outside the box denken is niks anders dan de grens tussen wat je al weet, en waar je nog helemaal niet aan denkt. Het is belangrijk om los te laten wat je al weet (of kent). Zo laat je ook oude ideeën los.

Gaat het over zoekmachine optimalisatie, dan heb ik soms hele vreemde ideeën. Waarvan anderen denken dat ik gek ben geworden. Maar uiteindelijk werken die ideeën wel. Juist omdat ik buiten de grenzen denk (creatief denken). Ik probeer deelnemers aan mijn training dit aan te leren, hoewel niet iedereen deze vaardigheden kan ontwikkelen.

Wat betekent out of the box?

Letterlijk vertaald ‘uit de doos’. Out of the box betekent dat iets rechtstreeks uit de doos komt. Oftewel kant en klaar. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een schemerlampje dat je in zijn geheel uit de doos houdt. Of een kerstboom die al is opgezet. Ja die verkopen ze echt: kant-en-klare opgezette kerstbomen.

Out-of-the-box is dus een product dat je niet meer hoeft te installeren of monteren. Het is gebruiksklaar, zonder dat je veel moeite hoeft te doen.

Toch wordt out of the box vaak gebruikt als alternatief voor outside the box. Of het dan verkeerd wordt gebruikt? Niet altijd, want de meeste mensen kennen de term outside de box beter als out of the box. En laten we eerlijk zijn, out of the box denken betekent óók dat je buiten de grenzen van de doos denkt.

Daarom kom je heel vaak de term out of the box denken tegen. Ik ga er zelf wisselend mee om. Het ene moment heb ik het over outside the box, het andere moment over out of the box. Je hoeft niet altijd perfect Nederlands (of in dit geval Engels) te gebruiken om duidelijk te maken wat je bedoelt. Soms is het zelfs beter om voor een verkeerde term te kiezen, indien het publiek hierdoor beter begrijpt.

Out the box

Dan heb je nog out the box, en dat heeft weinig met denken te maken. Maar meer met doen. Je haalt iets ‘uit de doos’. Out the box denken zou betekenen dat jij je gedachten uit de doos haalt. Dat kan heel interessant zijn.

Hoe gekker hoe beter

Ik ben altijd op zoek naar nieuwe manieren om SEO toe te passen. Hiermee probeer ik traditionele SEO achter mij te laten. Helemaal achtergelaten kan nooit, maar ik merk dat Google ervan houdt wanneer je creatiever bent dan anderen.

In april 2023 zette ik een geheel nieuwe website op. Ik paste mijn ‘outside the box’ SEO-technieken toe. Een paar weken later stond deze website op de vijf meest belangrijke zoektermen in de top 3 van Google. Ik denk niet dat een andere marketeer dit zo makkelijk voor elkaar krijgt, omdat er veel te standaard SEO-technieken worden toegepast.

Hoe gekker hoe beter, dat is mijn motto wanneer het op SEO aankomt. Zonder zoekmachines en bezoekers te misleiden is het belangrijk om anders te denken.

Verschillende elementen met elkaar combineren

Wil je SEO op creatieve wijze toepassen? Experimenteer met verschillende technieken, overdrijf deze en combineer de beste elementen met elkaar. Nogmaals: hoe gekker hoe beter. Wanneer anderen jou voor gek verklaren, dan weet je dat je op de goede weg zit.

Hoe weet je dat je goed bezig bent?

Groeit je website, sociale media of bedrijf voldoende? Vaak merk je dit doordat er steeds meer orders of opdrachten binnenkomen. Zo groeide ik in twee jaar tijd met meer dan 400%.

Een andere indicatie dat je beter bent dan de rest: concurrenten kijken stiekem bij jou af. Ze bezoeken je website en houden je continue in de gaten op LinkedIn-, Twitter- of Instagram. Sommigen blokkeren je, uit frustratie.

Een van mijn klanten die mijn individuele training volgde, had veel last van een van haar concurrenten. Die concurrent keek continu op haar website en hield haar via social media in de gaten. Ik hield met haar een 1-op-1 sessie en ik liet haar inzien waarom haar concurrent dit deed. Hierdoor groeide haar zelfvertrouwen en werkte ze nog harder aan haar website aan social media. Uiteindelijk is ze haar concurrent wel drie keer voorbijgestreefd.

Laat je met je outside the box denken niet onderdrukken, maar gebruik het als middel om harder door te groeien dan alle anderen. Het werkt echt!

Wil jij buiten de denkkaders treden en SEO op een heel andere manier toepassen? Schrijf je in voor mijn individuele training, of vertrouw op mijn betaalbare marketingdiensten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven