Metabeschrijving: wat is het en moet je dit wel gebruiken?

Een metabeschrijving is geen rankingfactor, laat dat alvast duidelijk zijn. Wanneer je dacht dat je hiermee hoger in Google gaat scoren dan heb je het helemaal mis. Maar wat is een meta beschrijving dan wel? Het is een manier om gebruikers duidelijk te maken welk onderwerp je behandelt.

Het is niet verplicht om de meta description toe te passen. En ook niet altijd handig, want een verkeerde omschrijving kan ervoor zorgen dat je gebruikers wegjaagt.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Geschiedenis van de meta description

In 1991 stond de allereerste website online. Hij werd gemaakt door internetuitvinder Tim Berners-Lee. Geloof maar dat deze website helemaal geen gebruik maakte van meta descriptions. En alle andere websites die hierna volgden ook niet.

Het begon allemaal met de komst van zoekmachine Google. Dat was in een periode dat het internet snel groeide. Deze zoekmachine had een ander algoritme dan de al bestaande zoekmachines. Hierdoor werkte hij anders en vooral effectiever.

Op dat moment kregen webmasters in de gaten dat het belangrijk was om bovenin de zoekresultaten staan. Maar ook om de aandacht van gebruikers te trekken. Dat was de geboorte van de metabeschrijving.

Wat is een meta beschrijving?

Een metabeschrijving staat nooit als platte tekst op een webpagina. Het wordt als code aan de pagina toegevoegd. Dit gebeurt in de header <head>. Hier tussenin komt deze metacode staan. Dat ziet er ongeveer zo uit:

<Meta name=”description” content=” dit is een omschrijving”>

Let op want er zijn verschillende meta-codes. Zo heb je bijvoorbeeld ook de auteurscode: <meta name=”author” content=”John Doe”>. Vroeger was het ook gebruikelijk om meta keywords toe te voegen: <meta name=”keywords” content=” zoekterm1, zoekterm2″>.

Benieuwd wat een metabeschrijving doet? Deze toont het stukje tekst uit de code in de zoekresultaten. Hierdoor krijgt de gebruiker een goede eerste indruk van het onderwerp van de pagina.

Google en andere zoekmachines maken een creatieve keuze

Eigenlijk is de metabeschrijving geen eis maar een verzoek. Middels de code verzoek je Google en andere zoekmachines om het stukje tekst in de zoekresultaten te tonen. Dit gebeurt direct onder de paginatitel.

Vroeger nam Google de meta beschrijving vaak over. Tegenwoordig maakt de zoekmachine creatieve keuzes. Wanneer de metaomschrijving niet goed bij de zoekopdracht aansluit dan wordt deze niet getoond. In dit geval toont Google een ander stukje tekst van de webpagina.

De voordelen (en nadelen)

Meta gegevens worden nooit op de webpagina zelf getoond maar door zoekmachines uitgelezen. Vervolgens is de kans groot dat het stukje tekst geparafraseerd wordt oftewel zichtbaar is in de organische zoekresultaten. Hiermee heb je invloed op de tekst die in de zoekresultaten verschijnt.

Dat is dan ook een van de grootste voordelen. Wanneer het stukje tekst aantrekkelijk genoeg is dan haalt het gebruikers over om op het zoekresultaat te klikken.

Het nadeel is dat zoekmachines niet altijd gehoor geven aan dit verzoek. Ook bestaat het risico dat de metabeschrijving niet aantrekkelijk genoeg is. Het gevolg is dat er juist minder gebruikers op het zoekresultaat klikken. Oftewel: je bereikt het tegenovergestelde effect.

Zo schrijf je een goede metabeschrijving

Wanneer je bovenstaande goed heb doorgelezen dan begrijp je dat je een goede metabeschrijving moet schrijven. Zo eentje die de aandacht trekt en waardoor gebruikers meer willen zien (of lezen). Het probleem is dat het vaak lastig is om een perfecte meta omschrijving te maken. Dit komt omdat niet altijd duidelijk is wat de zoekintentie van de gebruiker is.

Een goede SEO-schrijver kan hier wel een inschatting van maken. Bijvoorbeeld bij het schrijven van een blog over blauwe vogels. De zoekterm zal ‘blauwe vogel’ zijn, en deze komt ook in de metabeschrijving voor. Dit doe je omdat je 100% zeker weet dat de gebruiker op zoek is naar informatie omtrent blauwe vogels.

Ik moet nu stoppen met het herhalen van deze zoekterm, anders gaat Google mij hierop indexeren. 😊

Hulp nodig? Ik schrijf graag je metabeschrijvingen, maar je mag het altijd zelf proberen. Hieronder vind je wat nuttige tips.

In een actieve stijl schrijven

Wanneer je een meta beschrijving maakt is het heel belangrijk dat deze een actieve stijl heeft. Kijk maar eens naar onderstaande twee voorbeelden:

  • We kunnen uitleggen hoe een kraan kan worden gerepareerd
  • We leggen uit hoe je een kraan repareert

De eerste beschrijving is passief, de tweede juist actief. Probeer dat actieve aan te houden.

Emoij’s of emtoticons

Ik kreeg eens een zieke opmerking dat ik groene vinkjes in mijn meta omschrijvingen gebruikte. Het zou veel te standaard zijn. Natuurlijk, tegenwoordig is dit ook standaard want iedereen doet het. Alleen was het in mijn tijd nog vernieuwend.

Laat de groene vinkjes voor wat ze zijn. Bedenk andere emoij’s of emoticons om in je meta beschrijving te zetten. Het voordeel van emoji’s is dat ze de aandacht van andere stukken tekst afwenden, waarschijnlijk van je concurrenten. Je trekt de aandacht naar je eigen webpagina toe, en dat is nu net wat je wil bereiken.

Denk goed na over de emoji die je gaat gebruiken. Kies voor een algemeen voorkomend tekentje. Neem je iets dat betrekkelijk nieuw is dan bestaat er een kans dat niet iedereen dit op zijn scherm ziet staan. In plaats daarvan verschijnt er een vreemd tekentje. Dat kan ook de aandacht trekken, maar misschien wel op negatieve wijze.

De juiste trefwoorden gebruiken

Het is niet zo dat je dankzij een metabeschrijving hoger rankt. Het heeft dan ook geen zin om deze beschrijving vol met zoektermen te stoppen. Om eerlijk te zijn kom je hiermee spamachtig over. Toch zijn er nog veel websites die dit doen, omdat het vroeger wel een kleine rankingfactor was.

Niet doen, laat die zoektermen achter je. Toch kun je wat trefwoorden gebruiken. Het gaat dan om trefwoorden waarvan je zeker weet dat ze belangrijk voor de gebruiker zijn.

Wanneer iemand op zoek is naar informatie omtrent een nieuwe keuken, dan is het wel handig dat je de woorden nieuw en keuken in je meta omschrijving plaatst. Dan weet de gebruiker ook wat hij op je pagina kan verwachten: nieuwe keukens en zeker geen tweedehands badkamers.

De juiste lengte

Wanneer een metaomschrijving te kort is dan zal Google hem niet willen tonen. Maak je hem te lang, dan wordt hij afgekapt. Een goede meta beschrijving is tussen de 150 en 160 tekens lang. Voor mobiele apparaten hou je een lengte van 130 tot 150 tekens aan.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?