Mensen zoeken ook naar – dit kom je in de zoekresultaten tegen

Je zoekt iets op via Google. Al snel zie je staan: “mensen zoeken ook naar”. Dit heeft Google sinds 2018 geïntegreerd. Als website-eigenaar/ bedrijf is dit een heel interessante toevoeging. Het kan je namelijk helpen om beter zichtbaar te zijn in de zoekresultaten.

Gerelateerde zoekopdrachten zijn niet hetzelfde!

Binnen de zoekresultaten zie je twee dingen staan:

“mensen zochten ook naar”

“zoekopdrachten gerelateerd aan”

Er is een groot verschil tussen deze twee. De term “zoekopdrachten gerelateerd aan” vind je onderaan de zoekresultaten. Het gaat hier om zoekopdrachten die een relatie hebben met de eerdere zoekopdracht. Wanneer je kijkt naar mensen zochten ook naar dan gaat het meer om zoekopdrachten in bijna dezelfde bewoording.

Het effect van “mensen zoeken ook naar”

Mensen zoeken ook naar vind je altijd ergens tussen de zoekopdrachten door. Meestal ergens tussen het derde en het achtste zoekresultaat. Overigens staat dit ook wel aangeduid als mensen zochten ook naar (de verleden tijd).

Nieuw in Google: mensen vragen ook

In 2020 kom je nog iets tegen, namelijk “mensen vragen ook”. Het lijkt er dus op dat Google regelmatig inspringt op zoekopdrachten en hier relevante of actuele zoekopdrachten bij wil plaatsen.

Het vreemde is dat je de toevoegingen “mensen zoeken ook naar” en “mensen vragen ook” niet altijd tegenkomt. Bij bepaalde zoekopdrachten staan er veel toevoegingen en bij andere helemaal niets. Het hangt dus van de populariteit van een zoekopdracht af of Google hier iets relevants bijplaatst.

Wat kun je als webmaster met deze functie?

Voor webmasters zijn deze toevoegingen best wel interessant. Natuurlijk zag je altijd al onderaan de gerelateerde zoekopdrachten staan. Veel webmasters halen hier inspiratie uit. Handig voor het vinden van nieuwe onderwerpen voor de website.

De toevoegingen mensen zoeken ook naar of mensen vragen ook bieden nog meer mogelijkheid. Want hieraan is te zien welke zoekopdrachten of zoekgerelateerde vragen populair zijn.

De functies van Google combineren met een zoekwoordenonderzoek

Populaire websites kenmerken zich door veel content, een hoge positie in Google (en andere zoekmachines) en natuurlijk veel websitebezoekers.

Het is een hele kunst om bovenaan in Google te staan. Hierbij moet je voldoen aan een aantal eisen die zoekmachines stellen. Omdat het internet bedoeld is voor gebruikers is het dan ook belangrijk dat websites hier goed bij aansluiten. Dit betekent niet alleen veel content maar ook content van hoge kwaliteit. Wie deze twee weet te combineren wordt beloond met een hoge positie in de zoekresultaten.

Het is altijd lastig om nieuwe onderwerpen te vinden. Daarnaast moeten deze onderwerpen belangrijke zoekwoorden bevatten. Met de functies van Google (“mensen zochten ook naar”) is het heel makkelijk om nieuwe onderwerpen te vinden. Combineer dit met een zoekwoordenonderzoek en voilà: je hebt een nieuw onderwerp inclusief de belangrijkste zoektermen.

Het schrijven van teksten voor websites

Daar zit je dan, het lijstje met onderwerpen voor je website bij de hand. Misschien heb je ook al een zoekwoordenonderzoek gedaan. Je weet al helemaal waar je over gaat schrijven en welke zoekwoorden je hier in verwerkt.

Dan begint de grootste uitdaging: schrijven en schrappen. Want de helft van wat je schrijft kan zo weer de prullenbak in. Veel teksten zijn niet SEO proof. Dit betekent dat ze wel om een onderwerp heen geschreven zijn, maar het ontbreekt aan belangrijke zoektermen. Of de teksten zijn van een matige kwaliteit. In beide gevallen keuren zoekmachines deze teksten af.

Die afkeuring, daar merk je niets van. Het doet geen pijn en je krijgt ook geen strafpunten. Het enige gevolg is dat de afgekeurde tekst laag in de zoekresultaten staat. Dat is je straf. Had je maar beter moeten schrijven!

SEO teksten laten schrijven

De makkelijkste manier is misschien niet de goedkoopste maar wel de beste. Door het inhuren van een goede SEO tekstschrijver weet je in ieder geval dat je voor kwalitatief goede teksten gaat. En ook nog eens zoekmachinevriendelijk. Nee, niet met 100 zoektermen in één tekst gepropt, want dit is sterk verouderde SEO. Een moderne SEO tekst is vooral voor de bezoeker geschreven. Met een knipoog naar zoekmachines, want dat vergeten velen.

Op zoek naar mogelijkheden om hoger in Google te staan? Kijk eens kritisch naar je website. In veel gevallen kan het veel en veel beter. Natuurlijk mag je zelf nieuwe onderwerpen bedenken, bijvoorbeeld door te kijken naar “mensen zochten ook naar”. Hieraan zie je vaak of jouw website een aantal details mist. Of je nu wel of geen onderwerpen hebt: de SEO tekstschrijver is er voor jou. Samen bekijken we welke onderwerpen je website nodig heeft en hoe we dit in gaan vullen.

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op.