Marketing bouwbedrijf: voorbeelden uit de praktijk

Bijgewerkt: 30 april 2024

Goede marketing geeft een betere positie tegenover concurrenten. Het helpt om klanten te begrijpen, bijvoorbeeld waar ze naar op zoek zijn, maar ook op welke manier. De doelstelling van marketing is het vergroten van het klantenbestand. Marketing voor bouwbedrijven verschilt niet veel van marketing voor andere sectoren.

Waarom marketing en communicatie zo belangrijk zijn

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Marketing is het promoten van een merk, bedrijf, dienst of product. Communicatie is de manier waarop een boodschap wordt overgedragen. Marketingcommunicatie is een mix van deze twee: de boodschap zo goed mogelijk onder het publiek verspreiden.

Zowel marketing als communicatie zijn voor bouwbedrijven ontzettend belangrijk. Het is inspelen op onbewust gedrag, mensen overtuigen en aanzetten tot actie.

Het belang van online marketing

Marketing voor het bouwbedrijf kan op twee verschillende manieren: offline en online. Offline marketing betreft onder andere televisiereclame, adverteren en een krant of vakblad, buitenreclame, folders of brochures.

Sinds de komst van het internet is online marketing sterk gegroeid. Online marketing heeft namelijk verschillende voordelen:

  • Alles is 100% meetbaar
  • Mogelijkheid om de doelgroep nauwkeurig te bereiken
  • Vele malen goedkoper dan offline marketing

Marketing is een gebied met veel cijfers. Toch is het opletten met dit soort cijfers, want ze maskeren vaak de waarheid. Zo is niet meetbaar hoeven winkelbezoeken een campagne oplevert. Bij online marketing is wél niet websitebezoekers de campagne oplevert, en hoeveel van deze bezoekers een offerte aanvraagt of klant wordt.


Zo werkt marketing voor het bouwbedrijf

Bouwbedrijven hebben een andere doelgroep dan bijvoorbeeld kledingwebshops, juweliers of hotels. Bij marketing voor het bouwbedrijf is het belangrijk om eerst de doelgroep in kaart te brengen. Deze doelgroep bestaat, afhankelijk van het bouwbedrijf, uit:

  • Aannemers
  • Gemeenten of woningbouwverenigingen
  • Zakelijke klanten
  • Particuliere klanten (consumenten)

Een concurrentieanalyse

Marketing voor bouwbedrijven bestaat ook uit het analyseren van concurrenten. Voor veel bedrijven in de bouwsector is het lastig om met concurrenten om te gaan. Niet alleen omtrent de regels en waar elk bedrijf zich aan moet houden. Er is ook stevige concurrentie op het gebied van nieuwe klanten aantrekken.

Met een concurrentieanalyse krijg ik inzicht in de markt en de belangrijkste concurrenten. Het is belangrijk om de positie van een bedrijf en die van andere spelers in kaart te brengen. Dit gaat dan vooral over online marketing, oftewel wat is de positie in de organische zoekresultaten? Hoe goed presteert een bedrijf op social media? Hoe zit het met e-mail marketing?

Tekstschrijver bouw: hogere posities in zoekmachines

Een groot gedeelte van online marketing voor bouwbedrijven gaat over contentmarketing. Content bestaat uit teksten, afbeeldingen, video’s en andere content. Dit soort content moet de website van het bouwbedrijf vullen, maar ook de social mediakanalen, nieuwsbrieven en andere media-uitingen.

Goede online marketing start altijd bij geschreven content. Ondanks dat video’s steeds populairder worden, blijft geschreven content de koning van het internet. Zoekmachines begrijpen geschreven content (teksten) namelijk goed en kunnen dit effect bij een zoekopdracht aan laten sluiten.

De tekstschrijver helpt bij het creëren van SEO-teksten. Deze teksten zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines zoals Google. SEO-teksten bevatten belangrijke trefwoorden, afgestemd op de behoefte, zoekintentie en het surfgedrag van gebruikers.

Linkbuilding voor de bouwsector

Ook linkbuilding speelt bij zoekmachine-optimalisatie een belangrijke rol. Linkbuilding is het actief verzamelen van backlinks, met als doel om de online zichtbaarheid te vergroten. De juiste backlinks op de juiste plek vergroten de autoriteit van websites, en zorgen voor hogere posities in zoekmachines.

Linkbuilding voor de bouwsector is erg complex. Het is niet zo makkelijk om goede backlinks te plaatsen. Dit komt omdat veel bedrijven in de bouwsector niet aan linkbuilding doen, er geen kennis van hebben of niet mee willen werken.

Gelukkig beschik ik over een groot netwerk van kwalitatieve en unieke websites. Dankzij langdurige samenwerkingen vind ik altijd de juiste backlinks voor bouwbedrijven.

Is marketing voor de bouw effectief genoeg?

Er bestaan tientallen copywriters bouw en honderden marketingbureaus die zich richten op de bouwsector. Het grootste probleem binnen online marketing voor bouwbedrijven bestaat uit het ontbreken van kennis en een te hoog kostenplaatje.

Marketing voor bouwbedrijven vraagt om specifieke kennis in dit vakgebied. De gemiddelde bouwtekstschrijver heeft voldoende ervaring met het schrijven van teksten, en wellicht ook met bouwgerelateerde projecten. Helaas ontbreekt het vaak aan SEO-kennis, kan de copywriter geen concurrentieanalyse uitvoeren en is het werktempo veel te laag.

Dit alles zorgt voor slechte resultaten. Teksten staan dan wel online, ze leveren geen nieuwe klanten of opdrachtgevers op. Aan de andere kant zijn de kosten voor bouwbedrijven veel te hoog. De gemiddelde tekstschrijver bouw levert een ROI van minder dan 5% op. Dit betekent dat elke bestede euro nog geen 5 cent oplevert.

“Als tekstschrijver bouw heb ik ROI’s van 300% en meer gerealiseerd.”

Marketing voor bouwbedrijven is alleen effectief wanneer sprake is van originaliteit, duidelijkheid, overtuigingskracht en relevantie. Maak het verschil met concurrenten.

Marketing voor bouwbedrijven: de voorbeelden

De inrichting van de website is het startpunt voor online marketing. Afhankelijk van de doelgroep en de doelstelling heeft een website meerdere functies of elementen nodig. Bijvoorbeeld een verhuurplatform, een configurator, contactformulier of calculator.

Daarnaast speelt (geschreven) inhoud een grote rol. Voor verschillende bouwbedrijven schreef ik SEO-teksten die aan alle kwaliteitseisen voldoen. Deze teksten hebben hoge posities in de organische zoekresultaten behaald, én behouden.

Ook paste ik linkbuilding voor verschillende bouwbedrijven toe. Dit verbetert de bestaande posities in de zoekresultaten.

Google SEO

Wie het internet zegt, denkt gelijk aan zoekmachinegigant Google. Bespeel de zoekresultaten van Google middels SEO (zoekmachine optimalisatie).

Het is belangrijk om niet alleen de doelgroep maar ook de zoekintentie van gebruikers te begrijpen. Met de juiste SEO-content, linkbuilding en een goed ingerichte website, wordt deze goed gevonden in Google en andere zoekmachines.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven