Local internet marketing voor lokale ondernemers

Local internet marketing is vooral bedoeld voor kleine bedrijven en lokale ondernemers. Hierbij kom je sneller in contact met klanten of opdrachtgevers uit de directe omgeving. Het voordeel van local internet marketing is dat je de doelgroep uit de regio beter bereikt, aan dat tegen lagere kosten.

Internet marketing in het klein

Wanneer je kijkt naar local internet marketing dan is dit niets anders dan de normale internet marketing, maar dan in het klein en regiogebonden. Om de doelgroep in de regio te bereiken zijn er namelijk minder middelen nodig. Dit zorgt ervoor dat local internet marketing goedkoper is dan normale (internet) marketing.

De voordelen van local internet marketing

Local internet marketing heeft een aantal interessante voordelen. Natuurlijk zijn er ook wat nadelen te noemen. Eerst maar eens naar de voordelen.

Met lokale internet marketing zorg je ervoor dat je binnen de eigen of werkzame regio zichtbaar bent. Je bereikt dus écht een doelgroep die in de directe omgeving woonachtig is. Dit is vooral interessant voor lokale ondernemers zoals de bakker, slager, kapsalon of kledingzaak.

Dit soort marketing wordt ook ingezet door bedrijven die actief zijn door het hele land. Denk maar eens aan de tekstschrijver die niet locatiegebonden is. Toch wordt er veel gezocht op tekstschrijver Amsterdam of tekstschrijver Maastricht. Middels local internet marketing is het mogelijk om binnen regionale zoekopdrachten zichtbaar te zijn.

Regionale marketing is een stuk goedkoper. Het is immers niet nodig om door heel Nederland zichtbaar te zijn. Dit scheelt vooral in de advertentiekosten.

De nadelen van regiogebonden marketing

Local internet marketing is niet voor iedereen geschikt. Kleine bedrijven die hun opdrachtgevers door het hele land binnenhalen hebben niks aan regiogebonden marketing. In dit geval zou local internet marketing voor elke provincie ingezet moeten worden. Dit brengt uiteindelijk hogere kosten met zich mee dat normale internet marketing.

Met local internet marketing moet je heel specifiek zijn. Een social media account moet zich dan ook echt op de stad of het dorp, de regio of misschien wel de provincie richten. Het is dan vaak wat lastiger om de betrokkenheid van de doelgroep te vergroten.

E-mail marketing waarbij er uitgegaan wordt van de lokaliteit is ook wat lastiger. Zo moet 100% zeker zijn dat verzamelde e-mailadressen ook echt toebehoren aan prospectus uit de regio.

Zo werkt local internet marketing

Hoe gaat local internet marketing? In de basis wijkt dit niet veel af van normale marketing. Een belangrijk verschil is dat er specifiek gekeken wordt naar de regio of de provincie. Het restaurant in Utrecht is lokaal vindbaar wanneer deze in zoekmachines zichtbaar is met lokale zoekopdrachten.

Dit zijn onder andere ‘restaurant Utrecht’ of ‘uit eten Utrecht’. Hierbij is het belangrijk om naar populaire en relevante zoekopdrachten te kijken. Dit kan per regio sterk verschillen. Mensen uit Utrecht zoeken specifiek naar restaurant Utrecht maar mensen uit Amsterdam naar lekker eten Amsterdam. Om maar een voorbeeld te noemen.

Het inzetten van local internet marketing bestaat uit verschillende onderdelen. Ten eerste is dit SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Daarnaast is adverteren in zoekmachines ook belangrijk maar niet verplicht. Wie namelijk goed zichtbaar is in de organische zoekresultaten heeft adverteren niet nodig.

Sociale media marketing is ook een belangrijk onderdeel van local internet marketing. Zichtbaar zijn op Instagram, Facebook, Twitter of LinkedIn.

De kosten van internet marketing

Er is op het gebied van local internet marketing best veel mogelijk. De vraag is wat dit allemaal moet kosten. Over het algemeen is local met marketing een stuk goedkoper dan online marketing waarbij er gemikt wordt hele land.

De kosten zijn ook een beetje afhankelijk van de concurrentie. Zo is het begrijpelijk dat bedrijven in Amsterdam een grotere concurrentie ervaren dan een bedrijf in een klein dorpje in de polder. Local internet marketing in de grote steden valt daarom duurder uit. Ook duurt het langer voordat er resultaat zichtbaar is.

Online marketing kent wisselende prijzen. Het is niet een kwestie van eenmalig iets toepassen maar continu aan de zichtbaarheid blijven werken. Normale online marketing kost tussen de € 200 en € 2000 per maand. Local internet marketing kost, ook afhankelijk van de locatie, tussen de € 50 en € 500 per maand.

Lokaal zichtbaar zijn met teksten

Veel bedrijven of website-eigenaren denken dat het inhuren van een online marketing bureau een absolute must is. Toch zijn er veel andere manieren om lokaal én online zichtbaar te zijn. Dit is namelijk heel goed mogelijk met content (inhoud) van websites.

Zo is het mogelijk om via teksten de lokale zichtbaarheid te vergroten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de belangrijkste regiogebonden zoekopdrachten. Met veel lokale content hebben zoekmachines al snel door dat het bedrijf of de website zich op een specifieke regio richt. Dit leidt uiteindelijk tot een hogere ranking in de organische zoekresultaten.

Content laten schrijven

Het lijkt heel eenvoudig om zelf content te schrijven. Probleem is dat het vaak misgaat op het gebied van relevante zoektermen. Deze worden niet goed in teksten verwerkt of op de verkeerde manier. Hierdoor blijven concurrenten hoger in de zoekresultaten staan.

Daarnaast draait het allemaal om kwaliteit. Alleen websites met de beste kwaliteit content verdienen een hoge positie in de zoekresultaten. Dit laat maar weer eens zien hoe belangrijk het is om veel aandacht aan content te besteden.

Content laten schrijven is een investering die zich over het algemeen snel en goed terugverdient. Wil je local internet marketing toepassen middels goed geschreven SEO content? Neem contact op en we bespreken de details door.