Hoe lang doe je over een blog schrijven?

Bijgewerkt: 3 juli 2023

Blogs zijn voor de meeste bedrijven heel belangrijk. Het trekt potentiële klanten aan, maar het kan ook op een andere manier een grote bron van inkomsten zijn. Bijvoorbeeld middels affiliate marketing. Een blog schrijven kost de meeste mensen tussen de 5 en 10 uur tijd. Sommigen doen het in 3 uurtjes, maar ook dit blijkt in de praktijk veel te langzaam.

5 tot 10 uur: veel kostbare tijd verloren

Kost het jou 5 tot 10 uur om een blog te schrijven? Dan gaat er veel kostbare tijd verloren. Het is niet zo dat je zoveel tijd kwijt bent aan de lengte van de blog, want over het schrijven van 1500 woorden doet de gemiddelde mens 30 minuten (met 200 aanslagen per minuut).

De tijd gaat hem voornamelijk in het bedenken van de titel en inhoud zitten, een SEO-onderzoek en schrijven en schrappen. Maar ook met het zorgvuldig kiezen van de juiste woorden. Vooral dat laatste kost ontzettend veel tijd en blijkt achteraf nutteloos te zijn.

Bij bloggen gaat het erom dat de blogs hoog in Google verschijnen. Veel schrijvers denken dat je alleen met mooie woorden hoog in Google scoort. Maar daar gaat het niet om. Het geheim zit hem in het gebruik van SEO-woorden. En aan de hand hiervan een goed verhaal maken.

Wanneer je goed met SEO-woorden bent kun je op verschillende onderwerpen ontzettend hoog scoren. Kijk maar naar onderstaand artikel, dat in drie dagen tijd de eerste positie in Google te pakken kreeg. Dit artikel is in slechts 30 minuten geschreven.

Vijf tot wel tien uur aan een blog schrijven, geeft dus geen garantie dat deze hoog in Google verschijnt. En dat is wel wat je met bloggen wil bereiken, want zonder hoge score in Google trek je geen verkeer naar je website. Zonder bezoekers is bloggen vrij nutteloos.

3 tot 5 uur: nog steeds teveel tijd verspild

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Hoe lang doe jij over een blog schrijven? Is je antwoord tussen de drie en vijf uur, dan verspil je eigenlijk nog teveel tijd. Dit zou betekenen dat je op een werkdag maar twee blogs zou kunnen schrijven.

De beste marketeers weten dat het binnen SEO over massa gaat. Oftewel zoveel mogelijk bloggen en op veel relevante zoektermen in Google scoren. Massa is kassa, want wanneer je verschillende topposities behaalt zorgt dit voor veel verkeer op je website. En ook voor een hogere omzet.

Tussen de 1 en 3 uur

Een ervaren blogger is tussen de 1 en 3 uur aan het schrijven van een blog kwijt. Dit komt heel erg in de buurt van een goede productiviteit. Deze bloggers kunnen drie tot wel acht blogs per dag schrijven. Deze schrijfsnelheid is niet alleen interessant voor affliate websites, maar ook voor copywriters of tekstschrijvers die hier hun brood mee verdienen.

Hoe lang doe ik over het schrijven van een blog?

Door de jaren heen schreef ik meer dan 50.000 artikelen voor het internet. De kans dat je minimaal drie van mijn artikelen ooit hebt gelezen, is betrekkelijk groot. Mijn artikelen staan verspreid over meer dan duizend websites.

Met zoveel schrijfervaring bouw je een snellere werkwijze op. Gemiddeld doe ik 30 minuten over het schrijven van een blog van 1000 tot 1500 woorden.

Snel schrijven en taalfouten maken

Wanneer je voor een dergelijke massaproductie kiest, heeft dit zowel voor- als nadelen. Het grootste voordeel is dat het veel geld oplevert. De affilate websites brengen maandelijks meer dan € 5000 in het laatje. Het aantrekken van klanten via de zakelijke website meer dan € 9000. Zoiets realiseer je niet wanneer je enkele uren met een blog bezig bent.

Voor copywriters is snel schrijven een goede manier om klanten aan te trekken. Wanneer een copywriter 10 blogs per dag schrijft, kan hij zijn tarieven lager houden. Wie met concurrerende tarieven werkt zal altijd meer opdrachtgevers aantrekken, dan iemand die erg duur is.

Het nadeel is dat snel schrijven voor slordigheidsfoutjes zorgt. De kans op fouten maken is nu eenmaal groter wanneer je voor massaproductie gaat. Toch schijnt dit voor veel mensen niet storend te zijn. Neem nou mijn opdrachtgevers, die betalen liever € 75 voor een SEO blog die hoog in Google scoort met heel soms een foutje, dan € 200 voor een foutloos geschreven blog die helemaal niets doet. Een blog die hoog in Google scoort, levert nu eenmaal 65% meer omzet op. Dit is een bewezen feit.

Massaproductie bij grote websites

Kun jij vijf websites opnoemen die je bijna altijd in Google tegenkomt? Dit zijn bijvoorbeeld nieuwswebsites of websites die over populaire onderwerpen schrijven. Hoe kan het dat deze websites zo hoog in zoekmachines scoren?

Dit komt omdat ze aan massaproductie doen. Dagelijks publiceren ze nieuwe blogs of artikelen. Hierdoor scoren ze op verschillende zoektermen op de eerste pagina van Google. Hoe vaker dit voorkomt, hoe meer autoriteit de website opbouwt.

Massaproductie is de beste manier om een website autoriteit mee te geven. Meer autoriteit betekent meer verkeer en dus ook meer omzet.

Opvallend is dat juist deze autoritaire websites artikelen of blogs met taalfouten publiceren. Of het publiek zich hieraan stoort? Soms wel, en toch blijven ze terugkomen. Dit zie je ook binnen marketing. Neem nu Neil Patel, elke marketeer of copywriter heeft wel eens van hem gehoord. Jaren geleden besloot hij om aan massaproductie te doen. Dit leverde zijn website veel bekendheid op. En ook veel nieuwe klanten. Opvallend is dat in zijn blogs regelmatig taalfouten staan. Toch heeft hij van zijn bedrijfje inmiddels een miljoenenbedrijf gemaakt.

Mensen vertrouwen op Google

Hoe kan het dat een website met taalfouten meer klanten en omzet heeft, dan een foutloze website? Enerzijds heeft dit met massaproductie te maken, en hierdoor op verschillende zoektermen hoog scoren.

Daarnaast draait het om psychologie. Mensen vertrouwen de zoekresultaten van Google. Wanneer een webpagina op positie één staat, dan concludeert de gebruiker dat dit het beste zoekresultaat is. Ongeacht of er fouten in een blog of artikel staan.

SEO is dus niks anders dan psychologie. Mensen verleiden met SEO-woorden, daar draait het om. Het liefst in foutloze teksten, maar zowel Google als bezoekers straffen websites niet af op een taalfoutje. Gek toch?

Sneller leren schrijven

Wil je geld verdienen middels blogs, dan is het zaak om sneller te leren schrijven. Het maakt hierbij niet uit of je blogs nieuwe klanten oplevert, of inkomsten uit advertentieweergaven. Tijd is geld, verspil dus geen tijd aan allerlei nutteloze zaken.

Hieronder vijf tips om sneller te leren schrijven.

Tip 1: gooi de punctualiteit overboord

Veel bloggers werken heel nauwkeurig. Ze denken lang na over de inhoud van hun tekst en hoe ze deze waardevol kunnen maken. Hierbij kiezen ze bepaalde woorden heel zorgvuldig uit.

Het is altijd goed dat je middels blogs waarde wil meegeven. Maar dat kan ook wanneer je een blog in een uurtje schrijft. Eigenlijk moet je gewoon opschrijven wat in je hoofd opkomt. Het helpt om te doen alsof je tegen niemand praat. Op die manier schrijf ik ook altijd mijn blogs: ik doe net alsof er iemand tegenover mij staat waartegen ik mijn verhaal vertel. Dan komen woorden veel makkelijker op papier (of in dit geval het scherm).

Wees niet te nauwkeurig of precies. Lezers beoordelen je blogs echt niet op nauwkeurigheid. Maar wel of je autoriteit op hebt gebouwd en of je behulpzaam bent.

Tip 2: vermijd dure woorden

Het zijn voornamelijk dure tekstschrijvers die dure woorden voor hun klanten gebruiken. Dit soort woorden passen ze ook op hun eigen website toe. Dure woorden hebben niks anders dan nadelen. Ten eerste zijn deze woorden moeilijk leesbaar en begrijpbaar voor het publiek. Ten tweede maak je het jezelf alleen maar lastig. Wanneer je een blog met veel dure woorden schrijft, ben je twee keer zoveel tijd kwijt.

Wat zijn dure woorden precies? Dit zijn woorden die erg complex of lang zijn, of een specialistische betekenis hebben. Bijvoorbeeld eschatologie, defenestratie of solipsisme. Wanneer je dit soort woorden gebruikt begrijpt het publiek niet waar je het over hebt. Bovendien zorgt dit soort woorden voor een slechte score in de organische zoekresultaten. Google wil dat je blogs voor iedereen begrijpbaar zijn.

Tip 3: stel duidelijke doelen

Wanneer je van tevoren weet wat het doel van je blog is, helpt dit om gefocust te blijven. Hierdoor merk je dat je veel sneller doorschrijft. Bedenk dus van tevoren wat je met je blogs wil bereiken.

De doelen kunnen heel divers zijn. Bijvoorbeeld het opbouwen van een groter lezerspubliek of het delen van je expertise. Maar ook het vergroten van je online aanwezigheid. Veel bloggers willen hun publiek inspireren of informeren. Het kan ook dat je meerdere doelen hebt.

Blog je voor je eigen website? En is het belangrijk om hele specifieke doelen te stellen. Bijvoorbeeld dat je het maandelijks verkeer op de website van 500 naar 2000 unieke bezoekers wil verhogen, in zes maanden tijd. Met dit soort doelen raak je gemotiveerd om veel en snel te bloggen.

Copywriters die hun inkomsten uit opdrachten halen, hebben ook veel aan dit soort doelen. Bijvoorbeeld 10 blogs per dag voor opdrachtgevers schrijven. Dit lijkt voor jou misschien nu nog wat veel, maar bedenk dat ik tegenwoordig al aan 12 tot 15 blogs per dag zit. Dat kan jij ook!

Tip 4: wees consistent

Veel bloggers beginnen heel enthousiast met schrijven, maar na enkele weken neemt dat enthousiasme af. Vaak omdat ze weinig vooruitgang merken, of de focus zijn verloren. Bedenk dat het enkele maanden duurt voordat je echt sneller leert bloggen. Dat leer je alleen door dagelijks te schrijven. Hoe meer, hoe beter.

Werk eventueel met een publicatieschema voor je eigen website. Bijvoorbeeld dagelijks twee nieuwe blogs op je zakelijke website, en nog eens twee blogs voor je andere website. Doe dit naast je normale werkzaamheden.

In het begin moet je een realistisch publicatieschema opstellen. Voorbeeld één blog per dag voor je eigen website. Werk er naartoe om dit uit te breiden, en wel zo snel mogelijk. Sla geen dag over. Hoe vaker je schrijft, hoe sneller je leert en een goede schrijfstijl ontwikkelt.

Tip 5: lees veel

Het is belangrijk om verschillende blogs te lezen. Hierdoor doe je nieuwe ideeën op en verbreed je je kennis. Dit helpt bij het schrijven van waardevolle blogs die hoog in zoekmachines scoren.

Het helpt ook om blogs van concurrenten te lezen. Je ontdekt waar ze over schrijven. Mogelijk brengt jou dit op nieuwe ideeën voor je eigen website. Daarnaast is het goed om te kijken waar je concurrenten hoog op scoren. Wanneer je veel ervaring met bloggen hebt, wordt het voor jou steeds makkelijker om de belangrijkste zoektermen van je concurrenten af te pakken.

Bedenk wel dat deze methode voor frustratie bij je concurrenten kan zorgen. Niet iedereen kan hier goed mee omgaan. Het helpt om te bedenken dat concurrenten jou geen brood op de plank brengen. De bezoekers op je website zorgen juist wel voor een goede omzet. Zorg dus dat je online gevonden wordt en beter dan je concurrenten bent.

Tips voor Sneller Leren Bloggen
1. Gooi de punctualiteit overboord
2. Vermijd dure woorden
3. Stel duidelijke doelen
4. Wees consistent
5. Lees veel
6. Plan je schrijftijd
7. Maak gebruik van outlines
8. Elimineer afleidingen
9. Gebruik sjablonen en templates
10. Oefen regelmatig

Heb je geen tijd om zelf te bloggen? Laat dit doen, zodat je online vindbaar bent. Tegen verrassend lage tarieven ontvang je de beste SEO blogs voor je website. Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven