Blog schrijven voor dummies: tips van een ervaren blogger

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

Je hebt interesse in de minicursus blog schrijven voor dummies. Ja ik dacht laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen. Super dat je erover nadenkt om te bloggen en nog belangrijker: om dit gelijk goed aan te pakken. Slecht geschreven blogs schrikken namelijk een hoop bezoekers af. Als ervaren blogger deel ik een aantal belangrijke tips met jou.

Van 10 naar 50.000 bezoekers per dag (!)

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


In 2009 startte ik mijn allereerste blogwebsite (bestaat niet meer, voordat je het gaat vragen). Nog niet goed wetende waar ik mee bezig was, vooral zoekmachineoptimalisatie vond ik toch wel lastig. Bovendien moet je de lezer ook nog eens prikkelen om door te blijven lezen. Tja, hoe doe je dat eigenlijk?

Na veel vallen en opstaan is het mij gelukt om van 10 verdwaalde bezoekers naar 50.000 geïnteresseerden bezoekers per dag te gaan. Oké ik geef toe: dit zijn het aantal bezoekers verdeeld over 7 websites.

Jaloers op dit groot aantal bezoekers? Helemaal niet nodig! Met mijn minicursus blog schrijven voor dummies kan jij dit ook bereiken. Ik laat het je aan de hand van een stappenplan zien, dat leek mij wel zo gemakkelijk.

Stap 1: ken het verschil tussen een artikel en blog

Het heet eigenlijk een blogpost maar goed, ken je al het verschil tussen een artikel en blog? Een blog(post) maakt onderdeel uit van een weblog. Blogs plaats je in chronologische volgorde, hoewel steeds meer websites hiervan afwijken.

Een blogpost kenmerkt zich door een losse schrijfstijl, een persoonlijk tintje en vaak ook de mogelijkheid om hierop te reageren. Een artikel ziet er een stuk zakelijker en afstandelijk eruit. Blogpost worden vaak gelezen omdat de websitebezoeker zich betrokken voelt. Houd rekening met dit verschil voordat je verdergaat met de minicursus blog schrijven voor dummies.

Stap 2: bepaal het onderwerp

Weet je al waar je over gaat schrijven? Het is belangrijk dat het onderwerp goed bij je website aansluit. Heb je bijvoorbeeld een webshop in speelgoed dan blog je uiteraard niet over politieke zaken. Wel over speelgoedtrends van aankomend jaar. Of je geeft tips over het uitkiezen van speelgoed. Ik noem maar wat hoor, je bent creatief genoeg om zelf wat te bedenken.

Bepaal vooraf het onderwerp en ga niet klakkeloos iets schrijven. Je moet met je blog wel een beetje autoriteit uitstralen: jij bent degene die hier verstand van heeft. Zonder naast je schoenen te gaan lopen.

Stap 3: spreek de lezer aan

Websitebezoekers (lezers) vinden het heel leuk wanneer ze worden aangesproken.

Heb jij ook het gevoel dat deze minicursus blog schrijven voor dummies jou verder kan helpen?

Kijk, nu heb ik je persoonlijk aangesproken. Dit schept al gelijk een band. Je voelt je meer betrokken en bent dan ook geneigd om verder te lezen. Aangezien je nu alweer vier regels verder bent, werkt dit dus echt. Een beetje flauw maar je weet vast wel wat ik bedoel. Maak het persoonlijk; stel een vraag richting de websitebezoeker of vertel iets over jezelf.

Stap 4: zoekmachine optimalisatie

Je blog is klaar maar hoe maak je deze vindbaar? Natuurlijk kun je hem op social media delen. Met een leuk geschreven blog ontvang je veel bezoekers vanuit social media. Nog beter is om je online vindbaarheid in zoekmachines te vergroten. Ja, ook blogs kun je hierop aanpassen Dit heet ook wel een SEO blog.

Hoe ziet een SEO blog eruit? Je verwerkt de belangrijkste zoekwoorden in je blogpost. Gaat je blog bijvoorbeeld over de nieuwste kerstdecoratie? Dan vermeld je het zoekwoord kerstdecoratie ook een paar keer in je blog. Inclusief synoniemen zoals kerstversiering, kerstballen en kerstslingers. Zo weet Google tenminste waar jouw blogpost over gaat en verschijn je met wat geluk hoger in de zoekresultaten.

Stap 5: inplannen van blogpost

Wil je meer websitebezoekers of de betrokkenheid van je potentiële klanten vergroten? Plaats dan regelmatig een nieuwe blogpost. Je hoeft echt niet elke dag te schrijven: in veel CMS-systemen kun je blogs inplannen.

Schrijf op je vrije dag een aantal blogs en plan deze volgens een schema in. Bijvoorbeeld een of twee blogs per week. Zo hoef je een tijdje niet naar je blogposts om te kijken en kun jij je bezighouden met andere zaken. De kerstboom versieren ofzo. ?

Blogs schrijven voor dummies: extra tips

Plaats frequent een nieuwe blog. Is dit eenmaal per week dan is dat prima, maar hou je hier ook aan. Het is niet de bedoeling dat je wekelijks een nieuwe blogpost plaatst en dan een half jaar lang niets. Hiermee laat je trouwe websitebezoekers in de steek.

Plaats ook altijd unieke blogs. Dus geen kopieën van anderen, of je ze nu hebt overgeschreven of herschreven. Let ook op met het gebruik van afbeeldingen. Je kunt niet zomaar iemands afbeelding jatten en deze op je website plaatsen. Met een beetje pech krijg je hier vroeg of laat de rekening van.

Mijn laatste tip: wees geduldig. Natuurlijk is het jaloersmakend dat andere bloggers duizenden bezoekers per dag ontvangen. Zit jij tegen die 5 bezoekers per dag aan te kijken, waarvan de helft ook nog eens uit Russische spambots bestaat. Jouw tijd komt nog wel. Rustig door blijven bloggen en voordat je het weet ben jij de blogkoning of blogkoningin.

Blogs laten schrijven

Lukt het je echt niet om zelf blogs te schrijven? Heb je de feeling niet te pakken en wil je eerst kijken hoe een ander het doet? Blogs laten schrijven is zeker een goed idee. Ik schrijf voor jou SEO blogs met een persoonlijk tintje of een randje humor. Net wat jij ook wil. Via de contactpagina zie je hoe je met mij in contact komt (dat klinkt logisch!)


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven