Hoe je de aandacht van de lezer trekt

Bijgewerkt: 28 februari 2023

Met een pakkende titel of een goede inleiding trek je de aandacht van de lezer. Allereerst moet de lezer weten waar de tekst over gaat. Daar heb je de zowel de titel als de inleiding voor nodig. Maar je moet ook de aandacht trekken en vast weten te houden. Dit prikkelt de lezer om vooral door te blijven gaan.

Dus: hoe trek je de aandacht van de lezer? Hieronder vind je 5 tips om de interesse op te wekken. Je maakt hem nieuwsgierig aan de hand van een goede aandachtstrekker. Succes altijd gegarandeerd.

1. Een zeer goede titel

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je trekt de aandacht van de lezer met een zeer goede titel. Dit is om twee redenen belangrijk. Ten eerste zal een goede titel de interesse opwekken. Dan heb je al een beetje aandacht te pakken. Vervolgens moet de gebruiker bepalen of hij ook meer wil lezen. Gaat hij op het artikel klikken of openen?

De titel moet aanzetten tot actie. Zoiets als ‘lees waarom je altijd in de winter ziek bent’. Dat woordje ‘lees’ zet aan tot actie. Wil je via een tekst de aandacht van het publiek trekken? Dan moet je met een zeer goede titel uit de hoek komen.

2. Hoe je de inleiding in je voordeel gebruikt

De eerste paar zinnen onder een titel vallen onder de inleiding. Je gebruikt de inleiding om de lezer bekend te maken met de inhoud van het artikel of de tekst. Waar gaat de tekst over en wat kan de lezer verwachten?

Een goede aandachtstrekker zou in de inleiding moeten staan. Het liefst ergens in de eerste twee of drie zinnetjes. Hierbij is het belangrijk dat je een goede zin bedenkt, die tussen de andere zinnen opvalt. Want juist dat trekt de aandacht.

3. Maak de lezer nieuwsgierig

De aandacht van de lezer trekken betekent dat je hem nieuwsgierig maakt. Hij moet hongerig worden naar meer. Het is niet makkelijk om lezers nieuwsgierig te maken, want ze zijn al ontelbare keren met aandachtstrekkers in aanraking gekomen.

Dit heeft ertoe geleid dat het publiek een beetje doof of blind is geworden voor aandachtstrekkers. Ze weten hier moeiteloos overheen te kijken. Je moet dus met iets komen dat de nieuwsgierigheid binnen één seconde opwekt.

4. De lezer wil weten hoe het afloopt

Er was eens een kikker met 2 pootjes, hij was zo geboren. Op een dag besloot hij om de reis naar het topje van een steile berg te maken.

Hoe het afliep? Ja dat zou je wel willen weten. Bovenstaand kort verhaaltje is een aandachtstrekker, want als lezer wil je weten hoe het afloopt. Feitelijk heb je hiermee de lezer nieuwsgierig gemaakt, en dat is een van de beste schrijftips die je vandaag kunt krijgen.

5. Een aandachtstrekker halverwege de tekst

Vaak wordt gedacht dat een aandachtstrekker alleen in de titel of de inleiding staat. Maar weet je, hij kan ook halverwege de tekst aanwezig zijn. Dit kan in sommige gevallen zeer positief uitpakken.

Stel nu dat je een tekst van 2000 woorden schrijft. Het is voor lezers lastig om gedurende dat lange stuk tekst de aandacht erbij te houden. Onze online aandachtsspanne ligt tegenwoordig nog maar op 8 seconden. Wanneer de tekst interessant genoeg is kunnen we ongeveer 700 woorden in onze hersenen verwerken. Hierna verslapt de aandacht en wordt er steeds minder gelezen.

Een aandachtstrekker halverwege de tekst kan de focus verscherpen. Het is dus de ideale manier om de lezer wakker te schudden: “bij de les blijven, want nu wordt het spannend!”

6. Aandacht van de lezer trekken met afbeeldingen

Het hoeft niet altijd met woorden, de aandacht van de lezer trekken kan ook met afbeeldingen. In sommige gevallen is dit zelfs een betere keuze. Dit komt omdat mensen heel visueel zijn ingesteld. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, je hebt die uitdrukking vast wel eens voorbij zien komen.

Haal een foto van een zwarte hond voor de geest, die langs het water zit. Blauwe lucht op de achtergrond, je ziet duidelijk dat het zomer is.

Deze foto spreekt tot de verbeelding en er is geen verdere uitleg nodig. Daar komt nog bij dat deze afbeelding veel meer de aandacht trekt dan wanneer er een stuk tekst van 200 woorden zou staan, met uitleg waar de hond zit, welk seizoen het is, welke kleur de hond heeft en wat de blik in zijn ogen is.

Dus: de aandacht trekken doe je niet alleen met woorden maar ook met afbeeldingen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven