Wat is een aandachtstrekker?

Als ondernemer is het belangrijk om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Dit doe je met een aandachtstrekker, inzetbaar op verschillende manieren. Je kunt via je website, een advertentie of commercial de aandacht trekken. Maar wat is een aandachtstrekker nu precies en hoe ziet deze uit?

Of je nu een blog, betoog of beschouwing, advertentietekst of iets anders schrijft: ik help je met het maken van een goede aandachtstrekker. Lees hoe je dit herkent en maakt.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De definitie van een aandachtstrekker

Nee, iemand die op zijn stoel zitten wiebelen, gekke dansjes maakt of het hoogste lied zingt is geen aandachtstrekker. Niet zoals het commercieel bedoeld is, al zullen deze capriolen zeker de aandacht van omstanders trekken.

Wat is een aandachtstrekker dan wel. Om het goed te definiëren:

De aandacht van anderen op een tekst of advertentie vestigen, met een commercieel belang

De lezer, luisteraar of kijker nieuwsgierig maken

Een aandachtstrekker is bedoeld om de lezer (tekst), luisteraar (podcast of radio) of kijker (tv) nieuwsgierig te maken. Feitelijk moet de aandachtstrekker ervoor zorgen dat de gebruiker blijft hangen. Hierdoor zal hij meer van de tekst lezen, de hele podcast of het radiospotjes afluisteren, of als gekluisterd aan de buis blijven zitten.

Voordelen van aandachtstrekkers

De aandacht trekken heeft allemaal met ondernemen te maken. Zolang je geen aandacht van het publiek en potentiële klanten krijgt, zal de omzet laag blijven. Of misschien helemaal uit te blijven. Hartstikke vervelend want je bent een bedrijf gestart om je inkomsten te verhogen, naamsbekendheid op te bouwen en succesvol te zijn. Of om anderen te helpen.

Door gebruik te maken van een aandachtstrekker vestig je de aandacht op je bedrijf, product of dienst. Dit zijn de voordelen:

  • Je maakt (potentiële) klanten nieuwsgierig
  • Meer websitebezoekers
  • Er wordt meer over je bedrijf of merk gepraat
  • Je realiseert een hogere omzet

De nadelen besproken

Eigenlijk zouden er geen nadelen aan een aandachtstrekker moeten zitten. Toch zijn die er. Wanneer je dit namelijk verkeerd inzet dan heeft het een averechts effect. Hieronder meer over de nadelen:

  • Kans op overdrijving
  • Teleurstelling bij de lezer of bezoeker
  • De boodschap komt niet duidelijk over

Wat is een aandachtstrekker in een beschouwing

Een beschouwing is een artikel of tekst waarbij de lezer verschillende meningen te zien krijgt. Aan de hand hiervan kan de lezer zijn eigen mening vormen. Het is dus niet de bedoeling om de mening van de lezer rechtstreeks te beïnvloeden.

Ook in beschouwingen kom je vaak een manier van aandacht trekken tegen. Maar wat is een aandachtstrekker wanneer dit in een beschouwing staat?

De aandacht trekken binnen een beschouwing kan op verschillende manieren. Vaak wordt dit met een opvallende zin gedaan. Een goed voorbeeld is “kinderen van werkende ouders hebben meer kans op succes”. Geloof maar dat dit de aandacht zal trekken! Daarnaast is dit een manier om een mening te tonen, in dit geval een mening over werkende ouders. En dan ook nog eens wat hier het voordeel van is.

De aandacht trekken in een betoog

Dan heb je ook nog een betoog, dit is een tekst of artikel waarin je eigen mening staat. Deze is bedoeld om de gedachte of mening van de lezer te beïnvloeden. Rechtstreeks, en wel zo snel mogelijk. Zonder dat deze een andere mening kan vormen.

Een betoog is over het algemeen wat agressiever. Een goede aandachtstrekker in een betoog is zoiets als “kinderen van werkende ouders verdienen later altijd meer dan kinderen waarvan de ouders niet werken”. Ook dit zal de aandacht trekken, maar dan op een directe manier. Hierbij wordt er een duidelijk argument weergegeven.

Hoe kan ik aandacht trekken?

Als ondernemer of bedrijf is het belangrijk om de aandacht te trekken. Niet van je buurman, familielid of concurrent, maar van de doelgroep. Het begint dus met het onderzoeken van de doelgroep: welke mensen zitten in je doelgroep, wat doen ze en waar hebben ze behoefte aan?

Wanneer je de doelgroep kent komt stap twee: de aandacht trekken. Hierbij maak je gebruik van verschillende kanalen. Denk bijvoorbeeld aan een eigen website of de webshop, gastenwebsites, zoekmachines, advertenties, flyers, posters en nog veel meer.

Ook autoreclame, het uitdelen van gifts, postreclame versturen of een nieuwsbericht in de krant zijn goede manieren om de aandacht te trekken.

Al deze zaken vallen onder marketing. Hierbij is er onderscheid te maken tussen offline en online marketing. Alles wat digitaal, dus via het internet gebeurt, valt onder online marketing.

Waar je voor moet kiezen

Een aandachtstrekker is altijd goed, maar zet deze op de juiste manier in. Op zich is online marketing zeer effectief, meetbaar, je bereikt er een grote doelgroep mee en het is betrekkelijk goedkoop. Ga je voor offline marketing dan ben je duurder uit.

Hierdoor lijkt offline marketing minder interessant, maar niets is minder waar. Juist in een periode waarin we veel op het internet doen, zal offline marketing veel beter opvallen. Dit komt omdat het niet meer zo standaard is, en dus de aandacht trekt.

Hulp nodig bij je aandachtstrekker? Wil je meer weten over wat een aandachtstrekker is en hoe je dit voor je bedrijf inzet? Neem vrijblijvend contact op.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?