Blog opzetten? Met deze tips staat je blog snel online

Bijgewerkt: 8 december 2022

Een blog is een geweldige manier om je kennis of informatie met het publiek te delen. Je blogwebsite is 24 uur per dag bereikbaar. Bovendien is dit een goed verdienmodel: via advertenties of door het aanbieden van producten of diensten creëer je een passief inkomen.

Wil je een blog opzetten? Dat is helemaal niet moeilijk, en in sommige gevallen zelfs gratis. Ik help je met het opzetten van een goede blogwebsite. Lees mijn tips door en ga direct aan de slag.

De voordelen van een blog

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Toen het internet nog niet zo lang bestond, waren blogs bedoeld om persoonlijke ervaringen te delen. Je kon het als een online dagboek zien. Tegenwoordig is een blog voornamelijk een manier om je kennis en expertise omtrent bepaalde onderwerpen te delen. Maar ook om informatie via het internet te verspreiden.

Wanneer je een blog opzet ervaar je veel vrijheid. Je bepaalt zelf het design van je website, de onderwerpen waar je over schrijft en wanneer je publiceert.

Veel blogwebsites genereren een passief inkomen. Dit gebeurt middels het tonen van advertenties of het promoten van producten of diensten. Een blog kan ook onderdeel zijn van een zakelijke website.

Wat je over de nadelen moet weten

Vaak wordt gezegd dat een blog niks anders dan voordelen heeft en dat het ontzettend veel geld oplevert. Bijna niemand vertelt je over de nadelen. Ik zet ze voor je op een rij:

  • Het kost veel tijd om nieuwe blogs te schrijven
  • Je moet alle blogs minimaal eenmaal per jaar updaten
  • Hoe groter je website, hoe beter je hosting moet zijn (dus het wordt duurder)
  • Het is geen snel-rijk-worden methode

1. Een naam voor je website verzinnen

Een blog opzetten begint met het verzinnen van een naam voor je website. Tegelijkertijd registreer je een domeinnaam. De domeinnaam komt bij voorkeur overeen met de naam van je site. Bijvoorbeeld: Leuke Blogsite, met de domeinnaam leukeblogsite.nl. Het is verwarrend wanneer je de websitenaam Leuke Blogsite geeft en de domeinnaam dommedingen.nl registreert.

Kijk welke domeinnamen nog vrij zijn. Wees voorzichtig met merknamen of handelsnamen. Wanneer je die registreert is de kans groot dat de merkhouder of het betreffende bedrijf eist dat je de website offline haalt. Al helemaal wanneer de domeinnaam tot verwarring kan leiden.

2. Kies een CMS

De meeste websites draaien op WordPress, simpelweg omdat je hiermee eenvoudig een blog opzet en onderhoudt. Je kunt ook kiezen voor Joomla!, Wixx of een van de andere systemen. Voor beginners is het niet aan te raden om alles zelf in codetaal te schrijven. Een CMS werkt op basis van: wat je ziet is wat je krijgt.

3. Maak een homepage aan

De belangrijkste pagina op je website is de homepage. Dat is dan ook de eerste pagina die je aan gaat maken. Alles wat de bezoeker over je website moet weten is op de homepage terug te vinden.

4. Een menu maken

Vervolgens maak je meerdere categorieën en een menu aan. In het menu komen de verschillende categorieën te staan. Wanneer je blogs schrijft dan wijs je deze aan één van de categorieën toe. Aan de hand van het menu komt de bezoeker bij de juiste blog uit.

Plaats het menu bovenaan de website, verstop hem niet ergens onderin. Eventueel kun je in de footer (voettekst) een tweede menu aanmaken.

5. Bepaal de onderwerpen waar je over gaat schrijven

Nu komt het belangrijkste gedeelte van een blog opzetten: de onderwerpen bepalen. Hier heb je al een beetje over nagedacht, anders had je de naam van de website en de domeinnaam niet kunnen verzinnen. En ook niet de categorieën aan kunnen maken.

Goed, bij elke categorie horen wat onderwerpen. Bedenk welke onderwerpen dit zouden kunnen zijn. Heb je bijvoorbeeld de categorie ‘honden’, dan passen onderwerpen zoals hondenvoeding, opvoeding van een pup en hondenziekten hier goed bij.

6. Schrijf de blog volgens een vaste indeling

Elke blog begint met een titel. Het is belangrijk om goed over deze titel na te denken, want het bepaalt of de bezoeker verder leest of toch weer wegklikt. Verder bestaat een blog uit een korte inleiding en meerdere tussenkopjes met hier weer tekst onder.

Deel je blog in logische hoofdstukken op. De tussenkoppen moeten scanbaar zijn, waardoor de bezoeker in één oogopslag ziet wat hij kan verwachten.

Promoot je iets via de blog? Zorg dan voor een call-to-action (CTA), iets dat de bezoeker ertoe aanzet om actie te ondernemen.

7. Blijf wekelijks aan je blogsite werken

Wil je dat je blog goed vindbaar is en de organische zoekresultaten? Dan zou je SEO toe moeten passen. Dit betekent dat je een zoektermenonderzoek doet en rondom de meest populaire onderwerpen schrijft.

Verder is het belangrijk om je blogs regelmatig van verse updates te voorzien. Controleer minimaal eenmaal per jaar of de inhoud van de blogs nog klopt, of dat er toch een aanpassing nodig is. Let op want wanneer je meer dan 1000 blogs op je website hebt staan dan ben je dagelijks met je site bezig. Dit komt omdat je niet alleen nieuwe blogs publiceert, maar ook bestaande aan moet passen.

Wat gebeurt er wanneer je niks met verouderde blogs doet? Ze zullen langzaam uit de zoekresultaten verdwijnen. Dit komt omdat Google en ook andere zoekmachines de voorkeur geven aan relevante en actuele inhoud. Het is natuurlijk zonde om oude blogs te laten verdwijnen, want je hebt er ooit veel werk aan gehad.

Wil je een blog opzetten en heb je hulp nodig, bijvoorbeeld bij het schrijven van goede SEO-blogs? Neem contact op, ik ben je graag van dienst. Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven