Hashtags Instagram in reactie? Niet altijd verstandig!

Het is een feit: 80% tot 90% van de zakelijke Instagram accounts plaatst de hashtags in het bericht zelf. De overige 10 tot 20% doet dit in een reactie onder het bericht. En wat blijkt: beiden groepen hebben gelijk. Het effect hangt namelijk helemaal van je aantal volgers en de doelstelling af.

Onderzoek door Socialinsider

Socialinsider is een bedrijf dat zich richt op competitieve benchmarking voor bedrijven en social media managers. Ze hebben een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van Instagram Hashtags. Hier zijn verschillende bevindingen uitgekomen, maar de belangrijkste is toch wel de plaatsing van de hashtags.

Het gebruik van hashtags

Waarom zou je hashtags (#) in of onder een bericht plaatsen? Omdat je hiermee je bereik vergroot. Volgers maar ook potentiële volgers kijken regelmatig naar voor hen interessante hashtags. Het kan zomaar dat ze dan ook jouw post zien verschijnen. Je vergroot hier niet alleen je bereik mee, ook levert het je meer volgers en naamsbekendheid op.

Bedrijven plaatsen gemiddeld tussen de 5 en 10 hashtags of gaan juist voor het maximale: 30 hashtags. Startende Instagrammers plaatsen vaak helemaal geen hashtags of kiezen er maximaal twee.

Hashtag Instagram in reactie: het effect

Ondanks dat hashtags in het bericht zelf plaatsen nog steeds het populairst is, zijn er ook ondernemers of Instagrammers die dit juist in een eerste reactie onder het bericht doen.

Hashtags Instagram in een reactie: wat is hier het effect van? De precieze werking ervan is niet bekend maar wanneer je hashtags in een reactie plaatst heb je een kleiner bereik. Hierdoor loop je een groot gedeelte van je doelgroep mis. Dit geldt overigens voor profielen met minder dan 100.000 volgers.

Hierbij geldt: hoe minder volgers hoe kleiner het bereik wanneer je hashtags in een reactie plaatst. Voor accounts tot 5000 volgers is dit al helemaal van toepassing.

Dit is het effect van hashtags in het bericht zelf

Je kunt het al raden maar met een account tot 100.000 volgers is je bereik veel groter wanneer je hashtags in het bericht zelf plaatst. Maar wacht, het bereik is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal volgers dat je hebt. En hoeveel hashtags je gebruikt.

Weergaven, likes of reacties

Het maakt veel verschil of je voor weergaven, likes of reacties gaat. Zijn het aantal weergaven je doel dan kun je altijd beter de hashtags in het bericht zelf plaatsen. Dit zorgt er namelijk voor dat je post bij veel meer mensen zichtbaar is.

Bij veel mensen draait om het aantal likes. Vind je dit belangrijk dan moet je de hashtags zeker in de eerste reactie onder je bericht plaatsen. Het onderzoek laat namelijk zien dat je dan veel meer likes ontvangt. Dit geldt ook wanneer je voor reacties op je berichten gaat.

Zoveel hashtags gebruik je op Instagram

Of je nu hashtags op Instagram in een reactie plaatst of in het bericht zelf: je mag er maximaal 30 gebruiken. Nu zijn er een aantal slimmeriken die er eerst 30 in het bericht zelf plaatsen en dan nog 30 in een eerste reactie. Zinloos, Instagram telt alleen de eerste 30 hashtags.

Een vriend of vriendin dan wat hashtags in een reactie laten plaatsen? Ook weer nutteloos, deze tellen namelijk niet meer mee. Alleen de eerste 30 hashtags tellen. En dit is gelijk iets om rekening mee te houden.

Sommige gebruikers reageren op jouw post met hun eigen hashtags, puur om naar hun eigen berichten te leiden. Wil je dit voorkomen dan gebruik je het maximaal aantal aan hashtags. Anderen kunnen dan met hashtags reageren wat ze willen, ze worden niet meer door Instagram geïndexeerd.

Een Instagram bericht met een vraag beginnen, heeft dat zin?

Je ziet steeds vaker Instagramberichten met een vraag beginnen of een vraag bevatten. Dit betreft bijna de helft van alle zakelijke Instagram berichten. Maar of het ook zin heeft? Nee, het vergroot in ieder geval niet de betrokkenheid met het publiek of de volgers.

Waarom veel bedrijven of Instagrammers het dan toch doen? Omdat we allemaal geleerd hebben dat een gesprek met je publiek aangaan de betrokkenheid vergroot. Dat klopt ook maar niet wanneer je dit op Instagram doet. Wel wanneer je een gesprek met websitebezoekers aangaat. Stel je vraag dus in een blogpost op je website, niet op social media.

Storytelling op social media kun je ook beter laten

Jarenlang was storytelling op social media helemaal de hype. Vaak start het met een verhaal als “ik moest een vakantieboeken en twijfelde tussen Italië en Spanje. Beiden mooie landen, dit maakt de keuze nog lastiger. Vind jij het als ondernemer ook zo moeilijk om keuzes te maken? Als ondernemerscoach help ik jou hierbij”.

Storytelling zou een hechte band moeten scheppen. Bovendien is het de bedoeling dat jij jouw volgers iets laat beleven. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat storytelling ook ontzettend averechts kan werken. Het verhaal leidt dan teveel af van de daadwerkelijke boodschap. Bovendien gebruiken sommige Instagram accounts niets anders dan storytelling. Dit wekt uiteindelijk verveling of irritatie op.

Zichtbaar op Instagram

Wil je goed zichtbaar zijn op Instagram? Denk dan goed over je post na. Deze is bij voorkeur niet te lang, kortere berichten vergroten de interactie. Wees ook kritisch over het gebruik van hashtags. Deze moeten specifiek op de doelgroep zijn afgestemd.

Heb je moeite met zichtbaar zijn op Instagram? Schakel hulp in. Ontvang Instagram berichten die perfect bij jouw afbeelding of video passen. Inclusief relevante en populaire hashtags. Vraag gerust meer informatie aan.