Prijsafspraken tussen tekstschrijvers: het mag niet!

Bijgewerkt: 9 augustus 2021

Als tekstschrijver bepaal ik zelf mijn tarieven. Tenminste, dat dacht ik. Totdat ik door een andere tekstschrijver op mijn tarieven werd aangesproken. Ik zou te goedkoop zijn en hiermee de markt kapotmaken. Hij zei het nog net niet maar tussen de regels door hoorde ik dat hij het liefst prijsafspraken zou maken. Maar dat mag niet!

Grote verschillen in tekstschrijver tarieven

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je betaalt een tientje of € 200 voor een paar schoenen. Het is vaak de kwaliteit maar ook de bekendheid van het merk dat de prijs bepaalt. Bij tekstschrijvers is dit niet altijd zo. Natuurlijk zal de beginnende tekstschrijver een lager tarief hanteren dan zijn ervaren collega. Maar aan de prijs zie je niet altijd welke kwaliteit je krijgt.

Hierdoor zie je grote verschillen in de tarieven van tekstschrijvers. De een gaat voor € 10 aan de slag terwijl de ander € 250 voor een blog vraagt. Die grote verschillen in prijzen zorgen ook voor jaloerse blikken, wanhoop en soms zelfs woede.

Nergens is de concurrentie zo groot als tussen tekstschrijvers

Ik heb al heel wat baantjes gehad. Van kledingverkoopster tot bloembindster en administratief medewerker. Als ondernemer heb ik een hondentrimsalon gehad en hou ik me nu volledig bezig met het schrijven van teksten. Het heeft jaren geduurd voordat ik echt wist wat ik wilde. Noem mij een laatbloeier. Schrijven doe ik wél al sinds mijn kinderjaren.

Natuurlijk, winkelondernemers hebben het wel eens over de prijzen van de concurrent. En ook als hondentrimster keek ik wel eens naar de prijslijst van trimsalons bij mij in de buurt. Maar nooit maar dan ook nooit gingen we hierover met elkaar in discussie. Het was gewoon zo, klaar. Je had je eigen klantenkring en stond de ander niet in de weg.

Opvallend is dat de concurrentie tussen tekstschrijvers ontzettend groot is. Ik zie frustrerende, jaloerse en zelfs woedende berichten op Twitter, in speciale Facebookgroepen en op websites voorbijkomen. Geloof me, nog nergens heb ik zoveel frustratie met betrekking tot concurrerende prijzen als tussen tekstschrijvers gezien.

Het effect van kartelvorming

Prijsafspraken, je noemt het ook wel kartelvorming. Hierbij maken twee of meerdere bedrijven onderlinge prijsafspraken om de concurrentie te verminderen. Opdrachtgevers  kunnen niet langer rondshoppen en hebben dus weinig keus met betrekking tot de prijs die ze betalen.

Kartelvorming lijkt een mooie oplossing voor gefrustreerde tekstschrijvers, maar wat is hier het echte effect van? Er is in dit geval sprake van concurrentievervalsing. Opdrachtgevers zijn hier de dupe van, maar ook tekstschrijvers die niet meedoen aan deze prijsafspraken. Want deze laatste groep heeft het nakijken, maar alleen wanneer deze van een bepaalde groep opdrachtgevers afhankelijk is.

Zo reageren concurrenten wanneer je te goedkoop bent

Er was eens een bruine kikker die zijn geld verdiende met kwaakconcerten. Een groene kikker deed precies hetzelfde maar vroeg hier veel minder geld voor. De bruine kikker was hier zo boos om dat hij op Kwaaker, de social media onder de kikkers, een bericht plaatste. De groene kikker zou hartstikke vals kwaken.

De groene kikker begreep niets van deze aanval. Hij ging naar de bruine kikker toe en vroeg om uitleg. De bruine kikker gaf aan dat hij opkwam voor alle kikkers met hoge tarieven.

Voor de groene kikker was dit nog steeds onbegrijpelijk. Maar voor de bruine kikker een logisch gevolg van zijn frustratie. Via het bericht op Kwaaker had de bruine kikker gehoopt dat hij de groene kikker zo kon kwetsen dat hij nooit meer zou kwaken. De simpele gedachte van een simpele bruine kikker.

Geen prijsafspraken: dit is wat een tekstschrijver wél doet

Natuurlijk mag je als ondernemer een mening over de tarieven van een ander hebben. Die mening heb ik ook, maar het is aan de opdrachtgever of deze akkoord gaat met een bepaalde prijs. Ik maak zelfs handig gebruik van mijn reële tarieven door potentiële opdrachtgevers te laten zien wat ze kunnen besparen.

Maar wanneer je duurder bent dan je concurrent wordt het lastig om hiermee reclame te maken. Zo iemand moet ik op een andere manier verkopen. Een goede tekstschrijver heeft dan ook een mooi verhaal aan weetje te overtuigen. Die overtuiging ga ik jou niet geven. Je hebt me bovenaan in Google gevonden en wanneer je de tarievenkaart opvraagt zie je wat je betaalt. De keuze ligt bij jou.

Voordelige SEO teksten laten schrijven

Nu je hier toch bent en weet dat ik scherpe prijzen hanteer: wat kan ik voor jou betekenen? Heb je teksten, artikelen, blogs of iets anders voor je website nodig? Laten we het niet langer over prijsafspraken tussen tekstschrijvers hebben maar over prijsafspraken tussen jou en mij. Want dat mag wel. Vraag direct en vrijblijvende de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven