SEO op basis van No cure No pay

Bijgewerkt: 4 oktober 2022

SEO (zoekmachine optimalisatie) is noodzakelijk om je online concurrenten voor te blijven. En het is duur, soms schrikbarend duur. Grote bedrijven betalen makkelijk meer dan € 5000 per maand. Dat doen ze ook nog eens zonder hier wakker van te liggen.

Voor kleine ondernemers is dit budget niet beschikbaar. Daarom is er SEO op basis van No cure No pay. Je betaalt alleen wanneer het resultaat zichtbaar is. Dit klinkt geweldig, toch? Zo op het eerste oog wel, maar ik wil hier toch een kanttekening bij plaatsen.

Uitleg over No cure No pay

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Er zijn verschillende diensten die je op basis van No cure No pay kunt afnemen. Veel ondernemers zijn bekend met het incassobureau, dat ook vaak met No cure No pay werkt. Kan het incassobureau de factuur niet innen dan betaal je niets.

Zo werkt het ook met No cure No pay zoekmachineoptimalisatie. Je betaalt alleen voor diensten wanneer het resultaat zichtbaar is.

De voordelen van No-cure-No-pay SEO

Je wil als website eigenaar niet het risico lopen dat je teveel voor SEO betaalt. Van tevoren is het lastig inschatten hoe de website op zoekmachineoptimalisatie reageert. Hij kan binnen enkele maanden bovenaan in de organische zoekresultaten staan. Maar het kan ook dat de webpagina’s niet hoger scoren, waardoor zoekverkeer uitblijft.

Met No-cure-No-pay SEO ga je nauwelijks risico aan. Je betaalt pas de rekening wanneer de SEO-specialist of het online marketingbureau de doelstellingen heeft bereikt. Nog een voordeel is dat het marketingbureau geld binnen wil halen, en hierdoor extra hard zijn best voor je website doet.

Het addertje onder het gras

Tot zover klinkt dit geweldig, maar er zit wel een addertje onder het gras. Van tevoren worden er afspraken gemaakt over de doelstellingen. Het online marketingbureau kan bijvoorbeeld afspreken dat minstens één webpagina op de eerste SERP-pagina komt te staan.

Op zich is dit niet moeilijk te realiseren. Met goede content of veel linkbuilding is het zeker mogelijk om minimaal één pagina van je site in de top 10 van Google te krijgen.

Het probleem is dat je er niet veel aan hebt wanneer je webpagina nummer acht, negen of tien staat. Het levert minder dan 1% van het zoekverkeer erop. Maar omdat het marketingbureau de doelstelling heeft bereikt, krijg je de factuur voor je neus.

Een andere afspraak kan zijn dat je bij een toename aan organisch verkeer moet betalen. Ook dit is niet zo moeilijk te realiseren. Een schimmig SEO-bureau kan zelfs gebruik maken van geautomatiseerd of georganiseerd zoekverkeer.

Veel en verkeerde linkbuilding

Wist je dat Google zijn eerste rangschikking baseerde op het aantal backlinks dat een website ontving? Van hieruit is linkbuilding ontstaan. Tegenwoordig moet een linkprofiel er natuurlijk uit zien. Toch werkt het nog steeds om zoveel mogelijk (slechte) linkjes naar een website te leiden. Google trapt hierin en toont de website hoog in de organische zoekresultaten.

Het doel is bereikt en je mag de rekening betalen. Helaas is de hoge positie in Google van korte duur. Na wanneer Google het linkprofiel van je site nog eens bekijkt, ziet het dat je vals hebt gespeeld. Hierdoor zakt je website weer terug, en soms harder dan voorheen.

De linkjes worden achteraf verwijderd

Er zijn ook SEO bureaus die een groot netwerk aan blogsites hebben en dit zelf onderhouden. De blogsites worden gebruikt voor linkbuilding. Zodra je de rekening betaalt, worden de backlinks weer weggehaald.

Opzettelijk? Soms wel, maar soms ook niet. Een SEO-bureau kan ook met partijen samenwerken waarbij hij backlinks inhuurt. Die backlinks worden dan na enkele weken tot maanden offline gehaald.

Dit zijn allemaal mogelijke praktijken die jou kunnen overkomen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat elk online marketingbureau of SEO specialist op deze manier werkt. Gelukkig zijn er ook een hoop betrouwbare partijen.

No-cure-No-pay SEO: wel of niet doen

Het is niet zo dat zoekmachine optimalisatie op basis van No-cure-No-pay per definitie slecht is. Het is vooral belangrijk om hier duidelijke afspraken over te maken. Laat je niet afschepen met afspraken zoals:

  • Minstens één webpagina op de eerste pagina van Google
  • Binnen 6 maanden op positie 1-5
  • Een stijging in organisch verkeer
  • Stijging in conversiepercentage

Dit soort afspraken zijn heel vaag, want je weet niet of de resultaten ook na drie of zes maanden nog aanwezig zijn. Daarom is het belangrijk om wat dieper op de afspraken in te gaan. Wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer je de rekening hebt betaald en je website binnen een half jaar weer flink daalt?

En wat betekent een afspraak met betrekking tot stijging in organisch verkeer of conversiepercentage? Gaat het hier om een eenmalige stijging, of moet dit minimaal een jaar lang aanhouden? Wees heel voorzichtig met het aangaan van No-cure-No-pay SEO en laat je zeker niet om de tuin leiden.

We werken niet met vreemde constructies

Met goed behaalde resultaten vinden we het niet nodig om op basis van No-cure-No-pay te werken. Onze inspanningen zijn altijd maximaal. SEO-garantie kunnen we niet geven, want niets is zo veranderlijk als Google (en het weerbericht).

Content vormt het belangrijkste onderdeel van SEO. Je neemt net zoveel content als nodig is of binnen je budget ligt. Je zit niet aan contracten vast: vrijheid blijheid. Met betrekking tot andere SEO-onderdelen werken we met een overeenkomst van minimaal zes maanden. Dit komt omdat zaken zoals technische optimalisatie en linkbuilding niet binnen één maand gerealiseerd zijn.

Heb je hier vragen hierover of wil je meer over de tarieven weten? Neem gerust contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven