Google images gebruiken (zoeken/ search)

Gevonden worden binnen Google images of afbeeldingen via deze zoekmachine vinden. Google images wordt steeds belangrijker. Niet alleen voor het zoeken en vinden van afbeeldingen, ook brengt het je tot waardevolle of informatieve content. Voor bedrijven is het dan ook zaak om goed vindbaar te zijn binnen Google afbeeldingen.

Zoekmachine voor afbeeldingen

De naam Google images zegt het natuurlijk al: dit is een zoekmachine voor afbeeldingen. Het brengt contentmakers en zoekers samen. Google images biedt interessante kansen voor bedrijven en websites. Wie bovenaan binnen Google afbeeldingen verschijnt ontvangt namelijk het meeste zoekverkeer.

Hoe gebruik je Google images? Hieronder een uitleg over de werking van Google afbeeldingen en hoe je aan een goede positie in deze zoekresultaten komt.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Google images search gebruiken

Het basisprincipe van Google images is eenvoudig: relevante afbeeldingen zijn gekoppeld aan bepaalde zoekopdrachten. Wie bijvoorbeeld in de Google zoekmachine de zoekterm “kerstboom” invoert en naar de optie afbeeldingen gaat ziet direct een hoop afbeeldingen van kerstbomen verschijnen.

Zoeken op afbeeldingen speelt vooral in op het visuele aspect van zoekopdrachten. Mensen nemen steeds minder tijd voor het lezen van hele lappen tekst. Wil je inspiratie voor een mooie kerstboom dan zoek je niet een blogartikel hierover maar naar afbeeldingen van die kerstboom. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden.

Hoe bepaalt Google de ranking?

Afbeeldingen van kerstbomen staan bovenaan binnen Google images. Wanneer je wat verder door scrolt dan zie je ook andere kerstplaatjes tevoorschijn komen. Hoe kan het dat Google de meest relevante afbeeldingen bovenaan plaatst?

Hiervoor is de hulp van de webmaster (website-eigenaar) nodig. Deze geeft een beschrijvende titel aan het plaatje mee. Maar is er is ook nog zoiets als een alt tag: een korte omschrijving van de afbeelding. Een alt tag helpt zoekmachines om te begrijpen waar de afbeelding over gaat.

Afbeeldingen herkennen

Google kan heel goed de link tussen de omschrijvende tekst en de zoekvraag leggen. Kan Google afbeeldingen herkennen zonder beschrijvende tekst? Ja, dit lukt deze zoekmachine steeds beter. Hierbij legt Google de vergelijking tussen bestaande afbeeldingen met omschrijving en afbeeldingen zonder omschrijving.

Google ontwikkelt herkenning software waarmee het niet alleen voorwerpen maar ook dieren en menselijke gezichten kan herkennen. De zoekmachine voegt labels aan de afbeeldingen toe. Met deze labels laat Google weten wat het allemaal herkend heeft. Dit labelen gebeurt vooralsnog alleen binnen Cloud Vision AI.

Google images: kansen voor bedrijven

Veel bedrijven richten zich op een goede ranking in de organische zoekresultaten. Begrijpelijk, een eerste positie in Google levert namelijk veel zoekverkeer (ongeveer 24%) op. Met een eerste positie en een maandelijks zoekvolume van 50.000 kan een website op die zoekterm dus makkelijk 12.000 bezoekers per maand binnenhalen. Meerdere hoge posities in Google leveren logischerwijs nog meer websitebezoekers op.

Helaas laten veel bedrijven Google images links liggen. Een gemiste kans want wie binnen Google images bovenaan staat ontvangt ook aardig wat extra zoekverkeer. Het mooie is dat dit gratis websitebezoekers oplevert. Waarom zou je hier geen gebruik van maken? Laat deze kans dus niet liggen: ontdek hoe je bovenaan binnen Google images verschijnt.

Afbeelding bij een tekst plaatsen

Het begint met het plaatsen van een goede afbeelding bij een tekst of blogpost. Natuurlijk is het belangrijk dat de afbeelding goed aansluit bij de inhoud van de tekst. Gaat het bijvoorbeeld over de witte haai dan plaats je hier een afbeelding van een witte haai bij, geen afbeelding van een kangoeroe.

Belangrijk: gebruik bij voorkeur unieke afbeeldingen. Veel websites gaan voor (gratis) stockfoto’s. Dit is een makkelijke manier om aan afbeeldingen te komen maar je bent helaas niet uniek: veel websites bevatten dezelfde afbeelding. Dit kan het lastig maken om met je afbeelding bovenaan in Google images te verschijnen.

Titel en alt tekst

Dat is stap 1, nu door naar de volgende stap. Voorzie de afbeelding altijd van een titel. In dit geval “witte haai”. Zorg dat de titel binnen 1-3 woorden omschrijft waar de afbeelding over gaat.

Naast de titel heb je ook nog de alt tag. Met de alt tekst (alt = alternatieve tekst) geef je een omschrijving aan de afbeelding mee. De alt tekst is om twee redenen belangrijk:

  • Deze tekst wordt weergegeven wanneer de afbeelding niet kan worden geladen
  • De alt tekst laat zoekmachines weten waar de afbeelding over gaat

Hoog in Google images

Wie zich aan bovenstaande stappen houdt maakt een goede kans omhoog in Google images te verschijnen. Ik zet ze nog even voor je op een rij:

  1. Plaats een afbeelding bij je tekst
  2. Zorg voor een unieke afbeelding
  3. Voorzie de afbeelding van een titel
  4. Zorg voor een beschrijving (alt tekst)

Meer hoef je niet te doen. Het is nu aan Google om te bepalen hoe goed jouw afbeelding op een bepaalde zoekopdracht aansluit.

Verwijzingsverkeer bijhouden

Voorheen was het binnen Google Analytics mogelijk om verwijzingsverkeer van images.google.com te zien. Tegenwoordig bekijk je het zoek- en klik verkeer van Google images binnen Google Search Console. Ga hiervoor naar het prestatierapport en selecteer bij zoektype (dit staat standaard op Web) de optie afbeelding.

Je ziet de zoekopdrachten (zoektermen), het aantal vertoningen en aantal klikken. Ook is het mogelijk om op pagina’s, landen of apparaten te filteren.

Beter vindbaar in zoekmachines

Je weet nu hoe Google images werkt en waarom dit interessante kansen biedt voor bedrijven en webmasters. Toch blijft het belangrijk om met teksten hoog in zoekmachines te scoren. Dit levert namelijk meer zoekverkeer op dan alleen goed met afbeeldingen scoren.

Wanneer je zowel met teksten als afbeeldingen goed in zoekmachines scoort dan merk je met betrekking tot zoekverkeer deze gemiddelde verhouding:

  • 90% teksten
  • 10% afbeeldingen

Dit betekent dat wanneer je zowel binnen de organische zoekresultaten als images bovenaan scoort met de zoekterm “witte haai”, dat 90% van de zoekers via de zoekmachine zelf en de overige 10% juist via Google images binnenkomt.

SEO tekstschrijver inschakelen

Hulp nodig bij het creëren van goed geschreven teksten? Als SEO tekstschrijver houd ik mij met een goede positie in de organische zoekresultaten bezig. Wees net zo slim als jouw concurrent die bovenaan in Google staat en schakel een professionele SEO tekstschrijver in. Hoe je dit doet of wat het kost, dat regel je via de contactknop of neem per e-mail/telefonisch contact op.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.