Duplicate content – hoe erg is het?

Bijgewerkt: 23 juli 2021

Er bestaan nogal wat misverstanden over duplicate content. Het is niet zo dat je met dubbele inhoud direct uit de zoekresultaten verdwijnt. Wel kan het dat je slechter geïndexeerd wordt. Hoe erg is duplicate content en hoe voorkom je dit? Lees alles over dubbele inhoud op de website.

Uitleg over duplicate content

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Duplicate content wordt ook wel vertaald naar dubbele inhoud. Dit betekent dat er op verschillende webpagina’s dezelfde inhoud terug te vinden is. Dit kan binnen je eigen website zijn (interne duplicate content) maar ook via andere websites (extern).

Het probleem is dat Google twee webpagina’s met dezelfde inhoud tegenkomt. Omdat Google unieke zoekresultaten wil tonen moet het een keuze maken: één van de pagina’s wordt goed geïndexeerd. De andere pagina krijgt een slechtere indexering.

Hoe erg is duplicate content?

Vaak wordt gedacht dat duplicate content ontzettend slecht voor je SEO (zoekmachine optimalisatie) is. Je moet het niet zo zwart-wit zien, het is echt niet zo dat je uit de zoekresultaten verdwijnt. Wel is het zo dat je webpagina’s minder goed in Google en andere zoekmachines scoren. Het is vooral zoekmachine Google die naar de aanwezigheid van dubbele inhoud kijkt.

Nu je dit weet kun je gerust achterover leunen. Fout want je moet echt wel actie ondernemen. Ondanks dat duplicate content niet heel erg is wil je natuurlijk wel goed in zoekmachines blijven scoren. Daarom moet je duplicate content weghalen, al blijkt dit in de praktijk niet altijd makkelijk te zijn. Bijvoorbeeld wanneer anderen je teksten overnemen, dat krijg je niet zomaar weg.

Mijn teksten zijn gejat, is er dan sprake van dubbele inhoud?

Wanneer iemand anders je teksten overneemt en online plaatst dan spreek je van externe dubbele inhoud. Meestal ziet Google wel wie de eerste was. In de praktijk zal het dan ook zelden voorkomen dat de website met de gejatte teksten hoger in de zoekresultaten verschijnt.

Mocht dit toch gebeuren, dan kun je dit bij Google aangeven. Houd er wel rekening mee dat je een heel formulier moet invullen. Vervolgens is het afwachten wat Google hiermee doet.

Hoe voorkom je duplicate content?

Dat iemand anders je content overneemt is natuurlijk hartstikke vervelend. Wil je duplicate content voorkomen dan is het belangrijk om zelf ook geen teksten van anderen te nemen. Schrijf alle teksten zelf of laat deze door een professional maken. Wees voorzichtig met het in de hand nemen van goedkope (student) tekstschrijvers. Het is in het verleden al vaker voorgekomen dat juist deze groep plagiaat pleegt, waardoor je alsnog duplicate content op je website plaatst.

Verder kun je duplicate content voorkomen door een redirect in te stellen. Maar ook door gebruik te maken van de cannonical tag. Hiermee laat je zoekmachines weten wat de originele versie van een webpagina is. Je moet de canonieke URL (tag) zeker toepassen wanneer twee of meerdere webpagina’s dezelfde inhoud bevatten. Dit komt vaker bij webshops voor.

Hoe controleer ik op duplicaten in Google?

Vaak heb je zelf niet in de gaten dat er dubbele inhoud op je website aanwezig is. Door wekelijks met je website bezig te zijn weet je ook wat er gepubliceerd staat. Gelukkig zijn er wat tools om interne duplicate content te checken. Dit doe je bijvoorbeeld met Siteliner.

Dan heb je nog de externe dubbele inhoud, dit is wanneer jouw content op andere websites staat. Hoe controleer je op duplicaten in Google? Het beste kun je hier de tool CopyScape.com voor gebruiken. Plaats de link van je webpagina in het vakje en je ziet direct resultaten van duplicaten. Wanneer er geen duplicate content wordt aangetroffen dan zie je dit ook.

Een andere manier om te controleren op duplicaten in Google is door gebruik te maken van de zoekmachine zelf. Neem een gedeelte van de tekst uit je website over. Plaats dit in het zoekgedeelte van Google tussen aanhalingstekens. Bijvoorbeeld de zin “de symptomen van duplicate content zijn jeuk over de hele huid en slapeloosheid”. Door deze zin tussen aanhalingstekens te plaatsen zoekt Google naar exacte overeenkomsten.

Hoe stop ik dubbele SEO inhoud?

Soms gebeurt het dat de inhoud op je website via twee of meer unieke URL’s toegankelijk is. Je moet bij Google dan een voorkeurs-URL doorgeven. Hierboven heb je ook kunnen lezen dat je dit middels een canonieke tag doet. Hoe maak je een canonieke tag? Dit doe je via HTML oftewel het <head> gedeelte van je webpagina.

Voeg de volgende regel aan deze pagina toe:

<link rel = “canonical” href = “https://kiesmaar.nl/voorbeeld/”>

De URL in het voorbeeld hierboven vervang je voor de pagina die Google moet indexeren. Draait je website op WordPress? Dan kun je ook gebruik maken van de Yoast SEO plug-in. Ga naar de betreffende pagina en kijk onder het tabblad geavanceerd. Hier kun je de juiste URL invoeren.

Kun je 2 websites hebben voor hetzelfde bedrijf?

Is het bedrijf actief in verschillende landen dan maak je ook gebruik van verschillende talen op de website. Het is dan aan te raden om voor een meertalige website te gaan. Sommige bedrijven kiezen er juist voor om voor elk land een unieke domeinnaam te registreren. De originele content wordt dan naar de betreffende taal vertaald.

Op zich is dit geen probleem, deze websites concurreren niet direct met elkaar. Google kan ze uiteindelijk als duplicate content opmerken, al helemaal wanneer niet duidelijk is dat de verschillende websites bij elkaar horen. Een alternatief is het creëren van subdomeinen onder één gTLD (generic Top Level Domain. Hierbij kies je voor een domeinextensie die niet vasthangt aan een land, bijvoorbeeld .com, .org of .eu.

Wil je twee Nederlandstalige websites voor hetzelfde bedrijf? Bedenk dat deze twee websites met elkaar concurreren. Vaak wordt gedacht dat dit fout is, maar dat hoeft natuurlijk niet. Zolang je geen duplicate content toepast is dit een mooie manier om je kansen op een hoge positie in Google te spreiden. Aan de andere kant kost het je ook dubbel zoveel werk.

Duplicate content social media: is dit van invloed?

Ook op social media komt duplicate content voor. Niet alle social media verschijnt in de zoekresultaten. Openbare Facebookberichten zie je (soms) wel in Google verschijnen. Twitter berichten doen het ook redelijk goed, hoewel dit minder is dan vroeger. Instagram posts zie je amper in de zoekresultaten verschijnen, Pinterest Pins juist wel weer.

De invloed van duplicate content op social media is niet helemaal duidelijk. Er zijn genoeg bedrijven die een en dezelfde post op meerdere social media kanalen plaatsen. Zonder dat dit nadelig is voor de ranking. Wil je toch duplicate content op social media vermijden, houd je dan aan de volgende regels:

  • Schrijf voor elk kanaal een unieke post
  • Bij hergebruik van een post: formuleer hem anders
  • Verspreid de posts gelijkmatig op social media
  • Pas elk bericht naar het kanaal en de doelgroep aan

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven