Je website in Google krijgen en behouden

Veel (beginnende) webmasters vragen zich af hoe ze hun website in Google krijgen. Maar ook hoe je goed zichtbaar bent op Google. Heb je eindelijk een goede positie in de zoekresultaten, zak je plots weer weg. Je positie behouden is dus ook een hele kunst. Hieronder de 10 meest gestelde vragen over websites in Google krijgen en houden.

1. Hoe kom ik met mijn website op Google?

Wanneer je website online staat dan komen de zoekrobots van Google vroeg of laat vanzelf langs. Ze crawlen de website waarna deze geïndexeerd wordt. Dit betekent dat hij een plekje in de organische zoekresultaten krijgt. In het begin gaat het om een lage ranking, later kan dit stijgen.

Wil je dit proces versnellen en Google direct laten weten dat je website online staat? Meld je site dan bij de zoekmachine aan. Dit kan via deze link. Het is niet gezegd dat het indexeren dan sneller gaat.

Je kunt je website ook via de Google webmastertool aanmelden (Google Search Console). Hierbij is het belangrijk dat je de website verifieert. Aanmelden bij deze webmaster tool heeft als voordeel dat je toezicht houdt op de URL’s die geïndexeerd zijn.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

2. Is mijn website geïndexeerd door Google?

Om te zien of je website is geïndexeerd ga je naar de Google zoekmachine (google.nl). Typ in de zoekbalk het volgende in: site: www.domeinnaam.nl. Het gedeelte ‘domeinnaam.nl’ vervang je voor je eigen URL. In de zoekresultaten zie je de geïndexeerde webpagina’s. De volgorde is willekeurig. Het is dus niet zo dat het bovenste zoekresultaat de meeste bezoekers ontvangt.

3. Waarom zie ik mijn site niet in Google?

Helaas kan het voorkomen dat je jouw site niet in Google ziet staan. Waarom is dit? Waarschijnlijk gaat het om een gloednieuwe website. Deze is nog niet geïndexeerd, dit kan enkele dagen tot weken duren.

Het kan ook om een handmatige actie of penalty gaan. Dit gebeurt wanneer je de richtlijnen van Google (ernstig) overtreedt. Bijvoorbeeld verboden technieken gebruiken, andermans content kopiëren of backlinks kopen of ruilen. Soms staat de website na een handmatige actie flink lager in de zoekresultaten. Maar het kan ook gebeuren dat deze helemaal uit de zoekresultaten verdwijnt. I n het laatste geval is het heel lastig om dit weer ongedaan te maken.

4. Wat zorgt ervoor dat Google mijn website vindt?

Zoekmachine Google is ontzettend slim. Het vindt nieuwe en bestaande websites automatisch. Middels een sitemap maak je het crawlen (doorzoeken) van je website er een stuk makkelijker op. Zorg dat Google je website altijd kan vinden. Dien een sitemap via de Search Console in.

5. Hoe lang duurt het voordat website via Google te vinden is?

Natuurlijk wil je de website zo snel mogelijk in Google krijgen. Bij een nieuwe website duurt dit tussen de 5 en 25 dagen. Soms wat langer, het maximale ligt op 30 dagen (één maand).

Voeg je nieuwe pagina’s aan je bestaande website toe? Dan duurt het veel korter voordat de pagina via Google te vinden is. Gemiddeld duurt dit dan tussen de 3 en 7 dagen. Je kunt je URL ook via Search Console indienen.

Nieuwe pagina’s op de website biancawalraven.nl zijn bij het indienen van een URL binnen 5 minuten al in Google zichtbaar. Een en ander hangt dus van de populariteit van je website af. Bij minder populaire websites kan dit, zelfs na het indienen van de URL, toch nog 48 uur duren.

6. Hoe groot is de Google index?

Je bent echt niet de enige die snel en hoog in Google wil verschijnen. De Google index is ontzettend groot. Meer dan 40 miljard webpagina’s zijn via Google terug te vinden. Een enorme groei in vergelijking met het jaar 2000, toen stonden er in de Google index ongeveer 24 miljoen webpagina’s.

Dit betekent dat het internet in de tussenliggende periode enorm gegroeid is. Dit blijft ook in de toekomst gebeuren. De verwachting is dat we over enkele jaren al aan de 1 biljard webpagina’s zitten. Steeds meer bedrijven gaan online, hierdoor breidt het internet zich steeds verder uit.

7. Hoe vaak wordt Google gecrawld?

Het is niet dat Google gecrawld wordt, nee ze crawlen zelf. Google doet dit dagelijks. Het doorloopt bestaande maar ook nieuwe webpagina’s en zoekt naar nieuwe of aangepaste content. Je kunt je voorstellen dat het niet mogelijk is om alle pagina’s dagelijks te doorlopen. Daarom heeft Google een algoritme ontwikkeld. Aan de hand van dit algoritme wordt bepaald hoe vaak een website of webpagina wordt gecontroleerd op updates.

Ook dit laat zien dat het belangrijk is om actief met je website bezig te zijn. Google crawlt actieve websites veel vaker. Een nieuwe webpagina of aangepaste pagina zou hierdoor ook eerder geïndexeerd worden.

8. Welke technologie gebruiken zoekmachines om websites te crawlen?

Het crawlen oftewel doorzoeken van webpagina’s gebeurt niet handmatig. Er wordt gebruik gemaakt van bots oftewel zoekmachine software. Soms worden deze bots ook wel spiders genoemd. Het gaat hier om een geavanceerde technologie die soms moeilijk te begrijpen is.

Allereerst wordt gekeken naar eerdere crawls. Bestaande websites hebben dus voorrang op het crawlen. Daarnaast kijkt de software naar ingediende sitemaps. Hierna beginnen de bots over het internet te zoeken. Een programma bepaalt welke sites aan de beurt zijn en hoeveel pagina’s er gecrawld worden. Het is dus niet zo dat de hele site onder handen wordt genomen. Hier komt het crawlbudget om de hoek kijken.

9. Wat is crawlbudget?

Het crawlbudget staat voor de hoeveelheid webpagina’s die Google scant (en dus ook indexeert). Met een hoog crawl budget profiteer je van een betere indexering. Helaas kun je geen crawlbudget kopen, dit moet je verdienen. Dit doe je aan de hand van een aantal zaken.

Ten eerste is het belangrijk dat robots toegang hebben tot de website. Dit regel je middels het Robots.txt bestand. Vermijd omleidingen (301 en 302) zoveel mogelijk. Dit geldt ook voor 404- en 410 fout pagina’s. Wanneer de zoekmachinebot deze tegenkomt gaat het van je crawlbudget af.

10. Hoe weet een zoekmachine waar je pagina over gaat?

Je hoeft een zoekmachine echt niet duidelijk te maken waar je pagina over gaat. Een goed geschreven webpagina toont deze informatie al. De zoekmachinebots halen informatie over de pagina uit de codes. Dit zijn HTML, PHP en andere websitetaal.

Wil je goed gevonden worden op een bepaalde zoekterm dan is het belangrijk om dit op de webpagina naar voren te laten komen. Dit doe je door belangrijke zoektermen in de tekst te verwerken. Dit klinkt makkelijker dan het is, want zelfs veel tekstschrijvers weten niet exact hoe dit werkt. Daarom behoren alleen de websites die op de eerste pagina van Google staan tot de betere.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.