Contentmarketing trends 2023

Iedereen heeft het over de kracht van contentmarketing. Daar is niks van gelogen want content is je sterkste hulpmiddel om op te vallen. Het zorgt ervoor dat je bedrijf of website onder de aandacht komt en meer klanten trekt. Hiermee verhoog je de omzet, iets dat tot je doelstelling hoort.

Voorkom het schieten met losse flodders. Het heeft geen zin om willekeurige content te creëren. Slechte of verkeerd gekozen content zorgt ervoor dat je lager in de organische zoekresultaten staat, of dat bezoekers je website voortijdig verlaten.

Wat is nieuw op het gebied van contentmarketing? Ik heb geen glazen bol en kan dus ook niet de toekomst voorspellen, anders zou mijn leven er heel anders uitzien . Maar ik kan wel mijn gedachten geven omtrent de contentmarketing trends van 2023.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Rekening houden met veranderingen

Ik raad een ieder aan om niet alleen nu maar ook in de toekomst rekening te houden met veranderingen in contentmarketing. Dit zie ik al sinds eind jaren 90 gebeuren, toen zoekmachine Google nog in de kinderschoenen stond. Door continu vooruit te denken is het mogelijk om je concurrenten voor te blijven.

Je kunt je afvragen waarom contentmarketing zo vaak verandert. Dit heeft met een verandering van doelgroepen te maken, maar ook met de devices waarmee we het internet bezoeken. Technische ontwikkelingen helpen mee aan een andere contentbehoefte.

Gesproken zoekopdrachten

Rond het jaar 2012 had ik het al over gesproken zoekopdrachten en dat deze in de toekomst zouden domineren. Je kunt ervan op aan dat gesproken zoekopdrachten in 2023 meer voorkomen dan ooit.

Hoe pas je hier je content op aan? Mensen die ingesproken zoekopdracht uitvoeren zullen meer woorden gebruiken. De zoekopdracht bestaat niet uit een of twee woorden maar uit een hele zin. Daarnaast stellen mensen veel vaker een vraag. Het is dan ook logisch om binnen je content antwoord te geven op de meest belangrijke vragen. Maar ook om rekening te houden met long-tail zoektermen.

Geen standaard zoektermenonderzoek uitvoeren

Nog steeds zijn er SEO’ers die een standaard zoektermenonderzoek aanbieden. Hierbij maken ze gebruik van een tool waar de halve wereld ook gebruik van maakt. Het gevolg is dat het onderzoek er exact hetzelfde uitziet als die van je concurrent. Je gaat hierdoor met dezelfde zoektermen aan de slag.

Doorbreek dit patroon en voer een zoektermenonderzoek vanuit logica en psychologie uit. Dit leidt tot vernieuwende artikelen, iets dat zeker tot de contentmarketing trends van aankomend jaar hoort.

Een community ontwikkelen

Via social media is het heel makkelijk om een netwerk op te bouwen. Het is de perfecte manier om in contact te komen met je doelgroep. Zet verschillende social media kanalen in om je doelgroep te informeren over je bedrijf, producten of diensten. Vermijd een te zakelijke insteek, houd het luchtig en geef antwoord op vragen. Voor je doelgroep is het vooral belangrijk dat je behulpzaam bent.

Social media biedt je ook de mogelijkheid om je website of webshop onder de aandacht te brengen. Bovendien helpt het bij het opbouwen van een linkprofiel. Tegenwoordig tellen links afkomstig van social media niet meer zo zwaar mee, maar alle kleine beetjes helpen. Al is het alleen maar om meer bezoekers op je website te krijgen.

Behulpzame content

Social media gebruikers willen dat bedrijven behulpzaam zijn, maar dit geldt natuurlijk ook voor een website of webshop. Publiceer interessante blogs met tips, weetjes of handleidingen. Zorg dat je content meerwaarde voor de bezoeker biedt. Hij heeft de moeite genomen om op je website te kijken, stel hem zeker niet teleur.

Inbound marketing toepassen

Inbound marketing is succesvoller dan outbound marketing. Probeer zeker niet kunstmatig je merk, product of dienst bij potentiële klanten voor te stellen. Je kunt je beter richten op het delen van content waar de klant naar op zoek is.

Voor sommigen is het lastig om dit te begrijpen of toe te passen. Ik leg het uit met behulp van Karel, die een kapotte smartphone heeft. Het scherm van zijn smartphone is gebroken en hij wil weten of hij dit zelf kan repareren. Via Google gaat hij op zoek naar de mogelijkheden. Hij komt op een website uit die laat zien hoe je zelf een scherm repareert. Omdat Karel dit artikel zeer behulpzaam vindt bezoekt hij ook het primaire platform van de site. Zo komt hij op de webshop uit en ziet daar een geweldige smartphone voor een goede prijs. Uiteindelijk besluit Karel om deze smartphone aan te schaffen.

Doordat de website Karel op een secundaire manier heeft geholpen, is hij bereid om het primaire platform te bezoeken. Inbound marketing verhoogt je verkoopcijfers.

Afbeeldingen, video’s en audio optimaliseren

Contentmarketing draait niet alleen om teksten maar ook om het visuele aspect. Je hebt niet voldoende aan een aantal goede SEO tekstschrijverers, je zult je ook moeten richten op het plaatsen van afbeeldingen, illustraties, video’s en audio.

Hoewel geschreven content het beste in zoekmachines scoort, help je de bezoeker door dit te ondersteunen middels afbeeldingen, video’s en audio. Het kost de bezoeker minder moeite om je content te begrijpen. Hij zal graag nog eens op je website terugkomen.

Gebruik maken van media is afhankelijk van de branche, niche en het onderwerp. Voor sommige websites werkt media juist averechts, omdat teksten een betere uitleg geven. Bedenk dus van tevoren of en hoe je media gebruikt en optimaliseert.

Eerst je eigen platform, dan externe kanalen

De wereldwijde storing van WhatsApp, Facebook en Instagram heeft veel ondernemers wakker geschud. Ze realiseerden zich dat ze niet afhankelijk moeten zijn van externe kanalen. Wanneer je content marketing toepast is het belangrijk om de aandacht eerst op je eigen platform te richten. Zorg dat je website of webshop technisch in orde is en de allerbeste content bevat.

Pas hierna kun je denken aan gastbloggen, het gebruik van social media en adverteren op andere websites, in zoekmachines of op social media. Dus: de content op je eigen platform is voor 100% in orde voordat je de focus ergens anders neerlegt.

Steek geen onnodige tijd in gastbloggen, tenzij het iets oplevert

Ik vind het geweldig om te zien dat andere tekstschrijvers veel tijd in gastbloggen steken. Ze delen hun kennis, ervaring of mening op concurrerende websites. Het levert ze nauwelijks iets op want ze communiceren niet met hun doelgroep maar met collega’s of concurrenten. Aan de andere kant hebben ze hierdoor minder tijd voor hun eigen website, wat mij weer de mogelijkheid biedt om sneller door te groeien.

Wees niet zo dom als sommige van mijn of jouw concurrenten. Steek alleen tijd in gastbloggen wanneer dit daadwerkelijk iets oplevert. Bijvoorbeeld geweldige backlinks (dofollow) naar je website waardoor deze hoger in Google komt. Of meer aandacht van potentiële klanten.

Wil je gastbloggen, probeer dan websites te vinden waar je doelgroep naartoe komt. Betaal liever niet voor je gastblog, Google vindt dit niet leuk omdat je dan aan kunstmatige linkbuilding doet.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.