De kosten blog laten schrijven – betaal je ook te veel?

Bijgewerkt: 19 september 2023

De kosten voor een blog laten schrijven zijn de laatste jaren aardig gestegen. Ga maar eens aan iemand uitleggen dat je drie keer meer voor blogs betaalt. Probeer ook maar eens te laten zien dat die duurdere tekstschrijver ook drie keer beter is. Dat zal je waarschijnlijk niet lukken. Je vindt het misschien niet leuk om te horen maar prijs geeft garantie op kwaliteit of een hoge positie in zoekmachines. Misschien betaal je al jarenlang teveel.

Meer weten over de kosten voor een blog laten schrijven en waarom duur niet gelijk goed is? Ga er maar eens voor zitten want ik heb je heel wat uit te leggen.

De tijd dat alles (en ook ‘n blog) nog goedkoop was

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Veel mensen denken dat de euro alles duurder heeft gemaakt. Nee hoor, de inflatie ligt sinds de invoering van de euro laag. Oké behalve sinds 2021, want toen werd alles fors duurder. En dat is het nog steeds.

Neem nou tekstschrijvers. Vroeger liet je een tekst van 500 woorden voor pak hem beet 50 gulden schrijven. Dat is omgerekend zo’n € 22,50. Een tekstschrijver verdiende hier aardig aan. Die tekst was binnen een uurtje geschreven en in die tijd was een uurtarief van € 22,50 natuurlijk heel wat.

Kosten blog laten schrijven werd eerst duurder en toen weer goedkoper

Opvallend is dat tot 2005 de tarieven van tekstschrijvers flink omhoog gingen. Ruim de helft van alle tekstschrijvers rekenden €75 tot € 100 per uur.

In de periode 2005 – 2015 gingen de tarieven juist weer omlaag. Toen hanteerde ruim de helft een uurtarief dat tussen de € 50 en € 75 lag.

Vanaf 2019 weer hoge tarieven

In 2019 stegen de tarieven weer flink . Kosten voor een blog laten schrijven? In de periode 2019/ 2021 moest de klant tussen de € 150 en € 200 afrekenen.

In 2023 betaal je vaak nog wel meer. Sommigen hebben het lef om 250 tot 300 euro voor een blog te vragen. Belachelijk toch? Het wordt tijd dat we hier iets aan gaan doen. Lees verder of vraag direct de tarievekaart aan, want ik ben klaar met al die dure aanbieders. Ondernemen of een website hebben moet voor jou betaalbaar blijven.

Van snelle tot langzame werkers

De grote verschillen in tarieven ligt hem voornamelijk in het werktempo. Je hebt snelle en langzame werkers. Een tekstschrijver die 4 uur over een blog doet behoort tot de langzame werkers. Met een uurtarief van € 60 betaal je dus viermaal € 60 is € 240.

Gelukkig heb je ook sneller werkers. Iemand die in een uurtje klaar is betaal je eenmaal het uurtarief van € 60. Of welk uurtarief die persoon ook hanteert.

Waarom doet iemand zo lang over een blogpost?

Je kunt je afvragen waarom iemand zo lang over het schrijven van een blog doet. Zit hier misschien de lunch bij of een uitgebreid toiletbezoek? Dat zou kunnen. Maar het kan ook dat de tekstschrijver in kwestie misschien wel een kwartier bezig is met het bedenken van de eerste zin.

Schrijven, schrappen, het hoort volgens veel tekstschrijvers allemaal erbij. Maar een goede tekstschrijver hoeft eigenlijk alleen maar te schrijven en niet te schrappen. Alles staat in één keer goed op papier (of op de computer). Dat blijkt in de praktijk knap lastig te zijn.

Dat iemand langzaam werkt, dat kun je die persoon niet kwalijk nemen. Maar dat hierdoor de kosten voor een blog laten schrijven omhooggaan, dat is het logische gevolg.

Drie keer duurder is drie keer beter?

Stel je de volgende situatie voor. Je werkgever wil de bedrijfswebsite onderhanden nemen. Hier is een tekstschrijver voor nodig en aan jou de taak om die te vinden. Je hebt er twee gevonden: Bob en Hans. Zet ze maar eens naast elkaar.

Links staat Bob, hij is een goede tekstschrijver maar niet de allersnelste. Bij Bob betaal je € 240 voor een blogpost van 600 woorden.

Rechts staat Hans. Ook een prima tekstschrijver en hij werkt lekker door. Wanneer je een blogpost van 600 woorden door Hans laat schrijven dan betaal je € 75.

Bob’s website ziet er wel aardig uit dus je stelt Bob aan je werkgever voor. Deze vertrouwt op jouw zoektocht en huurt Bob gedurende een maand in. Ondertussen komt je werkgever in contact met Hans en ontdekt dat Hans drie keer goedkoper is.

Je werkgever roept je op het matje. “Bob is drie keer duurder dan Hans, maar is hij ook drie keer beter?” Je kijkt je werkgever een beetje verbaasd aan. Goh, daar had je helemaal nog niet over nagedacht.

Is Bob echt drie keer beter dan Hans?

Laat zowel Bob als Hans een aantal blogs schrijven. In veel gevallen scoren de blogs van beide tekstschrijvers net zo goed in Google. Maar de kans is ook aanwezig dat de blogs van Hans veel beter scoren. Bob is dus drie keer duurder dan Hans maar echt niet drie keer beter. Stiekem is Hans zelfs beter! Een voorbeeld dat vaker voorkomt dan je denkt. Laat je dus niet door de prijs leiden maar kijk óók wat de investering oplevert.

Maar niet te kort door de bocht, hé? Want als er ergens staat “kijk niet naar wat het kost maar wat het oplevert”, dan WEET je dat zo iemand duur is.

Kosten blogs laten schrijven: wees slim

Hoe weet je nu of je voor de beste tekstschrijver kiest? In ieder geval niet door naar de tarieven te kijken. De vlieger ‘goedkoop is duurkoop’ gaat bij tekstschrijvers vaak niet op. Tenzij de kosten voor een blog laten schrijven onder de € 50 liggen, dan wordt het wel spotgoedkoop. In dit geval zal de kwaliteit ook een stuk lager liggen, maar dat hoeft dus niet!

Je bent slim. Dat weet ik anders was je niet op deze website uitgekomen. Bovendien ben je ook zo slim geweest om al tot hier door te lezen. Ik heb je wel door!

Eigenlijk ben je zo slim dat ik je niet hoef uit te leggen dat je, voordat je een tekstschrijver inschakelt, deze helemaal doorlicht. Je wil hoog in Google staan middels blogs of teksten? Dan kies je voor een tekstschrijver die zelf ook hoog in Google staat. Of waarvan de website heel veel bezoekers ontvangt.

Zo doen de websites van Bob en Hans het

We nemen de websites van Bob en Hans er even bij. Je weet wel, Bob is drie keer duurder dan Hans.

Open een tool als Ahrefs of SEMrush. Wanneer je hier af en toe gebruik van maakt dan is dit gratis. We bekijken via de tool hoeveel maandelijkse bezoekers de websites van Bob en Hans krijgen. Maar dan wel bezoekers uit zoekmachines (organisch).

Bob ontvangt maandelijks 150 bezoekers. Hans trekt met zijn website maandelijks 20.000 bezoekers. Conclusie: Hans is volgens Google veel beter dan Bob, maar Bob is drie keer duurder dan Hans.

Waarom het mij raakt

Van bovenstaand verhaal kan ik best emotioneel worden. Niet letterlijk hoor, ik huil geen tranen met tuiten. Maar het raakt me wel. Omdat veel bedrijven stiekem veel te veel betalen voor een blog die niets oplevert.

Heb je al eens bedacht waarom concurrerende websites het beter doen? Het antwoord is heel simpel: deze websites schakelen Hans in. Terwijl jij nog steeds je blogs door dure Bob laat schrijven.

Ik ben Hans, of toch Bianca?

Wat jij nodig hebt is een Hans. Niet een Bob, want dat kost je klauwen met geld en het levert minder op.

Ik ben jouw Hans. Nou ja, eigenlijk heet ik Bianca maar als je Hans wil zeggen dan mag dat ook. Voor het eindresultaat maakt dat niet uit. Ik schrijf zeer goede SEO blogs, artikelen, homepages, nieuwsberichten en andere teksten voor het internet.

Laat je verrassen en vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven