Hoe citymarketing een stad of dorp op de kaart zet

Het lijkt misschien vreemd om een stad of dorp de profileren, maar het kan meer publiek en toeristen aantrekken. Citymarketing gaat niet alleen over het onder de aandacht brengen van een stad of dorp maar bijvoorbeeld ook een wijk, winkelstraat of winkelcentrum.

Citymarketing wordt voornamelijk door verenigde winkeliers toegepast, maar ook door wijkbewoners en gemeenten. Het is de ideale manier om een bepaald gebied te promoten.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het doel van stadsmarketing

De benaming stadsmarketing (Nederlands) of citymarketing (Engels) doet vermoeden dat het om het promoten van een stad gaat. Dat was in de basis ook zo bedoeld. Al helemaal toen er steeds meer steden en winkelcentra bijkwamen.

Tegenwoordig is citymarketing heel lokaal gericht, waardoor het ook mogelijk is om bijvoorbeeld een attractie of basisdienst te promoten.  Denk maar eens aan het vervoersbedrijf in een grote stad, een museum of een dierenpark. Maar ook een winkelcentrum of een foodhal.

Toerisme aanmoedigen

Toerisme bevorderen is niet zo makkelijk als gedacht. Er is namelijk veel concurrentie en bezoekers bepalen zelf waar ze hun geld aan uitgeven. Wil je nieuwe bezoekers naar je stad, dorp, winkelcentrum of attractie trekken? Via internet is er veel mogelijk.

Het begint allemaal met het opstellen van een marketingplan. Hierbij is het belangrijk om te kijken wie of wat de doelgroep is. Gaat het bijvoorbeeld om een speeltuin, dan zullen senioren en pubers niet zo snel tot de doelgroep behoren. Eindhoven trekt winkelend publiek aan en Amsterdam moet het veel van buitenlandse toeristen hebben.

De tweede stap is bekijken wat de stad, de locatie of de attractie zo uniek maakt. Er moet iets zijn dat de interesse bij toeristen opwekt.

Soms helpt het om een enquête onder bezoekers of toeristen te houden. Dit geeft inzicht in de verbeterpunten en hoe je de wensen van toeristen nog beter tegemoet komt.

Marketing, dit is het promoten van de stad of bijvoorbeeld de attractie, kan via de eigen website, een hoge positie in Google, social media, nieuwsbrieven, adverteren en nog veel meer.

Citymarketing voor winkeliers

Voor winkeliers is citymarketing zeer interessant. Wanneer meerdere winkeliers zich verenigen is citymarketing zeer effectief en betrekkelijk goedkoop. Denk maar eens aan winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht, dat een eigen website heeft en de promotie van het winkelcentrum verzorgt. Of de website iamsterdam, dat de promotie van het winkelcentrum van Amsterdam op zich neemt.

Middels citymarketing is het mogelijk om het winkelcentrum of de winkelstraat zo goed mogelijk te profileren. Dit trekt nieuw publiek aan, en dat is goed voor de omzet van alle winkeliers.

Meestal vindt die promotie via adverteren, social media en specifieke websites plaats. Soms via de lokale televisie- of radiozender. Hoe dan ook, citymarketing voor winkeliers is al jarenlang effectief gebleken.

Publiek aantrekken tijdens een sportevenement

Niet iedereen weet dat citymarketing ook geschikt is voor de promotie van een sportevenement. Denk maar aan een belangrijke voetbalwedstrijd, een dressuurwedstrijd of een veel groter sportevenement.

Bijvoorbeeld het EK 2022 in Qatar. Dit land heeft ruim van tevoren aan citymarketing gedaan. Zonder deze marketing waren er ook liefhebbers op de stad afgekomen, maar door die extra promotie heeft Qatar zich goed op de kaart weten te zetten. Het is niet zomaar dat steden graag het EK of WK, de Olympische Spelen of de Formule 1 willen organiseren.

Het land of de locatie waar een belangrijk sportevenement wordt gehouden kan hier flink van profiteren. Niet alleen de gemeente zelf maar ook de horeca en de winkeliers. Citymarketing heeft dus bijna altijd een positieve invloed op het toerisme en de omzet van bedrijven. En dat is waarom city marketing ook voor sportevenementen geschikt is.

Organische citymarketing

Je hebt strategische en organische city marketing. Een goed voorbeeld van organische citymarketing is de stad Jeruzalem. Het is een van de oudste steden ter wereld en wordt gezien als de heilige stad voor het Jodendom, christendom en islam. Deze stad trekt jaarlijks miljoenen mensen aan, voornamelijk voor bedevaarten.

Strategische marketing kom je ook vaak tegen. Denk maar eens aan Amsterdam dat zichzelf op verschillende manieren promoot. Bijvoorbeeld de website iamamsterdam.com, dat als doel heeft om de reputatie van de stad Amsterdam te verbeteren.

Organische citymarketing regelt zich vaak vanzelf, hoewel er in het begin wel wat reclame of publiciteit nodig heeft. Strategische stads marketing kost meer energie, tijd en geld. Toch kan dit zeer effectief zijn en meer toeristen aantrekken, wat natuurlijk weer geld in het laatje brengt.

Wat kost het toepassen van citymarketing?

Is citymarketing duur? Zoals met alles geldt: je kunt het zo duur maken als je zelf wil. Lokale citymarketing is mogelijk vanaf € 250. Denk hierbij aan de promotie van een lokale sportwedstrijd. Maar wanneer je het bijvoorbeeld over de promotie van een winkelcentrum hebt, dan moet je al wat groter denken.

Gaat het om citymarketing met betrekking tot een stad of dorp, dan kunnen de kosten hiervoor veel hoger liggen. Meestal begint dit vanaf € 3000, maar kan oplopen tot tienduizenden euro’s. Je moet dan al snel denken aan videocommercials die door het gemeentebestuur worden gefinancierd.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?