Voorbeelden van tips en tops

Bijgewerkt: 3 december 2022

Tips en tops geven komt steeds vaker op de werkvloer, maar ook op scholen voor. Het is een methode om goede feedback te geven, zonder de ander direct aan te vallen. De ander ontvangt positieve feedback, voelt zich krachtig en krijgt ook nog een tip om mee aan de slag te gaan.

Tips en tops zijn onmisbaar om richting collega’s, studenten, leerlingen of vrienden/familie te geven. Helaas is het vaak lastig om nuttige feedback te bedenken. In deze blog vind je een aantal tips en tops voorbeelden.

Het nut van feedback geven

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Is het echt nodig om feedback te geven? Ja, want het maakt de ander bewust van zijn of haar gedrag. Maar ook wat er goed of juist verkeerd gaat. Hierdoor kan de ander er rekening mee houden en verbeteringen doorvoeren.

Tops zijn altijd positief en gaan over iemands gedrag dat een positieve werking op de prestaties op de omgeving heeft.

Tips geven op de juiste manier weer hoe iemand zichzelf zou kunnen verbeteren, of ergens rekening mee moet houden.

De volgorde van tips en tops

Ondanks dat het tips en tops heet, is het gebruikelijk om eerst met de top(s) te beginnen. Dus wat iemand goed doet, of waar je blij van wordt. Hierna volgt de tip. Waarom voor deze volgorde is gekozen, blijft een beetje onduidelijk. Het zou veel logischer zijn om eerst een tip te geven en dan krachtig af te sluiten met een top.

Mocht iemand een beetje terugschrikken van de tip, dan zal de top de sterke kantjes er vanaf halen. Voor welke volgorde je kiest zal voornamelijk van de ontvanger afhangen. Is dit een gevoelig persoon, geef dan eerst de top en dan pas de tip. In alle andere gevallen gaat het om tips en tops (in die volgorde).

Wat voorbeelden van tips en tops

Tips en tops in de zorg, in een projectgroep, richting een collega of een scholier. Het blijft lastig om met goede feedback te komen. Om je te helpen vind je wat voorbeelden omtrent tips en tops.

Voor een collega of werknemer

Moet je tips en tops aan een collega of werknemer geven? Bekijk dan de voorbeelden:

Tops

  • Je bent altijd op tijd op het werk
  • Veel doorzettingsvermogen
  • Je straalt veel rust uit
  • Bereid om mee te denken over bedrijfsprocessen
  • Je werkt goed samen met collega’s
  • Je inzet wordt enorm gewaardeerd

Tips

  • Probeer je taken dezelfde dag af te hebben
  • Durf collega’s om hulp te vragen
  • Probeer je wat minder met andermans werk te bemoeien
  • Soms lijkt het alsof je niet serieus aan het werk bent
  • Zet je wekker wat eerder zodat je op tijd op het werk bent
  • Ruim aan het einde van de dag je bureau op

Tips gaat over het geven van feedback en is geen kritiek. Bij kritiek vel je een oordeel over iemand.

Tips en tops in de zorg

Binnen de zorg wordt ook veel aan tips en tops gedaan. Bijvoorbeeld richting collega’s of werknemers, maar ook voor patiënten of cliënten. Bekijk tips en tops voorbeelden in de zorg.

Tops

  • Je hebt een open uitstraling
  • Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen
  • Je gaat vriendelijk met patiënten om
  • De laatste tijd heb je veel inzet getoond
  • Je maakt vorderingen
  • Je weet problemen goed op te lossen

Tips

  • Houd je aan de gemaakte afspraken
  • Laat je niet ontmoedigen door wat anderen zeggen
  • Luister goed naar wat anderen vertellen
  • Trek aan de bel wanneer je de deadline niet gaat halen
  • Probeer anderen niet uit te lachen
  • Denk aan de hygiëne

Welke tips en tops je geeft, hangt natuurlijk van de ontvanger af en welke relatie je hiermee hebt.

Tips en tops voorbeelden voor op school

Zowel op basisscholen, voortgezet onderwijs als op universiteiten wordt veel met tips en tops gewerkt. Leerlingen vinden het vaak lastig om kritiek te ontvangen, met feedback om te gaan of feedback te geven. Daarom vind je hieronder voorbeelden voor schoolgerelateerde tips en tops.

Tops

  • Je bent nooit of zelden ziek
  • Altijd precies op tijd op school
  • Fijn dat je huiswerk bijna altijd af is
  • Je punten zijn het laatste trimester flink verbeterd
  • Je houding tegenover andere leerlingen is goed
  • Je bent behulpzaam

Tips

  • Lever je huiswerk op tijd in
  • Wanneer je iets niet snapt, vraag dan gewoon om uitleg
  • Probeer wat vaker met anderen samen te werken
  • Kom je te laat, bel dan even naar school toe
  • Meld het wanneer je gepest wordt
  • Kijk ‘s avonds welke schoolboeken je mee moet nemen, zodat je niks vergeet

Vooral tegenover jonge kinderen is het belangrijk om niet negatief te zijn. Tops zijn altijd positief, tips moeten een positieve lading hebben. Aan de andere kant moet het kind ook weten wat van hem of haar verwacht wordt.

De regels van feedback geven

Bij het geven van tips en tops oftewel feedback is het belangrijk om je aan een aantal regels te houden. Bijvoorbeeld dat het betrekking moet hebben op het gedrag of de werkhouding. Tips en tops hebben niks met het uiterlijk, iemands hobby’s of privéleven te maken.

Beide partijen halen voordeel uit de feedback. De ontvanger wordt blij van de tops, de gever ziet verandering wanneer hij tips geeft. Wanneer één partij benadeeld wordt, dan is dit geen goede feedback.

Verder moeten feedback altijd beschrijvend zijn, to the point en eventueel voorzien zijn van uitleg. De ontvanger moet ruimte krijgen om vragen te stellen, zodat alles duidelijk is.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven