Navigatiestructuur website: tips en voorbeelden

Bijgewerkt: 3 december 2022

Een duidelijke navigatiestructuur is onmisbaar voor bezoekers. Dankzij een goede navigatie vindt het publiek zijn weg op de website. Zou deze structuur niet aanwezig zijn dan jaag je meer dan de helft van de bezoekers weg.

Het is vaak lastig om de navigatiestructuur van de website op orde te brengen. IN dit artikel vind je enkele voorbeelden en hoe je dit toepast. Maar ook wat de voor- en nadelen zijn.

Het doel van een navigatiestructuur

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een navigatiestructuur laat zien verschillende pagina’s op je site met elkaar zijn verbonden. Het toont een organisatie, waardoor alles overzichtelijk blijft. Binnen veel websites kunnen sommige pagina’s alleen via een andere pagina worden bezocht, en niet via het hoofdmenu.

Het doel van een navigatiestructuur is dat bezoekers de juiste inhoud op je website vinden. Ruim 50% van de gebruikers vindt het lastig om het standaardmenu op de juiste manier in te zetten. Daarom is een navigatie zo belangrijk.

Hoe dit van invloed is op SEO

Een goed gestructureerde website is onmisbaar. Het vergroot de gebruikservaring van het publiek. Daarnaast is het belangrijk voor SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Wanneer je bezoekers helpt om op de juiste pagina terecht te komen dan ben je behulpzaam. Google en ook andere zoekmachines vinden behulpzame websites belangrijk.

Je merkt dat websites met een goede navigatie hoger in zoekmachines scoren. Natuurlijk gaat het niet alleen om de navigatie, want de inhoud speelt een veel grotere rol. Stel dat je een hele slechte navigatiestructuur op je website zou hebben, maar wel artikelen deelt die zeer kwalitatief zijn. Dan zou de kwaliteit van de artikelen ervoor zorgen dat je topposities in Google behaalt.

Maar wat nu wanneer je niet zo’n goede schrijver bent, en je teksten of blogs matig scoren? Dan kan een geoptimaliseerde navigatie ervoor zorgen dat je niet te diep wegzakt.

Navigatiestructuur voorbeelden

Er zijn drie verschillende navigatiestructuren. Leer deze drie van elkaar te onderscheiden, want dan weet je ook wat je op je website toe moet passen.

Wereldwijde navigatie

Het menu en de linkjes op de webpagina’s blijven altijd hetzelfde. Een goed voorbeeld van deze navigatie vind je op mijn website. Op welke pagina je ook zit, de navigatie blijft hetzelfde. Deze verandert dus niet.

Hiërarchische navigatie

Sommige websites kiezen voor een hiërarchische navigatie. Dit zie je bijvoorbeeld bij nieuwswebsites veel voorbijkomen. Het menu verandert, afhankelijk van de pagina waarop je zit. Hierdoor worden er plots subcategorieën onthuld. Maar wanneer je weer naar een andere pagina gaat dan kunnen die subcategorieën weer weg zijn.

Lokale navigatie

Als laatste heb je nog de lokale navigatie, hierbij gaat het om interne linkjes die op de webpagina’s zelf zijn opgenomen. De bezoeker kan meer informatie vinden door op een linkje te klikken. Maar deze linkjes staan niet in het menu en ook niet in de subcategorieën. Lokale navigatie kom je veel op blogsites gestegen. Daarnaast kiezen veel websites voor een combinatie tussen wereldwijde en lokale navigatie, net als ik doe.

Zo breng je de navigatie van een website op orde

Het is goed om, bij de bouw van een nieuwe website, na te denken over de navigatiestructuur. Het is de ruggengraat van je website en helpt je bezoekers om hun weg te vinden. Het helpt ook om hoger in zoekmachines te ranken.

Het menu is bij voorkeur vanaf alle pagina’s bereikbaar. Sommige sites tonen het menu alleen op de homepage, maar dit moet je zeker niet doen. Daarnaast moet het menu bovenaan de pagina staan, of meescrollen. Maar verstop hem niet in de footer.

Zet de belangrijkste categorieën in het menu. Hieronder kun je nog wat subcategorieën hangen. Wanneer je wat webpagina’s hebt die onmisbaar voor je bezoekers zijn, dan kun je die ook aan het menu toevoegen.

Het is belangrijk om het menu niet te vol te maken. Het moet voor bezoekers overzichtelijk blijven. Omdat je niet alle pagina’s in het menu op kunt nemen, maak je hoofdcategorieën en subcategorieën aan. Maar je zet ook lokale navigatie in. Let op: gebruik zo min mogelijk vervolgkeuzemenu’s. Wanneer iemand ergens op klikt gaat hij ervan uit dat hij op de juiste pagina uitkomt.

Zorg verder voor een zoekbalk op je website. Dit helpt bezoekers om de juiste content te vinden. Wil je de navigatie van je website op orde brengen, houd dan rekening met de volgende zaken:

  • Ga voor een goede bereikbaarheid
  • Voor mobiele apparaten maak je gebruik van het bekende hamburgermenu
  • Plaats het hoofdmenu aan de bovenkant van de website
  • Plaats het secundaire menu in de voettekst
  • Gebruik woorden die bij je doelgroep passen
  • Onderscheid navigatie van andere elementen door witruimte of andere kleuren

En het belangrijkste: houd het simpel. Gebruiksgemak is belangrijker dan creativiteit.

Wat maakt websites succesvol?

Het is niet zo dat de navigatiestructuur bepaalt of een website succesvol is. Voor succes is er veel meer nodig. Deze dingen staan aan de basis van succes:

  • Kwalitatieve teksten, artikelen of blogs delen
  • Weten wat de wensen van de bezoekers zijn
  • Goede gebruikservaring op de website
  • Aanwezigheid op sociale media
  • Wat anderen over je website vertellen

Je kunt een hoop doen om je website te promoten. Bijvoorbeeld gastbloggen, sociaal media, e-mail marketing en digitaal adverteren. Maar het belangrijkste blijft toch een hoge positie in Google en andere zoekmachines.

Een webdesigner inschakelen

Vind je het moeilijk om de navigatiestructuur van je website op orde te brengen? Schakel onze webdesigner in. Deze bekijkt de huidige navigatie en wat er eventueel anders kan. Uiteraard is het ook mogelijk om een geheel nieuwe website te laten bouwen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven