7 vragen die je aan een SEO bedrijf stelt

Bijgewerkt: 20 juli 2023

We leven in een tijd waarin nepgoeroes je misleiden zodat je veel geld bij hen uitgeeft. Veel SEO bedrijven komen met beloften dat ze je tegen een lage prijs helpen, zodat je bovenaan in zoekmachines staat. Geloof me, dit is enkel een manier om snel geld te willen verdienen.

Wil je een SEO-bedrijf of een online marketingbureau inschakelen? Onderstaande 7 vragen moet je absoluut aan het SEO bedrijf stellen. Dan weet je tenminste zeker of SEO-specialist of het bedrijf aan jouw verwachting voldoet. Dit kan je een hoop geld besparen.

Wat doet een SEO bedrijf?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een SEO-bedrijf houdt zich bezig met de online vindbaarheid van websites. Alles draait om zoekmachine optimalisatie. Voordat je onderstaande vragen aan het bedrijf stelt is het handig wanneer je weet wat SEO inhoudt. Ik geef je even in het kort een stoomcursus:

Een website is gemaakt voor de gebruiker en niet voor zoekmachines. Je gebruikt geen trucjes om hoger in de zoekresultaten te komen. Je ontwikkelt en beheert een website alsof er geen zoekmachines bestaan. Maar: je website bevat wel goede kwaliteit content met betekenisvolle titels. Soms plaatsen websites een link naar jouw website toe, maar alleen omdat ze dit zelf willen en niet omdat je hiervoor betaalt.

Goed, dit was heel in het kort wat SEO is zonder hier misleidende technieken voor te gebruiken. Dan nu aan de slag met de vragen die je aan een SEO bedrijf stelt.

1. Hoe lang doe je dit al?

Als het goed is ben je op zoek naar iemand met een paar jaar ervaring. Je hebt er niks aan wanneer een SEO-specialist nog maar enkele weken bezig is. SEO-dingen veranderen continu. Iemand met weinig ervaring is niet op de hoogte van dit soort veranderingen.

Het inhuren van een SEO-bedrijf is erg moeilijk. In het beste geval gebruikt het bedrijf de juiste technieken waardoor je positie in de zoekresultaten verbetert. Ook levert dit meer leads en omzet voor jouw bedrijf op.

Helaas zijn er veel nepgoeroes actief, of noem het de SEO-cowboys. Ze willen op een snelle manier geld verdienen. Meestal doen ze dit door black-hat SEO-technieken toe te passen. Hierdoor scoor je tijdelijk hoger in de organische zoekresultaten. Je bent blij en betaalt de rekening. Maar uiteindelijk zag je flink in de zoekresultaten weg. In sommige gevallen mocht je zelfs door Google afgestraft, en verdwijnen je pagina’s uit de indexering. Helaas kun je dit niet meer op de nepgoeroe verhalen.

Vraag dus zeker hoe lang zo iemand zich al bezighoudt met online marketing, en met name op het gebied van SEO. Geloof iemand niet op zijn of haar blauwe ogen is zoek op het internet naar reviews of verhalen van het bedrijf.

2. Welke SEO technieken gebruiken jullie?

Op deze vraag moet je altijd stellen. Enerzijds wil je weten welke SEO-technieken het bedrijf gebruikt. Anderzijds is dit een goede vraag om te achterhalen of ze ook voldoende kennis in huis hebben. Wanneer je deze vraag stelt, zou je op zijn minst de volgende antwoorden moeten krijgen:

  • Technische problemen van de website oplossen
  • Website mobielvriendelijk maken
  • Technische SEO analyse
  • Zoekwoordenonderzoek
  • Contentmarketing
  • Linkbuilding

Wanneer een SEO-bedrijf niet alle SEO-technieken gebruikt, is het in ieder geval geen full service SEO-bedrijf. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn want je hebt niet alle onderdelen van SEO nodig.

Kijk vooraf waar je behoefte ligt. Contentmarketing is het belangrijkste onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Zonder content is je website leeg, waardoor je geen verkeer aantrekt. Veel bureaus schrijven omtrent niet zelf, maar schakelen hier een externe SEO tekstschrijver voor. Alleen de grote bureaus hebben een tekstschrijver in dienst.

Het maakt niet uit of het bureau een externe tekstschrijver inschakelt, of er een in dienst heeft. Het gaat om de kwaliteiten van de schrijver. Wanneer de kwaliteiten laag zijn, ga je echt niet hoger in zoekmachines ranken. En geloof me, sommige grote bureaus werken met goedkope en slechte schrijvers. Alles om geld te besparen.

3. Welke resultaten mag ik verwachten?

Er zijn een aantal SEO-bedrijven of online marketingbureaus die je lekker maken met SEO garantie. Dit klinkt verleidelijk, maar bedenk dat niemand jou garantie op een eerste positie in de zoekresultaten kan geven. Sta je eindelijk bovenaan, verandert Google zijn algoritme en zak je weer weg. Staar je dus niet blind op SEO garantie maar vraag welke resultaten je mag verwachten.

Moderne SEO vereist een goede strategie en veel ervaring. Veel bureaus bieden slechts één onderdeel van SEO aan, bijvoorbeeld linkbuilding. Of ze houden zich met veel dingen tegelijk bezig, zonder resultaat te boeken.

Het is helemaal niet gek om te vragen welke resultaten je mag verwachten. Houd er wel rekening mee dat niet iedereen een eerlijk antwoord geeft.

4. Kunnen jullie in het verleden behaalde resultaten aantonen?

Je weet het: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Toch is dit een goede leidraad waaraan je ziet wat je van het SEO bedrijf kunt verwachten. Ga niet uit van wat printscreens maar vraag toegang tot het Google account of iets anders waaruit de bewijzen aantoonbaar zijn.

Is dit niet mogelijk, vraag dan naar referenties. Maar wel referenties die je zelf kunt benaderen en die zeker geen directe link met het SEO bedrijf hebben (vrienden of familie).

Een andere goede indicatie is wanneer het bureau zelf hoog in de organische zoekresultaten scoort. Dit geeft aan dat ze weten hoe ze met zoekmachines om moeten gaan. Kijk hierbij niet naar de betaalde zoekresultaten (advertenties), want dit heeft niks met SEO te maken. Scoort het bureau op belangrijke zoektermen laag in Google of andere zoekmachines? Het is een signaal dat het bureau niet de nodige ervaring heeft.

5. Wat doen jullie wanneer het resultaat tegenvalt?

Alweer een goede vraag die je aan het SEO bedrijf stelt. Wat gebeurt er wanneer resultaat uitblijft of wanneer dit zwaar tegenvalt? Bijvoorbeeld omdat je website na een half jaar nog geen plek hoger in Google staat of zelfs flink is weggezakt.

Er zijn namelijk mensen die gebruik maken van zogenaamde black hat technieken. Dit betekent dat ze vals spelen om een website hoger in Google te krijgen. In het begin lukt dit vaak, maar na een tijdje heeft de zoekmachine dit in de gaten en verdwijnt de website uit de zoekresultaten. Wat doet het SEO bedrijf wanneer je niet hoger in Google komt te staan of wanneer je zelfs helemaal wegvalt?

Veel bureaus zullen je vertellen dat dit jouw eigen probleem is. Het is zo dat rankings niet gegarandeerd kunnen worden. Maar wanneer het bureau niet de juiste inspanningen verricht, mag je op zijn minst een compensatie verwachten. Wil het SEO-bedrijf hier niet in meegaan, zoek dan een ander om mee samen te werken.

6. Wat zijn de totale kosten?

Bij veel SEO bedrijven betaal je per uur. Dit is lastig, want je weet van tevoren niet hoe lang het bedrijf met jouw website bezig is. Vraag daarom naar de totale kosten. Natuurlijk is SEO iets dat je niet gedurende een weekje doet: je moet continu bezig zijn met het optimaliseren van je website. Vraag daarom niet alleen naar eenmalige kosten maar ook wat het je maandelijks of jaarlijks zou kosten.

Let goed op met SEO-pakketten. Ze lijken compleet, maar vaak ontbreken er toch belangrijke facetten. Zit content in het SEO-pakket, wees dan kritisch wanneer het op kwaliteit aankomt. De meeste SEO-bedrijven verdienen veel geld door een goedkope tekstschrijver in te huren, en de teksten tegen een prijs drie keer zo hoog, door te verkopen. Dat is natuurlijk niet verboden, maar omdat geld vooropstaat wordt er niet naar kwaliteit gekeken. Dat is ten nadele van jouw website.

7. Wat betekent ‘succes’ voor jullie?

Is een strikvraag die je altijd aan het SEO-bedrijf moet stellen. Veel van dit soort bedrijven heeft algemene doelen voor ogen. Bijvoorbeeld hogere rankings, maar ze vertellen er niet bij hoe dit in de statistieken tot zijn recht komt. Wanneer je op een bepaalde zoekterm eerst op positie 98 stond, en nu op positie 94, dan heb je een hogere ranking te pakken. Maar in de praktijk koop je hier weinig voor.

Een goede professional houdt zich met jou doelen bezig. Het kan dat je meer verkeer naar je website wil aantrekken, leads genereren of juist lokaal vindbaar wil zijn. Bespreek met de professional wat jouw doelen zijn, en wat als succes kan worden aangemerkt.

Geen SEO-bedrijf inhuren? Dan wel een SEO tekstschrijver

Een SEO-bedrijf kost best wel wat, waarbij je niet zeker weet of deze ook resultaat behaalt. Dat is het lastige van zoekmachine optimalisatie. Past het inhuren van een SEO bedrijf niet binnen je budget of doe je veel dingen zelf? Je website technisch in orde krijgen of linkbuilding, dit zijn zaken die veel mensen zelf doen of op een later moment uitbesteden. Misschien ben je ook nog eens een goede schrijver en weet je met je teksten hoog in Google te verschijnen.

Wanneer je moeite hebben met het schrijven van goede SEO webteksten, dan help ik je hier graag bij. Hoe dit in zijn werking gaat of wat dit kost? Dat vraag je eenvoudig aan.

Uiteraard staat mijn team ook tot je beschikking voor linkbuilding, webdesign en nog veel meer.

Wat doet een online marketingbureau?

Hier heb ik een uitgebreid artikel aan gewijd. Wat een online marketingbureau doet lees je hier.

Hoeveel SEO bedrijven zijn er in Nederland?

Dit zijn er meer dan je denkt. Ik heb het onderzocht, het aantal vind je in het artikel aantal online marketingbureaus Nederland.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven