Wat doet een marketingbureau?

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond: marketingbureaus. Hartstikke leuk, maar wat doet een marketingbureau eigenlijk? Vandaag leg ik jou uit welke taken dit bureau heeft en hoe je op de kosten bespaart.

Aantal marketingbureaus in Nederland

Sinds 2014 zijn het aantal online marketingbureaus flink gegroeid. In het jaar 2014 waren dit er ongeveer 400. Vijf jaar later, in 2019, zijn er al meer dan 800 marketingbureaus actief. Exacte cijfers ontbreken, maar het is een inschatting op basis van de zoekresultaten in Google. Daarnaast zijn er ook wat marketeers die je niet direct in zoekmachines tegenkomt, simpelweg omdat ze moeite hebben met het vindbaar maken van hun eigen website. Of helemaal geen website hebben. Tja, je hebt goede en minder goede marketeers.

Wat doet een marketingbureau?

Een marketingbureau houdt zich bezig met het onder de aandacht brengen van websites.

Dit is een korte samenvatting van wat een dergelijk bureau precies doet. Hierbij kun je de taken in verschillende onderdelen opsplitsen:

Soms wordt hier contentmarketing aan toegevoegd, hoewel ik dit persoonlijk onder SEO vind vallen. Laten we eens gaan kijken wat SEO en SEA exact inhouden.

SEO – zoekmachine optimalisatie

Niets zo belangrijk als de online vindbaarheid van een website of webshop. Met meer dan 2 miljoen Nederlandse websites is het niet makkelijk om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Je moet het vaak opnemen tegen overheidswebsites of grote bedrijven met een hoog budget. Deze staan bovenaan omdat ze er veel geld aan uitgeven. Het marketingbureau helpt om de website hoger in Google te krijgen. Dit doen ze met de volgende trucjes of aanpassingen:

  • Linkbuilding
  • Content optimalisatie
  • SEO copywriting
  • Zoekwoordenonderzoek
  • Meten en analyseren van gebruiksvriendelijkheid
  • Technische verbeteringen
  • Laatste trends en ontwikkelingen toepassen

Vooral dat laatste is erg belangrijk, omdat zoekmachine Google regelmatig van strategie verandert. Na een Google algoritme update zie je een verschuiving in de zoekresultaten. Websites die eerst onderaan stonden verschijnen ineens bovenaan, terwijl goed scorende websites naar beneden verdwijnen. Het is aan het marketingbureau om te ontdekken waarom dit gebeurt en hoe de website weer opnieuw bovenaan in Google verschijnt.

Behaalde resultaten bieden dan ook geen garantie voor de toekomst. Daarom blijft zoekmachine optimalisatie een oneindig proces.

SEA – adverteren in zoekmachines

Typ iets in bij Google of Bing en je krijgt een hoop zoekresultaten voor je neus. Bovenaan zie je eerst een aantal advertenties, gevolgd door de organische zoekresultaten. SEA richt zich op dit soort advertenties die bovenaan in de zoekresultaten verschijnen.

Adverteren in zoekmachines is niet zo eenvoudig. Ten eerste moet de advertentie goed aansluiten op de zoekvraag. Ten tweede draait het toch allemaal om geld: degene met het hoogste budget wint de eerste positie in de advertentielijst.

Het verschil tussen SEO en SEA

Dit is het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA:

  1. SEO richt zich op de positie in organische zoekresultaten
  2. SEA richt zich op de positie in betaalde zoekresultaten

Wat doet een marketingbureau nog meer?

Je weet nu dat het marketingbureau zich bezighoudt met zoekmachine optimalisatie (organische en betaalde zoekresultaten). Als website hoef je niet alle diensten af te nemen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen linkbuilding of SEO copywriting toe te laten passen. Of je vindt adverteren juist het belangrijkste.

Wat doet een online marketingbureau nog meer naast SEO en SEA? Vooral de nieuwste trends op het gebied van websites volgen. Welk CMS systeem is populair of welke lay-out trekt de meeste bezoekers? Google ontwikkelingen zijn net zo belangrijk, daarom blijft de marketeer dit goed in de gaten houden.

Het online marketing bureau houdt zich ook bezig met Google penalty’s. Is jouw website om de een of andere reden afgestraft, dan vind je deze nauwelijks in de zoekresultaten terug. Het marketingbureau bekijkt de oorzaak en helpt met het opnieuw vindbaar maken van de website.

Kosten inhuren marketingbureau

Wat kost online marketing nu eigenlijk? De prijzen variëren van €500 tot meer dan €25.000. Zoekmachine optimalisatie is geen kwestie van een eenmalige actie, je moet continu aan de website blijven werken. Vooral het regelmatig toevoegen van nieuwe content is erg belangrijk. Teksten of artikelen zijn:

  • Van hoge kwaliteit
  • Voorzien van belangrijke zoekwoorden
  • Mogen geen fouten bevatten
  • De inhoud is relevant en informatief

Besparen op de kosten van het marketingbureau

Heb je een beperkt budget en wil je besparen op de kosten van het marketingbureau? Hieronder vind je wat besparingstips:

  • Breng de belangrijkste diensten bij een marketingbureau onder
  • Huur een externe SEO tekstschrijver in
  • Voeg zelf nieuwe content toe
  • Maak vaste prijsafspraken

Schakel geen verschillende marketingbureaus of SEO specialisten in. Je krijgt dan een overlapping van verschillende diensten waar je dubbel voor betaalt. Bovendien werkt elk online marketingbureau op zijn eigen manier. Waarom een externe tekstschrijver inhuren? Omdat het marketingbureau dit ook doet. Alleen de allergrootste bureaus hebben zelf een schrijver in dienst, in andere gevallen maken ze gebruik van een zzp’er.

Bespaar op deze kosten en neem direct contact met de SEO tekstschrijver op. Helaas hebben niet alle SEO tekstschrijvers verstand van zoekmachineoptimalisatie. Het beroep SEO tekstschrijver is namelijk geen beschermd beroep: iedereen mag zich zo noemen. Ook de analfabeet met zijn alcoholverslaving.

Gelukkig voor jou: ik heb voor verschillende grote marketingbureaus geschreven. Ik weet dus als geen ander hoe het schrijven van SEO teksten werkt. Mijn laatste tip: betaal marketingbureaus of tekstschrijvers nooit per uur maar spreek een vaste prijs af. Zo weet je waar je aan toe bent en betaal je nooit teveel.