Googwortel: als eerste in zoekmachines verschijnen

Bovenaan in Google staan levert een dagelijkse strijd tussen webmasters, SEO specialisten en tekstschrijvers op. Het grootste probleem is dat je continu met concurrenten in gevecht bent. Niet middels googwortel, een methode waarmee je gegarandeerd als eerste en enige in zoekmachines verschijnt. Het idee hierachter is dat je een zoekterm creëert die voorheen niet bestond.

Uitleg over googwortel

Je hebt in Google op de term ‘googwortel’ gezocht. Toen deze webpagina net online stond was het dit het eerste en enige zoekresultaat in Google, zie de afbeelding hieronder. Inmiddels kan dit veranderd zijn, maar je begrijpt nu het idee achter googwortel.

Googwortel is iets heel anders dan googlewhack. Bij googlewhack is er sprake van een zoekopdracht, bestaande uit twee woorden met maar één zoekresultaat. In het beste geval geeft Google dan ook aan dat het resultaat 1 – 1 (1 van 1) is. Een googlewhack moet altijd uit twee woorden bestaan die daadwerkelijk in het woordenboek voorkomen. Dit is bij googwortel anders het geval.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het idee achter googwortel

Wanneer je gebruik maakt van googwortel, dan bedenk je een nieuw woord dat nog niet in Google voorkomt. In dit geval dus googwortel, een samenstelling van Google en wortel. De wortel ligt in het bedenken van een nieuw woord dat vervolgens als eerste en enige in Google verschijnt.

Wat je met deze methode kunt

Waarom zou je gebruik maken van googwortel? Dit doe je om verschillende redenen:

  • Hoog in Google verschijnen
  • Werken aan naamsbekendheid

Wanneer het je lukt om een nieuw woord de wereld in te helpen, dan ben je de eerste website die met deze zoekterm in Google verschijnt. Met de tijd zullen er andere websites verschijnen, maar je was toch de eerste.

Wanneer je gebruik maakt van googwortel zorgt dit voor een betere positie in zoekmachines. Niet alleen met die enkele pagina, het geeft je hele website een boost. Dit komt omdat nieuwsgierigen toch meer van je website gaan bekijken dan ze eigenlijk van plan waren. Google meet de tijd die bezoekers op je website doorbrengen maar bekijkt ook het aantal pagina’s dat ze openen. Al die zaken tellen mee in je SEO score.

Neologisme: het bedenken van nieuwe woorden

Het ontstaan van geheel nieuwe woorden noem je ook wel neologisme. Vaak worden nieuwe begrippen bedacht naar aanleiding van vernieuwende technieken, wetenschappen of ontwikkelingen. In dit geval is het woord googwortel helemaal niet zo gek bedacht. Het gaat immers terug naar de wortel: een nieuw woord en een nieuwe zoekterm in Google.

Kun je zomaar nieuwe woorden bedenken? Ja, iedereen kan dat. De vraag is of de maatschappij dit ook oppikt. Wanneer een woord maar vaak genoeg wordt gebruikt dan zullen steeds meer mensen dit overnemen. Uiteindelijk verschijnt het woord zelfs in het woordenboek, maar dit hoeft niet. Een vermelding in het woordenboek is namelijk geen harde eis, er zijn genoeg nieuwe woorden die nooit in het woordenboek komen te staan.

Het effect van googwortel

Wat is het effect van googwortel? Wanneer je als enige in de organische zoekresultaten verschijnt heb je altijd een streepje voor. Met de tijd verschijnen er meerdere zoekresultaten op het door jou gekozen woord. Omdat je de eerste in Google was heb je ook de meeste autoriteit meegekregen.

Dit leidt ertoe dat je op dit woord vrijwel altijd bovenaan in Google blijft staan. Hierdoor trek je het meeste zoekverkeer naar je toe. Toch kan het vroeg of laat gebeuren dat een andere webpagina hoger dan die van jou in Google verschijnt. Wat is er aan de hand? Die andere webpagina levert een betere kwaliteit en krijgt daardoor meer ‘punten’ toegewezen. Over het algemeen zal het dan om een website met een hoge domeinautoriteit gaan.

Voordelen en nadelen van googwortel

Hieronder de voordelen en nadelen van googwortel overzichtelijk op een rij.

Voordelen:

  • Als enige zichtbaar in Google
  • Meer websitebezoekers
  • Meer naamsbekendheid

Nadelen:

  • Lastig om een goed woord te bedenken
  • Kan soms misleidend zijn

Bedenk daarom nooit een woord dat geen betekenis heeft. Het woord moet ook echt ergens voor staan, die betekenis moet je ook uit kunnen leggen.

Andere manieren om hoog in Google te verschijnen

Er zijn natuurlijk nog zat andere manieren om lekker hoog in de organische zoekresultaten te verschijnen. Dit doe je niet middels googwortel maar door op bestaande zoektermen goed te scoren. Dit is een stuk lastiger, al helemaal wanneer de concurrentie groot is.

Sommige zoektermen zijn erg populair. Voer in Google maar eens de opdracht ‘koekjes’ in, je krijgt maar liefst 10 miljoen zoekresultaten te zien. Als bakkerij wordt het dan heel lastig om op deze zoekterm op de eerste pagina van Google te staan. Laat staan dat je een tweede of derde pagina bereikt, ook dit is vaak niet haalbaar.

Daarom is het goed om het anders aan te pakken. Bijvoorbeeld met googwortel, maar je kunt ook voor bestaande langere zoektermen kiezen. Dit zijn zoekopdrachten die uit drie of meer woorden bestaan. Bijvoorbeeld: ‘zelf koekjes bakken’. Het aantal zoekresultaten bedraagt 1,9 miljoen, dit is vijf keer minder dan de zoekopdracht ‘koekjes’.

Wil je de concurrentie nog verder uitdunnen, dan moet je gebruik maken van de zoekterm ‘zelf meergranen koekjes bakken’. Dit levert 160.000 resultaten op waarmee de concurrentie een stuk minder is. Dit soort zoektermen noem je ook wel long tail keywords

Heeft het zin om googwortel of long tail keywords toe te passen?

Sommige mensen denken dat het totaal geen zin heeft om googwortel toe te passen. Ook zien ze niks in de long tail keywords. Dit klopt niet, want dit soort acties heeft wel degelijk zin.

Denk maar eens aan googwortel, je bedenkt een nieuw woord en deelt dit zoveel mogelijk op social media. Mensen zijn nieuwsgierig en gaan maar dit woord zoeken. Ze komen alleen jouw website in Google tegen en klikken hier op. Je bouwt hier direct autoriteit mee op.

Voor veel webmasters lijken long tail keywords net zo onzinnig. Dit komt omdat dit soort zoektermen een laag zoekvolume heeft, in sommige gevallen wordt er slechts 10-20 keer per maand op gezocht. Bedenk wel dat dit soort zoektermen je website een boost kunnen geven.

Stel dat je een long tail keyword gebruikt waarvan maar 500 zoekresultaten zijn. Weinig concurrentie dus het lukt heel makkelijk om hiermee bovenaan in Google te verschijnen. Die 10-20 bezoekers per maand haal je wel binnen terwijl je concurrent het nakijken heeft. Ook dit soort zaken houdt Google in de gaten.

Hulp met googwortel

Wil je googwortel toepassen? Feitelijk is het helemaal niet moeilijk om met een compleet nieuw woord als eerste in Google te verschijnen. Zonder concurrentie hoef je maar enkele zinnetjes te schrijven en hoppa, daar sta je dan. Bedenk dat jouw verzonnen woord vroeg of laat wordt overgenomen. Al is het maar een enkeling die erover schrijft, deze zal jou overtreffen.

Daarom is het belangrijk om het bij het toepassen van googwortel direct goed aan te pakken. Creëer teksten waarin je het woord ook duidelijk naar voren laat komen. Hiermee voorkom je dat toekomstige concurrenten er met de eer vandoor gaan.

Heb je hulp nodig bij het schrijven van teksten, vraag dan vrijblijvend de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.